להפסיק את השימוש בכדורי גומי נגד מפגינים בגדה המערבית

CC-BY-NC: rpb1001CC-BY-NC: rpb1001

בעקבות מקרים רבים של הרג ופציעת מפגינים פלסטיניים לא חמושים מירי כדורי גומי ובעקבות פציעתה של דוברת בצלם שרית מיכאלי, האגודה לזכויות האזרח ובצלם פנו למשנה לפרקליט המדינה לעניינים מיוחדים עו"ד אלי אברבנאל בדרישה להפסיק את השימוש בכדורי גומי כאמצעי לפיזור הפגנות בשטחים, בהתאם להמלצות ועדת אור.

במכתב, שנשלח היום (30.7.2013), דורשים האגודה ובצלם מהמשנה לפרקליט המדינה להעביר לידם את הנהלים הנוהגים כיום ביחס לשימוש בכדורי גומי על ידי כוחות הצבא והמשטרה הפועלים בשטחים הכבושים, ולפעול לאלתר על-מנת לעגן את האיסור על שימוש בכדורי גומי כאמצעי לפיזור הפגנות ואירועי מחאה בשטחים.

בשנה האחרונה תיעד בצלם למעלה מעשרה מקרים של ירי כדורי מתכת מצופים גומי לעבר אזרחים שלא היוו סכנה עבור כוחות הצבא במהלך הפגנות ואירועי מחאה. מתחילת 2013 הגיש בצלם ארבע דרישות לפתיחה בחקירה בעקבות פציעות של מפגינים מכדורי גומי.

ביום שישי ה-19.7.2013 נפצעה דוברת בצלם שרית מיכאלי ברגלה מכדור גומי שנורה לעברה על-ידי שוטר מג"ב מטווח של פחות מעשרים מטר, בעודה מצלמת הפגנה שבועית בכפר א-נבי צאלח. מאז שנת 2000, נהרגו לפחות 19 פלסטינים מירי כדורי גומי, מתוכם 12 קטינים. ההרוג האחרון הוא מוחמד עספור בן ה-23, סטודנט מהכפר עאבוד שליד רמאללה, שנפצע בראשו מכדור גומי במהלך הפגנת הזדהות עם אסירים פלסטיניים במרץ 2013, ומת כעבור שבועיים בבית החולים איכילוב.

ועדת אור, שמונתה בעקבות אירועי אוקטובר 2000, קבעה שכדורי גומי הם נשק קטלני והמליצה להפסיק את השימוש בהם לצורך פיזור הפגנות. יחד עם זאת, היא קבעה שאין מניעה להשתמש בהם כאמצעי ביניים בנסיבות שבהן נשקפת סכנת חיים לכוחות הצבא, לפני השימוש באש חיה. בתשובה לפנייה של ארגון בצלם ליועץ המשפטי לממשלה משנת 2008, ענה בשנת 2012 שי ניצן, המשנה לפרקליט המדינה דאז והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה כיום, כי המלצות ועדת אור אינן מחייבות בשטחים. יחד עם זאת, ניצן ציין כי "לאחר שנבחנו כלל ההיבטים הנוגעים לשימוש בכדורי גומי, נקבעו מגבלות ותנאים לשימוש בכדורי גומי שמטרתם למנוע פגיעה מיותרת באזרחים".

עו"ד רגד ג'ראיסי מהאגודה לזכויות האזרח: "המקרה של שרית מיכאלי הוא דוגמה אחת מני רבות. אותו הדבר קרה לעשרות מפגינים בשטחים בשנים האחרונות, מה שמצביע על אחד משניים: או שהוראות הפתיחה באש בגדה מאפשרות ככלל ירי כדורי גומי לעבר מפגינים לא חמושים, או שהוראות הפתיחה באש מופרות באופן קבוע. כך או כך, על הפרקליטות להתערב באופן מיידי ולתקן את המצב. לא ייתכן שחייהם ושלמות גופם של המפגינים יהיו הפקר, כאשר ההפגנות מתרחשות מעבר לקו הירוק".

מנכ"ל בצלם ג'סיקה מונטל: "בשנים האחרונות התרענו פעמים רבות בפני הדרגים המבצעיים ורשויות אכיפת החוק הצבאיות על התופעה של שימוש בלתי חוקי ומסוכן באמצעים לפיזור הפגנות, בייחוד ירי בניגוד להוראות של כדורי "גומי" וירי רימוני גז בכינון ישיר על מפגינים. התגובה שנתקלנו בה היא בעיקר הכחשה של קיומה של הבעיה. גישה סלחנית זו של הצבא להפרה של החוק ושל פקודות הצבא מאפשרת את המשך התופעה ומסכנת את חייהם של המשתתפים בהפגנות".

פניית הארגונים למשנה לפרקליט המדינה לעניינים מיוחדים

דוח בצלם על אמצעים לפיזור הפגנות, ינואר 2013

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.