האגודה לשר החינוך: חינוך לערכים מחייב עיסוק בסוגיות שבמחלוקת

by: Emily Schneiderby: Emily Schneider

בעקבות פרשת התלונה נגד המורה מקריית טבעון, פנתה האגודה אל שר החינוך בקריאה לגבות את המורים שעושים את עבודתם החינוכית בצורה ראויה על ידי עיסוק בנושאים אקטואליים, הצגת מגוון דעות ונקודות מבט, והתמודדות עם נושאים שבמחלוקת

בפנייה מזכיר שרף חסאן, מנהל מחלקת החינוך באגודה, את הביקורת של רבים בחברה על צמצום תפקידו של המורה להעברת חומר ממוקד והכנה לבחינות, ועל כך שהערכת העשייה החינוכית נעשית בעיקר לפי ציונים ומספרים והזניחה את העיקר – החינוך לערכים. "חינוך לערכים מחייב עיסוק של המורים באקטואליה ובסוגיות שבמחלוקת, וכידוע – בישראל אין שאלה אחת שלא נמצאת במחלוקת פוליטית או חברתית או אידיאולוגית. הימנעות מעיסוק בערכים ובאקטואליה גם הוא חינוך לערכים – אם כי המשמעות שלו היא הסכמה לערכים של ההגמוניה בחברה", כותב חסאן. " אם המורים לא ירגישו שיש להם בכיתה מרחב בטוח וחופש בלעסוק בשאלות מהותיות, הם ימשיכו להעביר רק חומר ועוד חומר, ובתי ספר יוותרו על החזון ואולי על החלום שאכן יהיו גורם משפיע בחברה".

 

20 בינואר 2014

 

לכבוד

הרב שי פירון
שר החינוך

 

שלום רב,

 

הנדון: פרשת התלונה נגד המורה מקריית טבעון

 

פרשת התלונה נגד המורה מקריית טבעון, שהתפרסמה בתקשורת בימים האחרונים, מתפרצת בתקופה שבה שאלות חינוכיות רבות נמצאות על סדר היום הציבורי, גם בעקבות רפורמות ותכניות חשובות של כבוד השר, ובמיוחד בשל הביקורת של רבים בחברה על צמצום תפקידו של המורה להעברת חומר ממוקד והכנה לבחינות, ועל כך שהערכת העשייה החינוכית נעשית בעיקר לפי ציונים ומספרים והזניחה את העיקר – החינוך לערכים.

כפי שידוע לנו שמוסכם עליך, בכדי שמערכת החינוך תוכל ליצר בוגרים חושבים, אכפתיים ומחויבים לערכים דמוקרטיים, היא צריכה לחנך לסובלנות, לנכונות לדיאלוג עם מי שמבטאים עמדות שונות, לפלורליזם, לחשיבה ביקורתית, להכרה בערכים של שוויון וחירות ועוד.

חינוך לערכים מחייב עיסוק של המורים באקטואליה ובסוגיות שבמחלוקת, וכידוע – בישראל אין שאלה אחת שלא נמצאת במחלוקת פוליטית או חברתית או אידיאולוגית. הימנעות מעיסוק בערכים ובאקטואליה גם הוא חינוך לערכים – אם כי המשמעות שלו היא הסכמה לערכים של ההגמוניה בחברה.

הניסיון שלנו באגודה לזכויות האזרח בהכשרת מורים מלמד, שלמרות כל ההצהרות בדבר חשיבות החינוך לערכים ועיסוק באקטואליה, מורים רבים עדיין נתקלים בקשיים שדוחפים אותם בסופו של דבר להסתפק בתפקיד של העברת חומר והכנה לבחינה. מורים יהודים מדווחים על מלשינונים שמפעילים גורמים בימין הקיצוני, וכן על לחץ גלוי וסמוי של הנהלות בתי ספר שלא לעסוק בנושאים אקטואליים ו/או שנויים במחלוקת, כיון שאינם רוצים שבית הספר שלהם יהיה בלבה של סערה תקשורתית. מורים ערבים מעלים עוד חששות הנובעים מהמסורת של מעורבות גורמים ביטחוניים במערכת החינוך בחברה הערבית, וחשש מלעסוק בשאלות שמטילות ספק בנורמות ובערכים בחברה. כמו כן מועלית הטענה שתהליך ההכשרה שהמורים עברו לא נתן להם מספיק כלים לדיון בשאלות שבמחלוקת ובהתמודדות עם גילויי גזענות.

זימון מורים לוועדות משמעת על סמך תלונות של תלמידים או הורים בודדים, בלי תהליך עמוק של בדיקה ובירור, מרתיע גם הוא את המורים, במיוחד כשהזימונים לוועדות כאלה והפתיחה בבירורים נעשו בצורה סלקטיבית ומגמתית נגד מורים ביקורתיים בחינוך הממלכתי. זימונים כאלה משרטטים גם הם את גבול הלגיטימי והבלתי לגיטימי במערכת החינוך, ומצמצמים את המרחב הדמוקרטי במערכת החינוך, מעבר לגבולות שמאפשר החוק.

אם המורים לא ירגישו שיש להם בכיתה מרחב בטוח וחופש בלעסוק בשאלות מהותיות, הם ימשיכו להעביר רק חומר ועוד חומר, ובתי ספר יוותרו על החזון ואולי על החלום שאכן יהיו גורם משפיע בחברה.

אנו פונים אליך, בהמשך לתכניות שכבר מקודמות על ידך, לגבות את המורים שעושים את עבודתם החינוכית בצורה ראויה על ידי עיסוק בנושאים אקטואליים, הצגת מגוון דעות ונקודות מבט, והתמודדות עם נושאים שבמחלוקת. שתיקה של המשרד תתפרש כהסכמה עם ההליכים שננקטים נגד מורים, ותחבל בגישה החינוכית שמשרד החינוך שואף לקדם0.

אנו קוראים עוד לשר להבהיר את מדיניותו בעניין זה, ולדאוג ליישום של הליכים הוגנים, שלא יעלה מהם ריח של משפט שדה כלפי מי שעמדותיו לא נושאת חן בעייני אדם זה או אחר. ניתן לחשוב על דרכים רבות, טרם הזמנה לשימוע ובירור, כדי לבדוק אם יש סטייה ממשית של מורה זה או אחר מהמקובל חינוכית וערכית.

בנוסף, ובכדי לעודד מורים לעסוק באקטואליה ובחינוך ערכי ולהתמודד חינוכית עם גילויי גזענות בבתי ספר, אנו מבקשים כי תפעל ליישום של הכשרה מקצועית מתאימה לכלל המורים במערכת החינוך בכל הקשור לטיפול בגילויים של גזענות וחוסר סובלנות ועיסוק באקטואליה.

 

בכבוד רב ובברכה,

שרף חסאן
מנהל מחלקת חינוך

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: חינוך לזכויות אדם

סגור לתגובות.