הזכות לדיור

לא למכור את מרכז הקליטה מבלי להבטיח את עתידם של העולים הדרים בו

האגודה פנתה למשרד העלייה והקליטה ולמשרד השיכון והבינוי, נוכח הכוונה למכור את זכויות החכירה במתחם המושכר כיום כמרכז הקליטה במבשרת ציון. איש מהגופים המעורבים בתפעול מרכז הקליטה לא טרח לעדכן את 1,300 העולים מאתיופיה המתגוררים כיום במרכז הקליטה על הכוונה למכרו, והם שמעו על כך במקרה, דרך מודעה מסחרית שפורסמה בעיתון.

בפנייה מציינת עו"ד שרונה אליהו חי כי ההחלטה למכור את הנכס, מבלי לטרוח את דייריו ומבלי למסור להם מידע אודות פתרונות הדיור החלופיים שיוצעו להם במידה ויאלצו לעזוב את המרכז, מטילה צל כבד על גורלם. לעמדת האגודה, ללא הבטחת זכותם של הדיירים לקורת גג הולמת וראויה ולתנאי מחייה המאפשרים להם קיום בכבוד, לא ניתן לבצע את המכירה של מרכז הקליטה.

להלן הפנייה. ראו גם פניית האגודה לוועדת העלייה והקליטה בכנסת.

יצוין כי האופן שבו התקבלה ההחלטה למכור את המרכז מצטרף לשורה של החלטות קודמות, שכולן יחד מצביעות על יחס פוגעני ומזלזל שמקבלים הדיירים מאת הגופים האחראים על תפעול מרכז הקליטה ועל ניהולו.

11.5.14

 

לכבוד:

מר אמיר תואבה
מנהל אגף קליטת עולי אתיופיה
משרד העלייה והקליטה
ירושלים
בדוא"ל: AmirT@moia.gov.il

מר רונן כהן
סמנכ"ל אגף אכלוס
משרד השיכון והבינוי
ירושלים
בפקס: 02-5847534

 

שלום רב,

 

הנדון:    מכירת מרכז הקליטה במבשרת ציון

 

אנו פונים אליך נוכח הידיעות האחרונות בדבר התכנית למכור את זכויות החכירה במתחם המושכר כיום כמרכז הקליטה במבשרת ציון, תכנית המעוררת חשש לגורלם של העולים המתגוררים במרכז כיום.

1. בחודש מרץ פורסמה הזמנה לקבלת הצעות לרכישת זכויות חכירה במתחם המושכר כיום כמרכז קליטה במבשרת ציון. הבעלים הנוכחי של המתחם הינו החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל בע"מ, אשר כמחצית ממניותיה הינם בבעלות הסוכנות היהודית.

2. המרכז מתופעל על ידי הסוכנות היהודית ששוכרת את הקרקע מבעלת הנכס. על ההחלטה למכור את מרכז  הקליטה שמעו דיירי המרכז במקרה, דרך מודעה מסחרית שפורסמה בעיתון. במודעה צוין כי הסכם השכירות, לפיו מושכר היום הנכס כמרכז קליטה, מסתיים בסוף שנת 2014. איש מהגופים המעורבים לא טרח לעדכן את העולים דיירי המרכז, טרם פרסום המודעה, ואף לאחר מכן, אודות המגעים למכירת הנכס ולא מסר להם מה יעלה בגורלם בעוד מספר חודשים, אם וכאשר הוא יימכר.

3. לדבריו של יו"ר ועד העולים של הקהילה האתיופית בארץ, מר ספינאו רטה, אשר מתגורר במרכז הקליטה, מספר דיירים פנו אל מנהל מרכז הקליטה, מר משה חסדאי, בשאלה אודות המכירה המתוכננת, והוא השיבם שאין בידיו פרטים אודות העניין וכי אין ביכולתו לסייע להם בעניין.

4. מאז תחילת הפרשה, ערכו דיירי מרכז הקליטה מספר הפגנות מחאה. בתגובה לפרסומים בתקשורת מסרה הסוכנות כי "אין כל מהלכים לשינוי הפעילות במרכז הקליטה בחודשים הקרובים. במידה ויתקיימו בעתיד צעדים לשינוי הדפוס הקיים בו, ייעשה הדבר תוך רגישות מירבית ומתוך שמירה והקפדה על צרכי העולים וזכויותיהם". לדברי מר רטה, לפני ימים ספורים אסף מנהל מרכז הקליטה את הדיירים במרכז הקליטה ובישר להם באופן רשמי אודות המכירה המתוכננת. במהלך האסיפה נשאל המנהל אודות פתרונות הדיור שיוצעו לדיירים במידה שייעוד המרכז ישונה עקב מכירתו,  והוא השיב כי אין בידיו פרטים, ולמרות שהוא באופן אישי "בעד העולים" אין ביכולתו לסייע להם, והציע להם לפתוח במאבק נגד המכירה. מעבר לכך, איש מטעם הסוכנות היהודית ו/או קופת הגמל של עובדי הסוכנות שבבעלותה הנכס, לא פנה לדיירים בנושא.

5. על פי פנייתו של עו"ד חגי אדורם, המייצג חלק מעולי המרכז, אל משרד הקליטה, הקמתו של מרכז הקליטה מומנה על ידי תורמים לסוכנות היהודית, למטרה של שיכון עולים חדשים. באתר הסוכנות היהודית מצוין כי המרכז יועד במיוחד עבור עולי אתיופיה. ואכן, מדינת ישראל שיכנה במרכז הקליטה מרגע הקמתו בשנת 99' עולים חדשים מאתיופיה, וכיום קיימים בו גני ילדים, מרפאה, מועדונים, חדרי מחשב, כיתות לימוד, ספריה ושירותים נוספים, המשרתים אוכלוסיה של 1,300 דיירים (כארבע מאות משפחות).

6. ההחלטה למכור את הנכס, מבלי לטרוח ולעדכן את 1,300 העולים המתגוררים בו כיום, ומבלי למסור להם מידע אודות פתרונות הדיור החלופיים שיוצעו להם במידה ויאלצו לעזוב את המרכז, מאז נודע לדיירים אודות המכירה ועד היום, מטילה צל כבד על גורלם, ומטילה ספק בהצהרותיה של הסוכנות כי תפעל "תוך רגישות מירבית ומתוך שמירה והקפדה על צרכי העולים וזכויותיהם".

7. לעמדתנו, ללא הבטחת זכותם של הדיירים לקורת גג הולמת וראויה ולתנאי מחייה המאפשרים להם קיום בכבוד- לא ניתן לבצע את המכירה של מרכז הקליטה. כגופים האחראים למתן סיוע לדיור לעולי אתיופיה, אנו מבקשים לדעת באופן מיידי מהם פתרונות הדיור החלופיים שיוצעו לדיירי מרכז הקליטה אם אמנם המתחם יימכר והמרכז ייסגר.

 

 בכבוד רב ובברכה,

שרונה אליהו חי, עו"ד

 

העתקים:
מר אלן הופמן, מנכ"ל הסוכנות היהודית, בדו"אל: AlanH@jafi.org
מר חיים מבורך, מנכ"ל קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל בע"מ, בפקס: 02-62022711
עו"ד עודד פורר, מנכ"ל משרד הקליטה והעלייה, בדוא"ל: mankal@moia.gov.il
ח"כ יואל רזבוזוב, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בכנסת, בדוא"ל: vdept3@knesset.gov.il

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.