בני משפחות ג'אדו וזוואהרה יוכלו לישון בבתיהם רק באישור מיוחד

 מחר (20.5.2008) ידון בג"ץ בעתירותיהן של שתי משפחות ש"סופחו" לישראל בשל גדר ההפרדה. בני המשפחות נותקו מערי הגדה, שאליהן היו קשורים, אך אינם מורשים לעבוד או לנהוג בירושלים, שאליה סופחו בתיהם. הרשויות מסרבות למצוא פתרון, ומצוקתן של המשפחות גוברת.

עד ראשית שנות האלפיים, היה מרכז חייהן של שתי המשפחות, ג'אדו וזוואהרה, בערי הגדה – בית לחם ובית סאחור. עם הקמת גדר ההפרדה מצאו עצמם בני המשפחות בצד הישראלי של הגדר, כאשר הם מנותקים מהגדה המערבית ומכל השירותים החיוניים שקיבלו בה.

על אף ה"סיפוח" של בני המשפחות לישראל, לא ניתנו להם תעודות תושב במזרח ירושלים. רק לאחר פניות מיוחדות מטעם האגודה לזכויות האזרח, הונפקו לבני המשפחות היתרים מיוחדים שאישרו להם ללון בבתיהם. גם את ההיתרים הללו הם נדרשים לחדש מדי כמה חודשים בתהליך אשר כרוך בהגשת בקשות ובסחבת, ובאובדן ימים ושעות ארוכים. היתרים לעבוד או לנהוג בתחומי ישראל אין להם.

הקמת הגדר דחקה את שתי המשפחות הללו, העניות ממילא, אל חרפת רעב. הנסיעה לגדה ומעבר דרך המחסום שהוקם, הפכה יקרה וממושכת. פעמים רבות, עלות הנסיעה לגדה ובחזרה אינה מצדיקה יציאה לעבודה. בני המשפחות אף אינם יכולים לשלוח את ילדיהם לבית הספר, שנמצא בגדה. אם לא די בכך, בני המשפחות נאלצים לרכוש מים, משום שצינורות המים שחיברו אותם לגדה נותקו בשל הגדר. בהיעדר אפשרות להעביר מזון הביתה דרך המחסום, הם נאלצים לרכוש מזון בישראל, אשר עלותו גבוהה בהרבה. הם ניזונים ממעט המזון שהם יכולים להרשות לעצמם לרכוש בישראל.

בשנת 2006 עתרה האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ בדרישה לאפשר לבני המשפחות גישה ראויה לגדה או לחלופין, להקנות להם תושבות קבע בישראל.

במשך למעלה משנתיים נקטה המדינה במגוון "טריקים" ביורוקרטיים על מנת לעכב ככל שניתן את הטיפול בבקשותיהם של בני המשפחות לקבלת מעמד של תושבים. בדיון שהתקיים בחודש מאי 2007 הציע בית המשפט למדינה לשקול פיתרון חלופי – פתיחת מעברים בגדר. מקץ חודשים ארוכים של המתנה הודיעה הפרקליטות כי פתרון זה אינו אפשרי. אם לא די בכך, המדינה הודיעה כי מעתה, על מנת לחדש את ההיתרים ללון בבתיהם, יידרשו בני המשפחות להגיש מחדש  בקשות סבוכות הכרוכות באגרות יקרות למשרד הפנים. ביום שלישי הקרוב יתקיים דיון נוסף בעתירה.

עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח: "המדינה כלאה את משפחת ג'אדו ואת משפחת זוואהרה בגטאות, ועושה כל אשר לאל ידה כדי למרר את חייהן, ולגרום להם לנטוש את בתיהן. על שופטי בג"ץ לשים קץ לניסיון המכוון והשיטתי לטרנספר".

בג"ץ 1695/06

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה - גדר ההפרדה

סגור לתגובות.