חסרי בית

במקלטים לחסרי בית בתל אביב-יפו אין כניסה לנשאי HIV

אילוסטרציה. צילום: יואב לףאילוסטרציה. צילום: יואב לף

במקלטים לחסרי בית בתל אביב-יפו אין כניסה לנשאי HIV, והם נותרים ללא כל אפשרות לקבל מקום מוגן ללינה. כך עולה מתלונות שהגיעו לוועד למלחמה באיידס ולאגודה לזכויות האזרח. העירייה תדון בנושא בשבוע הבא בעקבות שאילתה שהוגשה על ידי  חבר מועצת העירייה, יואב גולדרינג (עיר לכולנו).

 ראש העירייה רון חולדאי התבקש להתייחס לשאלות הבאות: האם בעיריית תל אביב-יפו ערים לכך שנשאיHIV  אינם יכולים לזכות למחסה במקלטים הציבוריים שמפעילה עמותת "לשובע" , ומה בכוונת העירייה לעשות בעניין זה.

בשנים האחרונות נתקלו פעילי הוועד למלחמה באיידס בסירוב מקלטי ה"גגון" שמפעילה עמותת "לשובע" לקבל חסרי בית שהינם נשאי HIV, אולם רק לאחרונה, בעקבות בירור שערכו אנשי הוועד יחד עם האגודה לזכויות האזרח, הודיע עו"ד גיל-עד חריש במכתב רשמי מטעם העמותה המפעילה את המקלטים, כי אכן, המדיניות הרשמית היא "don't ask, don't tell", אולם במקרה שבו ידוע למנהלי המקלט כי חסר בית כלשהו הוא נשא HIV, הוא לא יתקבל.

בפנייה מטעם הארגונים ציינו עורכי הדין גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח, ויובל לבנת, מנכ"ל הוועד למלחמה באיידס, כי מניעת כניסת אנשים למקלטים בשל היותם נשאי HIV איננה חוקית. בארגונים נערכים למאבק במדיניות המפלה, שעיריית תל אביב אחראית לה, ולא שוללים גם פנייה לערכאות משפטיות.

עו"ס מירי ברברו-אלקיים, מנהלת המערך הפסיכו-סוציאלי בוועד למלחמה באיידס: "בוועד למלחמה באיידס כבר מכירים היטב את התופעה של דרי רחוב נשאי HIV שאינם מתקבלים ל'גגון' ונאלצים להמשיך ולגור ברחוב. המדיניות של 'Don't ask, don't tell' אינה מתקבלת על הדעת, משום שהיא פוגעת דווקא באלו שאינם מסתירים את עובדת היותם נשאים – ומונעת מהם שירות ציבורי מציל חיים.

אפשר למנוע הדבקה ב- HIV באמצעות הספקת מזרקים (עבור המשתמשים) וקונדומים, ובאמצעות הסברה. מדיניות של הטמנת הראש בחול, והדרת נשאי HIV משירותים ציבוריים חיוניים, לא רק שאינה אנושית, היא גם לא יעילה. האחריות לפתרון מוטלת על עיריית תל-אביב".

גם עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה לזכויות האזרח, מציין כי "האחריות להקמת המסגרות לחסרי הבית מוטלת על העירייה, ועליה לוודא כי כל אדם חסר בית יכול להתקבל למקלטים העירוניים ללא אפליה". גן-מור מוסיף עוד כי "הפרטת שירותי רווחה אינה משחררת את העירייה מאחריותה לפקח ולוודא כי העמותות פועלות כדין. הטענות של עמותת 'לשובע' אינן משכנעות, גם אם כוונותיה חיוביות. לא ניתן לקבל את התפיסה לפיה מקלטים לחסרי בית הם מקומות שמחוץ לחוק ויש בהם נורמות אחרות, שמצדיקות אפליה".

פניית הארגונים לעמותת "לשובע"

תשובת העמותה

מקלט לחסרי בית בת"א סגור בפני נשאי HIV, הארץ, 11.3.2013

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לדיור,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות,חסרי בית

סגור לתגובות.