משרד הבריאות: אין לחדש מרשמי דפו-פרוורה אלא לאחר בירור עם גישור ותרגום

CC-BY-SA: ciellCC-BY-SA: ciell

כך הנחה מנכ"ל משרד הבריאות את מנהלי קופות החולים, בעקבות פניית ארגוני זכויות אדם

 

בתאריך 10.1.13 פנינו, בשם האגודה לזכויות האזרח, ארגון אישה לאישה, טבקה, אגודה ישראלית למען יהודי אתיופיה, רופאים לזכויות אדם ומרכז תמורה, אל פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות בעניין מתן גורף של זריקות דפו-פרוורה, אמצעי למניעת הריון, לנשים יוצאות אתיופיה החיות בישראל. השימוש באמצעי מניעה זה עלול לגרום לתופעות לוואי קשות, גופניות ונפשיות, ואינו מומלץ כלל על ידי משרד הבריאות ורופאי נשים, אלא במקרים חריגים ביותר. הנושא נחשף לראשונה בכתבה בידיעות אחרונות משנת 2008, אולם למרות זאת הפרקטיקה נמשכה עד היום.

במכתב ביקשה עו"ד שרונה אליהו חי כי משרד הבריאות ינקוט בשורה של צעדים כדי להבטיח כי הפרקטיקה לא תימשך, ובין היתר, ינחה את קופות החולים שלא לתת זריקות למטופלות מבלי לדאוג לעריכת בירור באשר למצבה הרפואי של כל אישה ומידת ההתאמה של הזריקה למצבה הרפואי, ומבלי ליידע כל אישה באשר לתופעות הלוואי של הזריקה ומתן מידע לגבי אמצעי מניעה אחרים. כן ביקשנו כי קופות החולים ייערכו למתן הסברים אלה לנשים יוצאות אתיופיה על ידי מגשרות דוברות אמהרית, שיהיו נוכחות בבירור הנ"ל בין המטופלת לרופא, ויוכלו לתרגם את הדברים לאמהרית ולוודא כי הבינו את ההסברים.

ב-24.1.2013 הגיע לידינו מכתבו של מנכ"ל משרד הבריאות אל מנהלי קופות החולים בארץ, בו מבקש המנכ"ל, בעקבות מכתבנו, להנחות את רופאי הנשים שעובדים עם כל קופות החולים שלא לחדש מרשמים של דפו פרוורה אלא לאחר עריכת בירור עם המטופלת בה יוברר הצורך להשתמש דווקא באמצעי מניעה זה, והאם המטופלת מבינה את תופעות הלוואי של השימוש באמצעי זה למול אמצעים אחרים, והכל תוך היעזרות במגשרות בנות העדה האתיופית או בשירותי תרגום רפואי.

פניית האגודה למנכ"ל משרד הבריאות, 10.1.2013

מכתבו של מנכ"ל משרד הבריאות אל קופות החולים, 24.1.2013

לדו"ח המלא של עמותת "אישה לאישה", 2009

המדינה מודה: נשים אתיופיות טופלו למניעת הריון באופן פסול, הארץ, 27.1.2013

תחקיר תכנית 'ואקום' בטלוויזיה החינוכית, שחשפה את התופעה בדצמבר 2012:

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לבריאות,הזכות לשוויון,זכויות נשים

סגור לתגובות.