הכפרים הבלתי מוכרים

התנגדות לתכנית מתאר המבקשת לרכז את תושבי הכפר ואדי אל-נעם בשגב שלום

צילום: הוועד המקומי ואדי אל-נעםצילום: הוועד המקומי ואדי אל-נעם

האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום הגישו התנגדות לתכנית המתאר המחוזית למחוז דרום תמ"מ 14/4 (שינוי מס' 2/23) – שגב שלום וסביבתו, בשם נציגי תושבי הכפר ואדי אל-נעם. התכנית מיועדת לרכז בעיירה שגב שלום את תושביהם של שלושה כפרים בלתי מוכרים היושבים לאורך כביש 40 – אל- סר, ואדי אל-נעם ו-ואדי אל-משאש. אוכלוסיית שלושת הכפרים הללו מונה כ 14,000 תושבים.

ואדי אל-נעם הוא הכפר הגדול מבין השלושה והוא מונה כ-10,000 איש. הכפר קיים מאז אמצע שנות החמישים, עת העבירו רשויות המדינה והצבא את תושביו מאדמותיהם ההיסטוריות, בעיקר מאזור חלוצה ומהמרחב הנמצא מערבית לכביש 40, למקום מושבם הנוכחי. הכפר ממוקם לאורך כביש 40 מזרחית לאזור התעשייה רמת חובב.

בהתנגדות טוענות עו"ד ראויה אבורביעה מהאגודה ומתכננת הערים נילי ברוך מעמותת במקום, שתכנית המתאר מתעלמת משאיפתם של תושבי ואדי אל-נעם להכרה תכנונית ביישובם כיישוב כפרי חקלאי עצמאי – הכרה שתאפשר להם לשמור על אורח חייהם. התכנית אינה נותנת כל פתרון תכנוני שיהלום את צרכיה התרבותיים והחברתיים של הקהילה המתגוררת בוואדי אל-נעם, כי אם מציעה לתושבים פתרון בלתי מעשי ובלתי רלוונטי המבקש לרכז אותם בעיירה שגב שלום.

התושבים, המשוועים לפתרון התיישבותי הולם, החלו לפנות לרשויות משנת 1987, וביקשו לנהל מו"מ להסדרה תכנונית של יישוב כפרי-חקלאי עבורם. לאורך השנים פניות התושבים נפלו על אוזניים ערלות, וכל שהוצע להם היה להעבירם, למרות התנגדותם, לעיירה שגב שלום, שאינה תואמת את צורכיהם ואת אורח חייהם. תחילה התקבלה החלטת ממשלה וקודמה תכנית מתאר לשכונות דרומית לשגב שלום. תכנית זו נפסלה באוגוסט 2004 בידי רשויות התכנון, בין היתר בשל קרבתה המסוכנת לרמת חובב. כמעט עשור לאחר מכן, ואחרי אינספור מגעים והתכתבויות עם ראשי ממשלה, שרים ורשויות רלוונטיות נוספות לשם הכרה בכפר וקידום פתרון תכנוני עבורו, ממשיכות הרשויות בשלהן ומבקשות לקדם את אותה התוכנית שנפסלה על ידי הרשויות עצמן ועל ידי התושבים. הרשויות ממשיכות להתעלם באופן בוטה מרצון התושבים ומבקשות לכפות פתרון חד צדדי שאיננו מקובל עליהם ואינו תואם את אורח חייהם הכפרי-חקלאי. התנהלות שערורייתית זו מנוגדת באופן מוחלט להתחייבויות מוסדות התכנון בבג"ץ 1991/00 אבו-חמאד נ' המועצה הארצית לתכנון ולבניה.

התכנית נגועה בכשלים תכנוניים ופרוצדוראליים מהותיים, בחוסר סבירות ובאי שיתוף התושבים בתכנון, וגוררת פגיעה בזכויות אדם של תושבי הכפר ובראשן הזכויות לבריאות, לקיום בכבוד ולשוויון.

התנגדות לתכנית המתאר המחוזית למחוז דרום תמ"מ 14/4 (שינוי מס' 2/23) – שגב שלום וסביבתו

מפה מס' 1: ואדי אל-נעם

מפה מס' 2: תחום מגבלות סביבתיות

מפה מס' 3- מגבלות לפיתוח

 
עדכון, מרץ 2014: בסוף שנת 2013 דחתה הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה את ההתנגדות, ואישרה את התוכנית. נציגי הכפר, יחד עם האגודה לזכויותהאזרח ועמותת במקום, עתרו לבג"ץ.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.