הזכות למים

עתירה לבג"ץ: לא לנתק בתים ממים עד לקביעת כללים בנושא

אילוסטרציהPhoto by dave at Morguefile.com

האגודה עתרה לבג"ץ יחד עם ארבע משפחות שנותקו ממים בשל חובות שלא היה באפשרותן לשלם

האגודה לזכויות האזרח עתרה הבוקר (27.1.2013) לבג"ץ יחד עם ארבע משפחות שנותקו מהמים בשל חובות כספיים שלא היה באפשרותם לשלם, בדרישה להורות לתאגידי המים להפסיק לנתק את המים לבתים, עד לקביעת כללים בנושא. משה מזרחי, אב לארבעה מירושלים, י.ל., אם חד הורית ממגדל העמק, גבריאל טלקר, אב לארבעה מדימונה ומ.י., אם חד הורית מלוד, עתרו הבוקר לבג"ץ יחד עם האגודה לזכויות האזרח, בדרישה להורות לתאגידי המים שלא לנתק בתים מזרם המים עד להסדרת כללים בעניין.

בעתירה מוסבר כי על פי חוק תאגידי מים וביוב, אסור לתאגידי המים לנתק בתים מהזרם בטרם נקבעו הכללים לניתוק. הכללים, שהיו אמורים להיקבע לפני כ- 12 שנה, מיועדים לרסן את התאגידים ולמנוע פגיעה מיותרת במי שלא יכולים לעמוד בתשלומים, אבל בינתיים, כל תאגיד עושה דין לעצמו. התוצאה: מדי חודש, אלפי משפחות שאינן עומדות בתשלומי המים, בהן משפחות עם ילדים – מנותקות מהזרם.

בעתירה מצוין כי שני תהליכים משמעותיים אירעו בשנים האחרונות במשק המים למשתמשים פרטיים: האחד – עלייה תלולה במחירי המים, והשני – ההפרטה, שהעבירה את הטיפול בגביית תשלומי המים מהעיריות לתאגידים. עליות המחירים הביאו לכך שיותר ויותר משפחות לא עמדו בתשלומי המים; העברת האחריות לידי התאגידים הביאה לכך שהמשפחות הללו מופקרות. בניגוד למצב בעבר, כיום אין תיאום בין מחלקות הרווחה בעירייה לבין מחלקות הגבייה של תשלומי המים, ולכן גם אין פיתרונות עבור מי שאינם עומדים בתשלומים דוגמת מחיקת חובות או פריסת תשלומים.

עו"ד טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח: "מים הם לא מוצר צריכה, כי אם זכות יסוד, ובכל זאת, בשנים האחרונות משתוללת הפקרות גמורה בטיפול בנושא, שילוב של אדישות לסבל עם בלאגן ארגוני. רשות המים לא מפקחת כראוי על התאגידים ובמשך כל השנים הרבות הללו, לא קבעה את הכללים, שמטרתם היא בין השאר להסדיר את הטיפול במשפחות שמתקשות לשלם את החשבונות. לא ייתכן שמשפחה עם ילדים תנותק מהמים, לא ייתכן שעוני ימנע מאנשים אפילו את האפשרות לשטוף ידיים."

העותר משה מזרחי, אב לארבעה מירושלים: "ביום אחד, באמצע המקלחת, נותקתי ללא כל התראה בגלל שבתאגיד המים חשבו בטעות שיש לי חוב עצום. גם לאחר שהם הודו בטעותם, היתה להם החוצפה לחייב אותי על הניתוק והחיבור מחדש. לצערי, כשנותנים לתאגידים הללו סמכות להתנהג בצורה ביריונית, זה בדיוק מה שהם עושים. את ההתנהגות הזאת חייבים לרסן."

בג"ץ 671/13

העתירה

עדויות שהוגשו לבית המשפט על ניתוקי המים

פניתנו לרשות המים בנושא, דצמבר 2012

עוד על הזכות למים באתר האגודה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות למים,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.