הזכות לפרטיות

היועץ המשפטי לממשלה: מותר לשב"כ לחדור לחשבונות מייל של תיירים

לפני כתשעה חודשים פנתה האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי לממשלה, בתלונה על דרישה המוצגת בפני תיירים שונים המגיעים לנתב"ג, לאפשר לחוקרי שב"כ לחדור לתיבות הדואר האלקטרוני שלהם. בפנייה טענה עו"ד לילה מרגלית מהאגודה, שפרקטיקה זו, הפוגעת בזכות לכבוד ובזכות לפרטיות, אינה חוקית, שכן החוק אינו מקנה לשב"כ סמכות לחפש בחומר מחשב ללא צו.

בתשובה לפנייה, שהתקבלה היום (24.4.2013), מאשר עוזרו של היועץ המשפטי לממשלה את השימוש בפרקטיקה זו. במכתב מלשכתו של היועץ נכתב כי חיפוש בתיבות דואר אלקטרוני של אזרחים זרים המגיעים לישראל נעשה במקרים חריגים בלבד, בהתקיים "סימנים מחשידים" – וזאת על רקע החשש מפני שימוש באזרחים זרים לטרור. כמו כן נכתב כי הגישה למייל נעשית בהסכמת הנוסע, וכי מסורה לו הזכות להתנגד, "הגם שיובהר לו כי סירובו יובא בחשבון במכלול השיקולים הרלוונטיים, בבואן של הרשויות לשקול אם לאפשר את כניסתו לישראל".

עו"ד לילה מרגלית: "כשמדובר בתייר שהוציא אלפי דולרים כדי להגיע לישראל, ונתקל בשדה התעופה בחוקרי שב"כ המבקשים להיכנס לחשבון המייל שלו, קשה לדבר על 'הסכמה מדעת'. 'הסכמה' כזו, שניתנת תחת איום של סירוב כניסה, אינה יכולה לשמש בסיס לחדירה קיצונית שכזו לפרטיות. בעולם שבו אנו חיים היום, חדירה למייל היא חדירה לנבכי החיים האישיים ולמחשבות הכמוסות ביותר. מתן אפשרות לשירותי הביטחון לחדור לפרטיות באופן בוטה כל כך, על סמך 'הסכמה' קלושה כל כך, אינו ראוי למדינה דמוקרטית".

פניית האגודה ליועץ המשפטי לממשלה

תשובת לשכת היועץ המשפטי לממשלה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות לפרטיות,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.