הזכות להפגין

כתב אישום חסר בסיס נגד מפגינים

אילוסטרציה: פטיש בית משפט

ת"פ 345/09 מדינת ישראל נ' רן צורף

עו"ד : דן יקיר

 

במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בעזה בינואר 2009 התקיימה בבאר שבע הפגנה נגד המבצע. ההפגנה, שנערכה בסמוך לכניסה לאוניברסיטת בן-גוריון, היתה משמרת מחאה חוקית, אולם מחלקת הביטחון באוניברסיטה תיעדה את ההפגנה במצלמה נסתרת והזעיקה את המשטרה בטענה שההפגנה מתקיימת ללא אישור. השוטרים הגיעו למקום והורו על פיזורה (הבלתי חוקי). למרות שהמפגינים החלו להתפזר, המשטרה עיכבה לחקירה חמישה אנשים שהיו במקום, עצרה אותם והגישה נגדם כתב אישום בבית משפט השלום בבאר שבע.

האגודה לזכויות האזרח ייצגה ארבעה מתוך חמשת הנאשמים, וטענה כי: 1. מדובר היה במשמרת מחאה חוקית שאיננה טעונה רישיון, לא היתה עילת פיזור ולא בוצעה עבירה; 2. הפרקליטות הורתה להגיש את כתב האישום מבלי לאפשר לנאשמים את זכות השימוע "בשל המצב הביטחוני", והחלטה זו אינה חוקית; 3.חוק חנינת הנאשמים בהתנגדות להתנתקות הוא חוק מפלה לטובת אידיאולוגיה מסוימת, ויש להחילו גם על הנאשמים.

בית המשפט קיבל שתיים מתוך שלוש הטענות: לגבי העבירה של התקהלות בלתי חוקית התקבלה טענתנו, כי כתב האישום אינו מסביר במה משמרת המחאה היתה בלתי חוקית, ולתביעה ניתנה אורכה כדי לתקן את כתב האישום. לגבי העבירה של התפרעות (סירוב להתפזר לאחר הוראת פיזור) התקבלה טענתנו, שלא היתה הצדקה להגיש את כתב האישום ללא מתן זכות שימוע, ולפיכך סעיף העבירה הזה בוטל.

התביעה המשטרתית שקלה במשך חודשים ארוכים אם להמשיך בהליך ובסופו של דבר תיקנה את  כתב האישום. לאחר שלוש שנים ושבעה דיונים בתיק הודיעה התביעה המשטרתית ביום שנקבע לשמיעת העדים שהיא חוזרת מכתב האישום, והוא בוטל. האגודה הגישה בקשה לפסיקת פיצויים לנאשמים. בבקשה הדגשנו, כי הגשת כתבי אישום חסרי בסיס נגד מפגינים הפכה למכת מדינה, ופירטנו את ההתנהלות השערורייתית של התביעה בניהול המשפט באופן שפגע בזכות הנאשמים להליך הוגן.

טענות מקדמיות, מרץ 2011

תגובת המאשימה לטענות המקדמיות, אפריל 2011

תשובת הנאשמים לתגובת המאשימה לטענות המקדמיות, מאי 2011

פרוטוקול והחלטה, 17.11.2011

בקשה לפסיקת פיצויים, אפריל 2013

תגובת התביעה המשטרתית לבקשה, אפריל 2013

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.