הזכות למים

הכנסת חייבת להגן על הזכות למים

אילוסטרציהPhoto by Ladyheart at Morguefule.com

מחר (4.12.2013) תקיים ועדת הכלכלה של הכנסת דיון ראשון בטיוטת הכללים להגבלת תאגידי המים והביוב בבואם לנתק מהמים את מי שלא עמדו בתשלום החשבונות. לקראת הדיון, קראה האגודה לזכויות האזרח לח"כים לפעול על מנת להבטיח כי הכללים החדשים יהיו סוציאליים והוגנים, ויבטאו את מרכזיותה של זכות היסוד למים.

באיחור של 12 שנה, הגישה רשות המים את הצעתה לכללים ומגבלות על תאגידי המים, בבואם לנתק מהזרם את מי שלא עמדו בתשלומים. באגודה לזכויות האזרח מציינים כי הטיוטה שעל הפרק אמנם מהווה שיפור מסוים יחסית למצב כיום, אולם נעדרים ממנה כמה עקרונות יסוד ואיזונים ההכרחיים לשמירת זכויות האדם לחיים, לכבוד, לבריאות ולשוויון.

 בנייר עמדה של האגודה לזכויות האזרח מפורטות הצעות האגודה לשינויים הנחוצים בכללים:

1. לא לגזור על חייבים ניתוק מוחלט מהמים. תחת זאת, יש לפעול בדרכים אחרות לגביית החוב. לכל הפחות, יש להחליף את הניתוק בצמצום אספקת המים.

2. ככל שהניתוקים יוותרו על כנם, יש להרחיב את קבוצות אוכלוסייה החסינות מניתוקי מים לכל האוכלוסיות חסרות האמצעים הכלכליים, ובכלל זה, עובדים החיים בעוני, משפחות עם ילדים וקטינים, מי שהוכרו על ידי ההוצאה לפועל כמוגבלים באמצעים, בעלי נכות רפואית בשיעור של 70% לפחות ועוד.

3. להעביר לידיים ציבוריות את ההחלטות על הסדרי גביית החוב והגבלת המים, בניגוד להצעה הנוכחית, לפיה ההחלטה תישאר בידי ועדות חריגים בתוך תאגידי המים, כאשר לתאגיד יהיה רוב בתהליך קבלת ההחלטות.

4. להעביר את נטל הבירור לגבי מצבו של הצרכן אל תאגיד המים והגוף הציבורי הרלוונטי טרם נקיטת הליכים כלשהם נגד החייב, ולא להטיל עליו את האחריות לפנות אל התאגיד.

5. לחייב את תאגידי המים לקבוע הסדרי תשלום בהתאם ליכולותיו הממשיות של הצרכן, גם אם מדובר בתשלום חודשי של עשרות שקלים בודדים.

6. לקבוע מנגנון אכיפה כלפי תאגידי המים, שיפרט את הצעדים בהם רשות המים תהיה מחויבת לנקוט כדי לאכוף את הכללים

עו"ד טלי ניר, מנהלת מחלקת זכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח, שעתרה לבג"ץ נגד ניתוק חייבים מהמים בתנאים הנוכחיים: "ממשלות ישראל מיהרו להעלות את מחירי המים ולהעביר את האחריות לתאגידים, אך גררו רגליים בכל מה שנוגע להגנה על זכות היסוד למים של מי שחיים בעוני ופשוט לא עומדים בנטל התשלומים. מחר, לראשונה, יקבעו הח"כים את האיזון הדרוש בין גביית החובות לבין הזכות למים, ואני מקווה שהעדויות שהבאנו יסייעו להם להבין כי דרוש שינוי מהותי".

 

קישורים:

הזכות למים בישראל – עדויות של אנשים החיים בעוני – חוברת עדויות של צרכנים וצרכניות מרחבי הארץ, אשר מספרים/ות על ניתוקי המים והתעמרויות הרשויות, ובראשם תאגידי המים, במי שנקלעו לחובות.

הכללים בעניין ניתוק ממים – טיוטות קודמות והערות האגודה

עתירת האגודה נגד ניתוק צרכנים ממים עד לקביעת כללים בנושא

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות למים,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.