עבודה ואבטלה

תכנית ויסקונסין: חייבים ללמוד מטעויות העבר

מחר (11.11.2013) תדון ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בהצעת הממשלה להחזיר את תכנית ויסקונסין – כעת, תחת שם חדש. לקראת התחדשות הדיונים פנו ארגוני זכויות האדםהאגודה לזכויות האזרח, שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם ועמותת סינגור קהילתי, וקראו לחברי הכנסת לפעול לתיקון הכשלים שהתגלו בהפעלת תכנית ויסקונסין במתכונתה הקודמת, שכונתה "אורות לתעסוקה". הארגונים מתריעים, כי הצעת החוק שעולה לדיון בכנסת, כמעט זהה לתכנית שנכשלה.

הארגונים עומדים על כך שיש להותיר סמכויות שלטוניות הנוגעות לזכויות דורשי העבודה בידי עובדי ציבור. כאלה הם למשל מיון המשתתפים בתוכנית, הפנייתם לעבודה, קביעת התכנית האישית, ההחלטה על היקף ההכשרה המקצועית והשירותים תומכי-ההשמה שיינתנו להם, וכמובן – החלטה בדבר שלילת גמלאות.

עקרונות נוספים שחייבים להיכנס לתכנית הם ביטול החובה השרירותית להקדיש לתכנית 35-30 שעות שבועיות, אף אם אין למשתתפ/ת מה לעשות בכל השעות הללו; העדפה של הכשרה מקצועית על פני השמה במשרות בשכר נמוך ללא אופק תעסוקתי, ביטול חובת העבודה ללא שכר המכונה "התנדבות בקהילה", ופתיחת התכנית לתחרות בין הקבלנים בכל אזור גיאוגרפי.

עו"ד טלי ניר, מנהלת המחלקה לזכויות חברתיות-כלכליות באגודה לזכויות האזרח: "השאלה הגדולה היא, האם הפעם התכנית הממשלתית באמת תסייע לדורשי העבודה. לצורך כך, נקודת המוצא צריכה להיות אחריות ומחויבות אמיתית לרווחתם וטובתם של דורשי העבודה ולא לשלילת הקצבאות שלהם. האתגר הוא להקנות לדורשי העבודה כלים וכישורים שיבטיחו אופק תעסוקתי מתגמל וארוך טווח, ולא להיכנע לאינטרסים הכלכליים של כמה חברות מסחריות".

ניצן תנעמי, "שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם": "מעבר לעובדה שחיוני להשאיר שירות ציבורי כה חשוב בידי המדינה, כלומר, בידי שירות התעסוקה, יש לוודא שפרטי התוכנית מכוונים לא לדחיקה בכוח לשוק עבודה תובעני, אלא לשילובם האמיתי של אזרחים בעבודה בעלת אופק תעסוקתי, אשר תחלצם מעוני".

ברברה אפשטיין, מנכ"לית עמותת סינגור קהילתי: "תמונתם של אנשים החיים במצוקה כלכלית היא שצריכה לעמוד לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות, ולא מספרים וגרפים. אנו מדברים על עתידן של משפחות רבות המתקיימות בקושי מקצבאות וחוששות שיידרשו לעבוד בעבודות שישאירו אותן מתחת לקו העוני ללא אופק תעסוקתי וללא תמיכה. הגורמים הפוליטיים והמקצועיים אשר עוסקים בתכנית יודעים אילו שינויים נדרשים. השאלה היא, האם יחליטו לטובתם של בני האדם או לטובתם של אינטרסים כלכליים זרים".

פניית הארגונים

טבלה השוואתית – אורות לתעסוקה לעומת ויסקונסין 2013

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד,זכויות חברתיות,תוכנית ויסקונסין

סגור לתגובות.