עבודה ואבטלה

רציתם סיוע משירות התעסוקה ולא קיבלתם? ספרו לנו

לאגודה דרושות בדחיפות עדויות עבור קמפיין הדורש לתקצב כנדרש את שירות התעסוקה.

אנא פנו אלינו במייל ל: roni@acri.org.il

 

 

למרות ששירות תעסוקה ממלכתי הוא שירות חיוני לפרט ולמדינה כאחד, במהלך העשורים האחרונים קיצצה הממשלה בתקציבו באופן קבוע ומתמשך וכרסמה בסמכויותיו. כך, אף שמספר דורשי העבודה הוכפל מאז 1990, תקציב השירות נותר ללא שינוי. במילים אחרות, חל פיחות של יותר מ-50% בהשקעת המדינה בדורשי העבודה באמצעות שירות התעסוקה.

התוצאה היא ששירות התעסוקה לא מצליח לתת לדורשי העבודה את השירותים המינימליים הנדרשים ממנו. בשנת 2012, למשל, רק 120,046 מתוך 460,521 דורשי עבודה שהתייצבו בלשכות השירות קיבלו שירותים תומכי השמה. רובם של דורשי העבודה שקיבלו שירות כלשהו, 99,695, קיבלו שיחת ייעוץ תעסוקתי בלבד, ורק מיעוט מזערי זכה בשירותים נוספים כגון מפגשי ייעוץ פסיכולוגי תעסוקתי, השתתפות בסדנאות למציאת עבודה, מבחני אבחון תעסוקתיים או הכשרה מקצועית. המשמעות היא שחרף הביקוש הגבוה מצד דורשי העבודה, שלושה מתוך ארבעה דורשי עבודה לא מקבלים שירות כלשהו, אפילו לא "שיחת ייעוץ", ופחות מ-5% מכלל דורשי העבודה מקבלים שירותים המסייעים בפועל בכניסה לעולם העבודה. מכאן, שחלק מרכזי מתפקידו של שירות התעסוקה, מבוצע בהיקפים מזעריים בלבד.

במקביל, הממשלה מפריטה את סמכויות השירות ומקצה לשם כך תקציבים משמעותיים –  כך, למשל, בימים אלה מקדם משרד הכלכלה והמסחר תכנית השמה באמצעות הג'וינט בעלות של למעלה ממאה מיליון ש"ח. כן ישנו חשש כי הממשלה תעלה בקרוב מחדש את תוכנית ויסקונסין, שמשמעה המשך הפרטת סמכויותיו של שירות התעסוקה והחלשתו.

תת התקצוב המתמשך של שירות התעסוקה מנוגד לחוק שירות התעסוקה, התש"יט-1959, לחוק הבטחת הכנסה, לחוק הביטוח הלאומי ולאמנות בהם חברה ישראל. במצב כזה, בו החוק מורה כי האוצר ישא בהוצאות שירות התעסוקה כדי לספק שירות לכלל דורשי העבודה, העובדה כי שירות התעסוקה מתוקצב בחוסר כה גדול עד כי אין הוא מסוגל לתת שירות לרובם המכריע של דורשי העבודה היא הפרה מתמשכת של החובה החוקית.

תת תיקצובו המתמשך של שירות התעסוקה מהווה פגיעה בזכויות היסוד של דורשי העבודה, בהן הזכות לאופק תעסוקתי, לעבודה ולקיום בכבוד, שכן הוא משפיע באופן ישיר על אפשרותם של דורשי העבודה לקבל ייעוץ תעסוקתי, הכשרה מקצועית ושירותי השמה במקומות עבודה, שהיו עשויים להשפיע באופן מהותי על מימוש זכויות אלה.

לנוכח נתונים אלה פנתה האגודה לזכויות האזרח לשר האוצר יאיר לפיד ולשר התמ"ת נפתלי בנט, בבקשה להתערבותם להבטחת תקצוב הולם לשירות התעסוקה. כן פנתה האגודה לח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, בבקשה לקיים דיון דחוף בנושא בוועדת העבודה ולדרוש להעמיד את תקציבו של שירות התעסוקה על היקפיו המתחייבים.

 

קישורים:

חזון שירות התעסוקה: סוף ל"חתמתי אבטלה", 7.6.2013, ynet

רק אחד מ-4 מובטלים יקבל הכוון או הכשרה מקצועית, 2.5.2013, כלכליסט

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד,זכויות חברתיות,שירות התעסוקה - "ייבוש" תקציבי

סגור לתגובות.