לאחרונה פרסם משרד החינוך חוזר מנכ"ל חדש, המאפשר לבתי ספר המוגדרים כייחודיים לגבות תשלומי הורים בסך אלפי שקלים בשנה תמורת תכניות לימוד נוספות. בתי הספר הייחודיים (שהם ציבוריים לכל דבר ועניין ומתוקצבים על ידי המדינה – קרי, כלל הציבור) ממיינים תלמידים, ומשתמשים בכספי ההורים להקטנת כיתות, ללמידה בקבוצות קטנות ולפעילות העשרה שתקציב החינוך הממלכתי אינו מממן.
הפורום למען החינוך הציבורי, שבו חברה האגודה, מתנגד ליישומו של החוזר החדש, שאמור להיכנס לתוקף בשנת הלימודים הבאה, וקורא לביטולו לאלתר. ההכשר שמעניק המשרד להגדלה משמעותית של גביית כספים פרטיים למערכת הציבורית משמעו התפרקות המדינה מאחריותה לחינוך ציבורי חינם, יצירת שתי מערכות חינוך נפרדות ושונות באיכותן – לעשירים ולעניים, והגדלת הפערים ואי השוויון בין תלמידים הבאים מרקע סוציו-אקונומי שונה. שירותי חינוך פרטיים בתשלום הופכים את החינוך מהשקעה מדינתית ומזכות אזרח למצרך הנמכר למרבה במחיר. על הממשלה והכנסת לפעול לחיזוק החינוך הציבורי במקום להפרטתו, ולהבטיח שוויון הזדמנויות, צמצום פערים, אינטגרציה והזדמנויות טובות ושוות לכל. להלן נייר עמדה שפרסם הפורום. ראו גם פניית הארגונים לשר החינוך ולמנכ"לית המשרד, ופנייה קודמת בנושא.
התנגדות לחוזר תשלומי הורים חדש של משרד החינוך –
משרד החינוך מרחיב את תשלומי ההורים וממסד חינוך לעשירים וחינוך לעניים
הפורום למען החינוך הציבורי מתנגד ליישומו של חוזר תשלומי ההורים החדש של משרד החינוך, האמור להיכנס לתוקף בשנת הלימודים הבאה וקורא לביטולו לאלתר.
מהו חוזר התשלומים החדש?
לאחרונה פרסם משרד החינוך נהלים המאפשרים לבתי ספר המוגדרים כייחודיים לגבות תשלומי הורים בסך אלפי שקלים בשנה תמורת תכניות לימוד נוספות. מדובר בעשרות בתי ספר: בתי ספר אנתרופוסופיים, בתי ספר למדעים, אמנויות, טבע וסביבה וכיוצא בזה. בתי הספר "הנבחרים" יורשו לגבות תשלומים של עד כ-7000 ₪ לתלמיד. תשלומים אלה יממנו תוספת של עד 15 שעות לימוד שבועיות.
בנוסף, כל בתי הספר יוכלו לגבות תשלומים עבור מגמות (750 ₪ עבור כל מגמה), עבור הבחנות במקצוע שלישי בהיקף 5 יחידות לבגרות וכן עבור מרכזי תגבור לימודי לתלמידים מתקשים.
בתקופה האחרונה נחשף הציבור לנזקי השר"פ למערכת הבריאות הציבורית. כך גם השח"פ (שירותי חינוך פרטיים הפועלים בתוך בתי הספר הציבוריים) זוכים כעת חיזוק ופוגעים במערכת החינוך הציבורית. פגיעה זו נעשית על חשבון כולנו, לטובתם של המעטים אשר יכולים לממן את תוספות התשלום.
המשמעות של חוזר התשלומים
(1) חינוך לעשירים – חינוך לעניים: המהלך של משרד החינוך נותן לגיטימציה למציאות שנוצרה בעשרים השנים האחרונות: בתי ספר ומסלולים איכותיים יותר לבעלי ממון, על גבי התשתית שמממן כלל הציבור, ומנגד – חינוך בינוני שקופא על שמריו לכל השאר. בתי הספר הייחודיים (שהינם ציבוריים לכל דבר ועניין) ממיינים תלמידים, משתמשים בכספי ההורים להקטין כיתות, ללמידה בקבוצות קטנות ולפעילות העשרה שתקציב החינוך הממלכתי אינו מממן.
(2) פגיעה בשוויון והגדלת פערים: מדיניות זו מרוקנת מתכן את התפיסה של שוויון הזדמנויות ואינטגרציה בחינוך, ותומכת בהגדלת הפערים בין תלמידים הבאים מרקע סוציו-אקונומי שונה. זאת תוך "לגליזציה" של רכישת שירותי חינוך פרטיים (שח"פ) בתוך המערכת הציבורית, בדומה למצב בתחום הבריאות. הדבר חמור במיוחד על רקע הנתונים המראים כי ישראל מובילה בפערים בין תלמידים מרקע כלכלי שונה בכל מבחני ההישגים הבינלאומיים.
(3) התנערות המדינה מאחריותה לחינוך: שירותי חינוך פרטיים בתשלום הופכים את החינוך מהשקעה מדינתית ומזכות אזרח למצרך הנמכר למרבה במחיר. מנגד, חרף הבטחות משרד החינוך לא נעשה דבר להגדיל את התקציב לבתי ספר בהן לומדות אוכלוסיות חלשות.
מה צריך לעשות כדי להבטיח חינוך ציבורי חזק ושוויוני ?
אנו קוראים לממשלת ישראל, כמו גם לחברי הכנסת, להתעשת ולפעול לחיזוק החינוך הציבורי במקום להפרטתו:
- ליצור הפרדה מלאה בין חינוך ציבורי, נגיש לכל, ללא תשלומי הורים, לבין בתי ספר פרטיים שאינם מתוקצבים כלל על ידי המדינה.
- לתקצב את מלוא הפעילות בבתי הספר תוך מתן אפשרות לתכנים ייחודיים ודרכי לימוד מגוונות במסגרת ציבורית. זאת באמצעות הגדלת תקציב בתי הספר וצמצום תכנית הליבה.
- לפעול לצמצום פערים על ידי תקצוב ביתר של בתי ספר בהם מרוכזים תלמידים מרקע כלכלי-חברתי נמוך.
- לאסור על מוסדות חינוך ציבוריים לקיים מנגנוני מיון והנשרת תלמידים.
- לפעול להקטנת מספר התלמידים בכיתות בכל מערכת החינוך.
- להנהיג מודל של מענקי איזון בחינוך לרשויות חלשות על מנת שיוכלו לתמוך בבתי הספר בתחומן.
- להנהיג העסקה ישירה והוגנת של כל עובדי ההוראה בבתי הספר.
הפורום למען החינוך הציבורי מתנגד ליישומו של חוזר תשלומי ההורים החדש של משרד החינוך וקורא לביטולו לאלתר.
אנו קוראים לכם – חברי הממשלה וחברי הכנסת – להירתם לביטול חוזר התשלומים הפוגעני, ותחת זאת לפעול לחיזוק מערכת החינוך הציבורית ולהבטיח שוויון, צמצום פערים, אינטגרציה והזדמנויות טובות ושוות לכל.
"הפורום למען החינוך הציבורי" הוא שיתוף פעולה של ארגוני חברה אזרחית, מומחים, אנשי ציבור ואנשי אקדמיה בתחום החינוך, הפועלים למען חיזוק החינוך הציבורי. בפורום חברים: האגודה לזכויות האזרח | הלה למען החינוך | מרכז אדוה | ידיד | פרופ' יוסי דהאן, המרכז האקדמי למשפט ועסקים | פרופ' יוסי יונה, אוניברסיטת בן-גוריון | פרופ' דני גוטווין, אוניברסיטת חיפה | עו"ד הרן רייכמן, הקליניקה המשפטית לחינוך בפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה | עו"ד סאני כלב, הקליניקה לזכויות בחינוך, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים | דליה בלומנפלד, עבודה שחורה | עו"ד יעל כפרי | הקשת הדמוקרטית המזרחית | יסו"ד ישראל סוציאל דמוקרטית | אחותי | הנהגת הורים ארצית | האגודה הישראלית למען יוצאי אתיופיה