אסור להותיר את ההחלטה על ניתוק מהמים בידי תאגידי המים

האגודה לזכויות האזרח הגישה היום (2.9.2013) לרשות המים את עמדתה לטיוטת הכללים שאמורים להסדיר ניתוקי מים למשפחות בעלות חובות לתאגידי המים. הכללים היו אמורים להיקבע עוד ב-2002; באיחור של עשור, ולאחר אלפי ניתוקים מיותרים, רשות המים מקדמת את הכללים.

ב-2001 קבע חוק תאגידי מים וביוב כי "בתוך חצי שנה" תקבע רשות המים כללים לניתוק ולצמצום אספקת מים. 12 שנים חלפו והכללים עדיין לא נקבעו. בשטח, עושה כל תאגיד מים דין לעצמו, ורבים מהם מנתקים צרכנים שאין בידיהם אמצעים לתשלום חשבונות המים הגבוהים, ללא התחשבות במצבם הכלכלי.

לאחר ארבע טיוטות שהציעה רשות המים, וזכו לביקורת חריפה של האגודה לזכויות האזרח, הטיוטה החמישית, שפורסמה לפני כחודש, מצביעה על שינוי משמעותי בתפישה, כולל קבלת רבות מההערות.

ראו טבלה השוואתית: מי ינותק מהמים, מתי ולמה? המצב כיום, הצעת רשות המים ועמדת האגודה לזכויות האזרח 

המעבר לתאגידי מים, יחד עם העלייה התלולה במחירי המים, הביאו לעלייה תלולה בדיווחים על ניתוק מזרם המים של אנשים בגין חובות שאין ביכולתם לשלם. נתונים שאספה האגודה לזכויות האזרח מראים כי, בהערכה זהירה, מנותקים מדי חודש לפחות אלף בתים מהמים בגין חובות. המעבר לשיטת התאגידים שמט את "רשת הביטחון" שהעניקו הרשויות המקומיות באמצעות תיאום בין מחלקות המים למחלקות הרווחה. כעת, אנשים מעוטי אמצעים אשר פונים אל התאגיד לקבלת הקלות בתשלום, ניצבים במקרים רבים בפני שוקת שבורה.

עו"ד טלי ניר, ראש מחלקת זכויות חברתיות באגודה לזכויות האזרח: "מים בברז זו זכות יסוד, ואי אפשר לנהוג בהם כבכל מוצר צריכה אחר. יש להפסיק את ניתוקי המים האכזריים ולגבות את החובות באמצעים אחרים. בוודאי שאי אפשר להותיר בידי התאגידים, המחויבים אך ורק לשורת הרווח את ההחלטה על ניתוק אנשים בגין חוב. במדינה שמפעילה מבצע חיסון המוני נגד פוליו, שכחו כנראה שרחיצת ידיים היא אמצעי בסיסי והכרחי למניעת תחלואה – פוליו ומחלות אחרות".

עמדת האגודה לזכויות האזרח שהוגשה היום

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות למים,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.