האחריות לגזענות – גם על המכחישים והאדישים

סמי מיכאל. צילום: תום רביבסמי מיכאל. צילום: תום רביב

דברי סמי מיכאל, נשיא האגודה לזכויות האזרח, בכנס בנושא חינוך נגד גזענות

 

היום (17.3.2013) נאם סמי מיכאל בכנס שהתקיים במכללת סמינר הקיבוצים, בשיתוף עם האגודה לזכויות האזרח. בכנס דנו מורות, מורים, נשות ואנשי חינוך בדרכי התמודדות של מערכת החינוך עם גילויי הגזענות בחברה הישראלית. מתוך הנאום:

 

 

"החינוך אשם, כי מצמצמים את לימודי ההיסטוריה העולמית לכדי 20 אחוזים, כי משרד החינוך אוסף מחנויות עותקים של ספר לימוד בהיסטוריה בהוצאת מרכז זלמן שזר, כדי לא לאפשר לתלמידים להיחשף לנקודת מבט של 'האחר', וכי כאשר תלמידי בית-ספר ערערה משתתפים במצעד זכויות אדם ובו נושאים שלטים בעד שוויון ונגד גזענות, בית-הספר ננזף על-ידי משרד החינוך בתואנה שהדבר נוגד את חוזר המנכ"ל. החינוך אשם על כי לא פעל ביתר שאת להעברת המסר שכולנו שייכים לאותו גזע מופלא, הוא גזע האדם. אין גזע עליון, ואין גזע נחות, ואין גזע טהור, ואין גזע טמא.

המפלגות יחד עם נציגיהן המשלהבים את היצרים אשמים, הרבנים שמטיפים לשנאה ולגזענות אשמים. לנוכח חתימותיהם של 300 רבנים על פסק הלכה האוסר על מכירה והשכרת דירות לגויים, אני חש בושה גדולה. מעולם לא היתה הדת היהודית מבוזה ורעילה כשם שהיא נראית היום, בפרט בשטחים הכבושים, בירושלים ובצפת 'הקדושות'. רבנים אלה נוהגים כמו אין אלוהים. גרוע מזה, הם מתנהגים כאילו הם עצמם היו אלוהים. אוי לאלוהים מעוות שכזה."

[…]

"מי שמאמץ את מנגנון ההכחשה שיתנדב נא ויתחזה ליום אחד לפלסטיני בשטחים הכבושים, לערבי בירושלים או בצפת ולשחור המתדפק על דלת מועדון לילה. באווירה הגזענית, לא רק המטיף לגזענות אחראי לזרע הפורענות, אחראי גם מי שמכחיש את קיומה של העוולה הגזענית, ואחראי גם מי שאינו שותף לעוולה הגזענית אך טומן את ידו בצלחת וממלא את פיו מים, אם מתוך חשש אם מתוך אדישות. כל אלה עלולים להיות מחר אף הם קורבנות של שלטון גזעני. כל אלה עלולים לאבד מחר את חירותם ואת אורח חייהם הליברליים. זה קרה לא מזמן באירופה הנאורה וההומאנית, ואם לא נתעשת וננער מעלינו את נגע המגפה הגזענית, זה יקרה מחר אצלנו."

 

בנאומו, מונה מיכאל גילויי גזענות בחברה הישראלית מהשנים האחרונות, ובכלל זה תת-ייצוג למזרחים, לנשים, לערבים ולעולים בקרב האליטות וההנהגה, גדר ההפרדה שנמתחה בחצר בית הספר בעמנואל, קבלת הפנים הגזענית לכדורגלנים מוסלמים שהצטרפו לבית"ר ירושלים, הקושי של אנשים כהי עור להיכנס למועדונים, האוטובוסים הנפרדים לפועלים פלסטינים ויוזמות להפרדה בין ישראלים למהגרי עבודה ופליטים, וכמובן, המתקפות האלימות שהתבצעו על רקע גזעני נגד אזרחים ערבים.

הנאום המלא

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לשוויון

סגור לתגובות.