המשטרה תחקור חשד לאפליה בכניסה למקום ציבורי

חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות ציבוריים, שנחקק כבר לפני 13 שנה, קובע כי אפליה פסולה היא עבֵרה פלילית. למרות זאת, עד כה נמנעה המשטרה מחקירות של חשדות לביצוע אפליה. כעת, לאחר תכתובת עיקשת עם האגודה לזכויות האזרח, הודיעה המשטרה כי בכוונתה לחקור חשדות לאפליה בכניסה ל"קאנטרי באר שבע".

בתחילת יולי פורסם בתכנית "אורלי וגיא" בערוץ 10 תחקיר שחשף כי בכניסה לקאנטרי קלאב בבאר שבע מונעים את כניסתם של מבקרים ערבים, בנימוק כי הכניסה מותרת רק לתושבי העיר. תחקירן יהודי שהזדהה כמי שאינו תושב באר שבע וביקש לרכוש כרטיס עשה זאת ללא קושי, ואף נאמר לו כי הכללים "אינם מכוונים אליו".

בעקבות הפרסום פנתה האגודה לזכויות האזרח אל משטרת באר שבע ודרשה ממנה לפתוח בחקירה נגד מפעילי הקאנטרי, "החברה למרכזי תרבות וספורט לעובד ולמשפחתו בע"מ".

תחילה סירבה המשטרה להיענות לדרישה, וטענה כי החוק מקנה עילת תביעה אזרחית להתמודדות עם תופעת האפליה. אולם בעקבות פנייה נוספת של האגודה לזכויות האזרח, שבה הובהר למשטרה כי אפליה פסולה היא עבֵרה פלילית, מסרה היועצת המשפטית של מחוז הדרום של המשטרה כי המשטרה תפתח בבדיקת האירוע.

עו"ד טל חסין, מנהלת מחלקת פניות הציבור באגודה לזכויות האזרח: "פתיחתה של חקירה פלילית בחשד לביצוע עברת אפליה משדרת  מסר חשוב ביותר, לפיו אפליה אינה עניינם הפרטי של מפלה ומופלה קונקרטיים אלא עניינה של המדינה, ואיסור אפליה הוא ערך חברתי מוגן שתפקידה לשמור עליו. עד היום הופעל 'חוק הסלקציה' אך ורק באמצעות תביעות אזרחיות שהגישו קורבנות האפליה, כל אחד בהתאם לכישוריו ויכולותיו. פתיחה בחקירה משמעותה שסוף סוף ייושם הסעיף הפלילי בחוק, ואולי אף יוגשו נגד עסקים מפלים כתבי אישום, דבר שייאלץ את בעליהם לחשוב פעמיים לפני שהם עורכים סלקציות מפלות. אני קוראת לכל מי שנתקלו באפליה להגיש תלונה במשטרה, היא מחויבת לחקור את התלונות".

טאהר מריסאת, פעיל חברתי ואיש חינוך שכניסתו לקאנטרי באר שבע נמנעה: "אני מברך על החלטת המשטרה לקיים חקירה בעקבות האפליה שחוויתי, ומקווה שמפעילי הקאנטרי יתנו את הדין על מעשיהם. הצעד הזה מעביר מסר מרתיע וחשוב לכל מי שמקיים אפליה כיום, ולא פחות מזה, גם למי שסובלים מאפליה, ויידעו כעת שהם לא צריכים לשתוק. אסור לשכוח שהתקשורת מילאה פה תפקיד חשוב בחשיפת האפליה, ואני מקווה שכלי תקשורת נוספים ילכו בעקבות התכנית של אורלי וגיא".

 

עדכון, 12.6.2014: בסוף אפריל 2014 הודיעה המשטרה לאגודה כי תיק החקירה בעניין נסגר בשל "העדר ראיות מספיקות להעמדה לדין". ביוני 2014, לאחר עיון בתיק החקירה, הגישה האגודה לפרקליטות המדינה ערר על סגירתו. בערר נטען כי החקירה הייתה לקויה ולא מספקת: ההחלטה על סגירת התיק התקבלה רק על סמך דבריו של נחקר יחיד – מנהל הקאנטרי, והחוקרים לא טרחו להזמין עדים נוספים או להתייחס לראיות שהיו מונחות בפניהם, ואשר סתרו את עדותו.

 

קישורים:

עו"ד טל חסין מהאגודה וטאהר מריסאת בתוכניתם של אורלי וגיא, 18.8.2013 (החל משעה ו-7 דקות)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,גזענות ואפליה,הזכות לשוויון,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.