זכויות האדם בשטחים הכבושים

הפצה לא חוקית של כרזות עם תמונות של קטינים והוריהם בשטחים

בסוף דצמבר 2013 נתלו במחנה הפליטים אל-ערוב כרזות ובהן תמונות של תשעה הורים, שלפחות אחד מילדיהם נעצרו בעבר או עצורים כיום בבתי כלא צבאיים. שמות האנשים צוינו מתחת לתמונותיהם, ולצדן הופיע מסר מאיים, שלפיו אם לא ימנעו מבניהם להשתתף ב"פעולות טרור", "צה"ל יאלץ לפעול כדי למנוע את הישנותם של המעשים". האזהרה שהופיעה בכרוזים כללה את המשפט: "עצרו אותם לפני שיהיה מאוחר מדי. ראו הוזהרתם". בתחילת ינואר 2014 הופצו כרוזים נוספים בעלי אופי מאיים במחנה הפליטים אל-ערוב, הפעם ללא תמונות של אזרחים.

אין זו הפעם הראשונה שבה הצבא משתמש בכרזות עם תמונות של אזרחים במטרה לאיים על קטינים מיידי אבנים, או על קטינים המשתתפים בפעילות מחאה בשטחים. כך, ביוני 2013 נתלו בכפר קדום כרזות עם תמונותיהם של ארבעה קטינים, ובהן מסר מאיים דומה.

האגודה לזכויות האזרח ובצלם פנו מספר פעמים ליועץ המשפטי של אוגדת איו"ש בדרישה כי יפעל לאלתר להפסקת ההפצה האסורה והבלתי חוקית של כרזות כאלה כדרך להתמודדות עם הפרות סדר ואירועי יידוי אבנים. בפניות מדגישים נועם רז מבצלם ועו"ד רגד ג'ראיסי מהאגודה, כי מדובר בטקטיקה של הפחדה ואיומים, שלא יכולה להיות לה הצדקה. אם בידי הצבא מידע כלשהו שמי מאותם הנערים שתמונותיהם או תמונות הוריהם מופיעים בשלטים עבר על החוק באופן כלשהו, הרי שעליו לנקוט בהליכים הפליליים הרלבנטיים נגד אותו אדם, ולא בשיטות איום והפחדה. עצם פרסום התמונות של התושבים מהווה פגיעה קשה בזכותם לפרטיות ולכבוד, ואף מתפרש כרדיפה אישית הן של ההורים והן של הקטינים, וזאת בהעדר הליך פלילי תקין, ותוך איום מרומז כי ייפגעו. מעבר לכך, הפרסום מעורר אימה בקרב שאר התושבים, שחשים שהצבא מנסה לזרוע בהם פחד ולמנוע מהם להשתתף באירועי מחאה.

פניית האגודה ובצלם ליועמ"ש איו"ש בעניין כפר קדום (תמונות קטינים), 13.6.2013

פניית האגודה ובצלם ליועמ"ש איו"ש בעניין מחנה הפליטים אל-ערוב (תמונות הורים), 8.1.2014

פניית האגודה ובצלם ליועמ"ש איו"ש בעניין מחנה הפליטים אל-ערוב, 14.1.2014

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש הביטוי והמחאה,שונות

סגור לתגובות.