קידוש המיינסטרים

שרף חסאן

מערכת החינוך פועלת להשתקת עמדות פוליטיות שנחשבות "קיצוניות"; מרחב הלגיטימציה הולך ומצטמצם, הרבה יותר ממה שמתיר החוק

 

שרף חסאן

 

עשרות תלמידי תיכון אורט גרינברג בקריית טבעון יצאו בימים האחרונים להפגין למען המורה שלהם, אדם ורטה. ורטה זומן לשימוע לפני פיטורים לאחר שתלמידה התלוננה כי הוא מזדהה בשיעור כשמאלני קיצוני, מבקר בחריפות את צה"ל ותומך בפלסטינים; לדבריה, הוא אף לעג לעמדות שביטאה בשיעור בנושאים אלו. ורטה, וכך גם חלק מתלמידיו, טוענים כי התיאור רחוק מהמציאות.

אינני מכיר את המורה אדם ורטה, אינני יודע מהן דעותיו וכיצד הוא מתנהל בכיתה. מה שכן מוכר ומטריד הוא התגובה המבוהלת של הנהלת התיכון, שבמקביל לשימוע, ועוד בטרם נתבררו העובדות, המליצה למורה להתפטר.

כמי שעוסק זה שנים רבות בהכשרת מורות ומורים בתחומי החינוך לדמוקרטיה, אני עד לפער הכואב בין ההצהרות הרבות על חשיבות החינוך לערכים והעיסוק באקטואליה, ובין המציאות שדוחפת מורים רבים לוותר על הערכים ועל הדיון הפתוח, ולהסתפק בהעברת החומר והכנה לבחינה.

מורים  מדווחים על מלשינונים שמפעילים גורמים פוליטיים, ועל לחץ גלוי וסמוי מצד הנהלות בתי הספר שלא רוצות סערה תקשורתית. די בתלונה אחת על תכנים "בעייתיים" בשיעור כדי שיזומנו לוועדות משמעת, ולא לצורך בירור העובדות, אלא כדי להעביר מסר למורים סוררים. בקרב מורים ערבים, נלווית לכך גם המסורת המפוקפקת של מעורבות השב"כ במערכת החינוך הערבית.

מערכת החינוך לא מתנגדת לפוליטיקה; היא רק פועלת להשתקת עמדות שנחשבות "קיצוניות"; מרחב הלגיטימציה הולך ומצטמצם, הרבה יותר ממה שמתיר החוק.

מורים רבים גם מעידים כי תהליך ההכשרה שעברו לא נתן להם מספיק כלים לדיון בסוגיות שבמחלוקת. אין פלא לפיכך כי בשעה שעולים בכיתה נושאים רגישים – בין אם מדובר בעניינים פוליטיים, אמירות גזעניות, הומופוביות או סקסיסטיות, מורים רבים בוחרים לקטוע את הדיון, ובכך להבהיר מהם גבולות השיח. גם זו בחירה פוליטית, המקדשת את הערכים ההגמוניים מעצם היותם מיינסטרים.

מערכת החינוך הישראלית לא כושלת רק ביכולת שלה לסגור פערים ולהשיג ציונים טובים בבחינות. הכשל המסוכן ביותר הוא בכך שהיא מוציאה מתוכה אזרחים שלא יכולים לנהל דיון אמיתי על סוגיות טעונות. תלמידים שלא יודעים להקשיב לבני שיחם ומתקשים להציג מענה ענייני לאמירות שמעוררות את התנגדותם. תלמידים שכלל לא מבינים מדוע חופש הביטוי חשוב, וסבורים כי חשיבה ביקורתית היא מזיקה ומאיימת.

כדי לקדם חינוך לערכים יש צורך במערכת שתאפשר למורים להתבטא בחופשיות, כמובן תוך שמירה על כבוד התלמידים. התנהלות פחדנית שנרתעת מכל מה שמריח כמו פוליטיקה ביקורתית במערכת החינוך, רק תנציח את ההשתקה של אמירות "קיצוניות" ואת הבריחה מעיסוק אמיתי בערכים.

 

הכותב הוא מנהל מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח

פורסם במעריב ב-22.1.2014   

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,חופש הביטוי,חינוך לזכויות אדם

סגור לתגובות.