הזכות לשוויון

סקר: על מי האחריות להיאבק בגזענות?

95% מהמשיבים: לפחות קבוצה אחת בישראל סובלת מיחס גזעני; רוב הציבור חושב שמערכת החינוך צריכה להוביל את המאבק בגזענות

 

לקראת היום הבינלאומי למאבק בגזענות, במסגרת קמפיין של ארגוני החברה האזרחית בשיתוף עם קרן פרידריך אברט ישראל, נערך סקר חדש. הסקר חושף: הציבור מודאג מבעיית הגזענות ומצפה מהממשלה, וממערכת החינוך בפרט – להתמודד אתה באופן יזום.

הסקר נערך במסגרת קמפיין "גזענות לא בבית ספרנו", שמטרתו להעלות את המודעות לבעיית הגזענות בחברה הישראלית ולדרכי ההתמודדות עמה, ולתפקידה של מערכת החינוך במאבק בגזענות. במסגרת הקמפיין נבנה מיני-סייט שבו מציגים הארגונים מאגר של כלים וחומרים לאנשי חינוך, שיכולים לשמש אותם על מנת לעודד בכיתות דיונים ופעילות בנושא. כמו כן נעשתה פעילות בזירת המדיה החברתית והועלו אינפוגרפיקות המתארות חוויות של תלמידים הסובלים מגזענות. החומרים מפורסמים בארבע שפות – עברית, ערבית, רוסית ואמהרית.

את הסקר ערך מכון פאנלס, בקרב 610 משיבים מאוכלוסיית ישראל. בין ממצאי הסקר: בתשובה לשאלה אילו מגזרים בישראל, אם בכלל, סובלים מיחס גזעני, השיבו 79% כי עולי אתיופיה סובלים מגזענות, 68% סברו כי אזרחי ישראל הערבים סובלים ממנה, 41.8% הצביעו על חרדים, וכ- 34% השיבו כי מזרחים ועולי מדינות חבר העמים סובלים מגזענות. רק 4.4% מהנשאלים סברו כי לא קיימת בישראל גזענות כלפי אף אחת מהקבוצות הללו. 

 racism-infog1b

 

בתשובה לשאלה אם ממשלת ישראל פועלת במידה מספקת לטובת צמצום תופעות גזעניות, רק 10.3% השיבו כי הממשלה פועלת כנדרש; 70.2% סברו כי הממשלה אינה פועלת מספיק ו- 19.5% אף סברו כי הממשלה מעודדת תופעות גזעניות.

racism-infog3b

 

בתשובה לשאלה מהי הדרך האפקטיבית ביותר להיאבק בגזענות, הצביעו 50% מהנשאלים על חינוך והסברה במערכת החינוך; עוד 29.8% סברו כי יש לפעול להעלאת מודעות בקרב כלל הציבור, ו- 20.2% קבעו כי יש לעשות זאת באמצעות חקיקה.

racism-infog2b

בהתאם, 58.4% מהנשאלים סברו כי משרד החינוך הוא זה שצריך ליטול את התפקיד המשמעותי ביותר במיגור תופעת הגזענות בישראל. עוד 21.5% סברו כי זהו תפקידו של משרד ראש הממשלה, 8.5% הצביעו על משרד הרווחה ו- 6.4% על המשרד לביטחון פנים. 86.7% מהנשאלים ציינו כי הם מצפים ממערכת החינוך לחנך באופן יזום ורציף נגד גזענות, בעוד שרק 1.1% סברו כי אין מקום להתייחסות אל תכנים אלה בכיתה.

 

נידאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות בישראל: "ממצאי הסקר מעידים על כך שהציבור הישראלי מודאג מתופעת הגזענות ומצפה ממערכת החינוך להוביל את המאבק בה. גם המורים הרבים עמם אנחנו בקשר מוטרדים מתופעות של גזענות ומנסים להילחם בהן. הבחירה בנושא 'האחר הוא אני' היא צעד חשוב אך לא די בו – אנו קוראים למשרד החינוך להוסיף ולהרחיב את תכני החינוך נגד הגזענות".

ביום שלישי, ה-18.3 יקיים המטה למאבק בגזענות כנס מיוחד בכנסת בנושא חינוך נגד גזענות, הכנס מתקיים בשיתוף השדולה למלחמה בגזענות ובאפליה בראשות ח"כ עפו אגבאריה (חד"ש) וח"כ שמעון סלומון (יש עתיד). בכנס ייחשף הדוח השנתי של המטה למאבק בגזענות ויוצג הקמפיין "גזענות לא בבית ספרנו".

 

הארגונים השותפים לקמפיין: המטה למאבק בגזענות, פורום תג מאיר, מורשתנו, טבקה, אחותי, הקשת הדמוקרטית המזרחית, אגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, האגודה לזכויות האזרח, שתיל וקרן פרידריך אברט ישראל.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לשוויון

סגור לתגובות.