עיריית ירושלים פועלת להריסת בתים של מאות משפחות מעבר לחומת ההפרדה

ראס ח'מיס, ינואר 2013. צילום: האגודה לזכויות האזרחראס ח'מיס, ינואר 2013. צילום: האגודה לזכויות האזרח

מאות משפחות משכונות ראס ח'מיס וראס שחאדה קיבלו בימים האחרונים הודעות מבית המשפט לעניינים מקומיים ירושלים, ולפיהן עיריית ירושלים מבקשת להרוס את בתיהן משום שנבנו ללא היתר חוקי. חלק מהבניינים הם רבי קומות, ובהם מתגוררות עשרות רבות של משפחות. בהודעות נאמר כי אם לא יערערו לבית המשפט תוך שלושים ימים, יקבל בית המשפט את בקשת העירייה להוצאת צו הריסה.

שכונות ראס ח'מיס וראס שחאדה, כמו גם מחנה פליטים שועפט הסמוך אליהן, נמצאות בתוך השטח המוניציפאלי של ירושלים, ותושביהן הם בעלי תעודות זהות ישראליות, אולם השכונות מנותקות מהעיר על ידי חומת בטון בגובה שמונה מטר. עשרות אלפי התושבים בשכונות אלו נאלצים לעבור מידי יום דרך מחסום מ.פ שועפט בדרכם לעבודה, ללימודים, לטיפול רפואי, וכו'.

מאז הושלמה בניית חומת ההפרדה, הפך האזור הפקר גמור. כל השכונות הפלסטיניות בירושלים סובלות מהזנחה חמורה, אולם בשכונות שמעבר לחומה המצב חמור פי כמה. אין נוכחות של משטרה, וקשה אפילו לשכנע טכנאי להיכנס ולתקן תקלה. בהיעדר אפשרות אמיתית לבנות בהיתר, התפתחה באזור בנייה ללא היתר, ותשתיות המים והביוב לא עומדות בעומס. שירותים עירוניים סטנדרטיים כמו איסוף אשפה וניקיון ראויים, או שיפוץ וריבוד כבישים, כמעט נעלמו לגמרי. על מגרשי משחקים, פארקים ואפילו מפרצים לחניה אין בכלל על מה לדבר.

במסגרת עתירה שהגישו התושבים בעבר לבג"ץ התחייבה המדינה לפעול על מנת לאפשר לתושבים חיים נורמליים; הבטחה זו מופרת מידי יום.

עו"ד קרן צפריר מהאגודה לזכויות האזרח: "מי שמבקר בשכונות הללו, שנמצאות בתוך שטח ירושלים, יזדעזע לגלות תשתיות כמו בעולם השלישי – כבישים שבורים ומלאי מהמורות, ערימות זבל שלא נאספות, מחסור חמור בכיתות לימוד, עומס אדיר על תשתיות מים וביוב, והרשימה ארוכה. הרשויות מסרבות מזה שנים לא רק לפתח את האזור, אלא גם לערוך תכנון בסיסי שיאפשר לעשרות אלפי תושבי המקום להוציא רישיונות לבנייה חוקית. המאמץ היחיד מצדן הוא לגרור את המשפחות לתוך הליכים משפטיים, המולידים קנסות של מאות אלפי שקלים אשר זורמים לקופת העירייה, ומספקים גושפנקא משפטית להריסת בתים וחיים בירושלים המזרחית. מדיניות שכזו רומסת את הזכויות הבסיסיות ביותר של התושבים, שממשיכים לשלם ארנונה וקנסות – אך לא מקבלים מהרשויות דבר".

המתכננת שרי קרוניש מעמותת במקום: "תושבי ראס ח'מיס וראס שחאדה, כמו שאר תושבי השכונות הפלסטיניות בירושלים המזרחית ובמיוחד אלו הכלואות מעבר למכשול ההפרדה, נמצאים ב'מלכוד תכנוני' הרסני. מצד אחד, כל עוד אין תכנון ראוי אי אפשר להוציא היתרי בנייה, מנגד – חרב ההריסות, הקנסות וההזנחה מונחת על צווארם תמיד. המצב האבסורדי הזה, חייב להיפסק."

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: תכנון ובניה

סגור לתגובות.