לבדוק היערכות הצבא להגנה על פלסטינים מפני אלימות של ישראלים

"תג מחיר" בכפר א-סאוויה, 2012. CC-BY-NC-SA: נתניה גינסברג, רבנים לזכויות אדם"תג מחיר" בכפר א-סאוויה, 2012. CC-BY-NC-SA: נתניה גינסברג

לקראת דיון שיתקיים מחר (12.6.2013) בוועדת הפנים של הכנסת בנושא פעולות "תג מחיר",  האגודה לזכויות האזרח קוראת לחברי הוועדה לדרוש שמבקר המדינה ו/או מבקר מערכת הביטחון יערכו בדיקה מקיפה של היערכות כוחות הביטחון בשטחי הגדה המערבית לשם הגנה על פלסטינים ורכושם.

במכתב שנשלח לחברי הוועדה מציינת עו"ד תמר פלדמן, מנהלת המחלקה לזכויות האדם בשטחים הכבושים באגודה, כי אלימות כלפי פלסטינים, השחתת עציהם ופגיעה ברכושם אינן תופעות חדשות, וכי המקומות והמועדים שבהם הן מתרחשות ידועים היטב למערכת הביטחון.

עוד בשנת 2006 קבע בג"ץ כי על כוחות הביטחון להבטיח את גישתם החופשית של חקלאים  פלסטינים לכל אדמותיהם, להגן על עצים ורכוש מפני פגיעה, לספק לחקלאים אבטחה אפקטיבית מפני אלימות ולפעול בתוקף למיצוי הדין עם מפרי החוק. בעקבות פסק הדין הורה היועץ המשפטי לממשלה על עבודת מטה למימוש הנחיות בית המשפט. היועץ המשפטי לאיו"ש פרסם בתורו שורה של הנחיות למפקדים, לחיילים ולשוטרים, אך הנחיות אלה אינן מיושמות הלכה למעשה.

בשנת 2007 העלתה בדיקה של מבקר מערכת הביטחון, שנערכה בעקבות פסק הדין של בג"ץ, שורה של כשלים בהיערכות כוחות הצבא להתמודדות עם אלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים. המלצותיו של המבקר לא מומשו במלואן. בשנת 2011 ביקשה האגודה לזכויות האזרח כי מבקר מערכת הביטחון יבדוק את הנושא בשנית. עד היום לא התקבלה תשובה מהותית לבקשה זו. במרץ 2013 המליץ מבקר מערכת הביטחון להעביר את הטיפול בנושא למבקר המדינה עקב היקף הנושא והגופים המעורבים בו – זאת למרות שבעבר הוא זה שערך בדיקה דומה.

עו"ד פלדמן: "אנו מודעים לכך שכוחות הביטחון משקיעים באחרונה מאמצים לא מבוטלים על מנת לטפל בתופעה המכונה 'תג מחיר' ולאכוף את הדין על העבריינים, ואנו מברכים על כך. אלא שהכשל המערכתי ארוך השנים בכל הקשור להגנה על גופם ורכושם של פלסטינים זועק לבדיקה יסודית ומקיפה ולשינוי סדר העדיפויות של כוחות הביטחון הפועלים באזור. על הרשויות לקחת אחריות, לציית לפסק הדין של בית המשפט העליון ולהתמודד באופן מערכתי עם תופעת 'תג המחיר' – לא רק באמצעות מיצוי הדין עם העבריינים, אלא גם באמצעות הגנה פיזית ממשית על פלסטינים ויצירת הרתעה מפני פעילות עבריינית, למשל באמצעות הצבת כוחות באזורי החיכוך, אשר כבר הוכיחה בעבר את יעילותה בהגנה על פלסטינים ובמניעת אלימות והשחתת רכוש".

פניית האגודה לזכויות האזרח לחברי ועדת הפנים

פניית האגודה למבקר מערכת הבטחון, דצמבר 2011

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,הזכות לקניין,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.