מבקשי מקלט ופליטים

גם היועץ המשפטי של הכנסת מזהיר כי "המתקן הפתוח" הוא מתקן כליאה

כלא סהרוניםכלא סהרונים

 

הבוקר הוגשה חוות דעתו של היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, בנושא "חוק ההסתננות" שנדון בימים אלה בכנסת.

 

לדברי עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, "ניסוחו של היועץ המשפטי לכנסת זהיר, אך המסקנה העולה מחוות הדעת ברורה. הצעת החוק מעוררת קשיים חוקתיים כבדי משקל, ועומדת בסתירה לפסיקת רוב שופטי בג"ץ. המתקן, שבו יכלאו מבקשי מקלט ללא הגבלת זמן, הוא בית סוהר לכל דבר. הצעת החוק עוסקת בכליאתם של אלפים בודדים מתוך ציבור של עשרות אלפי מבקשי מקלט. היא אינה מתמודדת עם רוחב התופעה, ואינה נותנת כל פתרון למצוקת מבקשי המקלט ותושבי ישראל באזורים המוחלשים. על הממשלה למשוך את הצעת החוק, ולשקול, בהתאם להנחיות שופטי בג"ץ, לחוקק בנחת ובשום שכל הסדרים הומאניים, המתייחסים לכל היבטי התופעה."

 

חוות הדעת של ינון מצביעה על מספר קשיים שהצעת החוק מעוררת:

 

באשר לכליאת מהגרים חדשים למשך שנה מבהיר ינון, אף שמדובר בתקופה קצרה מההסדר שנפסל על ידי בג"ץ, הרי שחלק משופטי בית המשפט התייחסו לכך שהחזקה במשמורת נועדה לצורך מימוש הרחקה מישראל, ועל כן אינה יכולה להימשך על פני חודשים רבים. הוא אף מציין כי ייתכן שכליאה, מבלי שיש אפשרות מעשית לגרש, אינה חוקתית. בנוסף, הוא מעלה את השאלה, האם לאור העובדה שבחודשים האחרונים כמעט שלא נכנסו מהגרים חדשים, יש צורך באמצעי רב עוצמה שכזה.

 

באשר להחזקת מבקשי המקלט ב"מתקן פתוח", מצביע ינון על כך, שבמתקן יהיו כ-3,500 מקומות בלבד, בשעה שיש בישראל עשרות אלפי מהגרים. מכאן, הוא כותב, עלולה לעלות טענה, כי אין הצדקה לפגוע בזכויות של בודדים באופן מפלה וסלקטיבי. בנוסף, מיקומו של המתקן, החובה להתייצב שלוש פעמים ביום, הפעלתו על ידי שירות בתי הסוהר, אמצעי המשמעת וההסדרים להפעלה שדומים לאלה שיש בבתי סוהר, עלולים לגרום לכך שבפועל יהיה זה מתקן סגור. ינון מדגיש, שלא מספיק לכנות את המתקן "פתוח", אלא יש לוודא שיישמר פער משמעותי בינו לבין מתקן כליאה רגיל.

 

ינון מבהיר לחברי הכנסת, שבהתחשב בקביעותיו של בית המשפט העליון, ניתוח הוראות הצעת החוק מחייב לגשת אל הליך החקיקה בזהירות, תוך ליבון הערותיו והכנסת תיקונים בחקיקה.

 

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.