זכויות המיעוט הערבי

להקים בית ספר ערבי בנצרת עילית

נוף בנצרת עילית. צילום: ססיקה ליבוביץ (CC-BY)נוף בנצרת עילית. צילום: ססיקה ליבוביץ (CC-BY)

האגודה לזכויות האזרח מלווה קואליציה של הורים ערבים תושבי נצרת עילית ושל ארגונים לשינוי חברתי, שפועלת למימוש זכותם של ילדי נצרת עילית הערבים לחינוך בשפתם. בנצרת עילית חיים כ-2,000 ילדים ובני נוער ערבים בגיל בית ספר. למרות זאת, לא קיימת בעיר אף מסגרת ציבורית-ממלכתית המתאימה להם. בלית ברירה הם פונים למערכת החינוך הערבית בנצרת, אולם מכיוון שאין בה מספיק מקום, רבים מהם משתלבים בסופו של דבר במערכת החינוך הפרטית בעיר, שכרוכה בעלויות כספיות ניכרות. מצב זה פוגע בזכותם של התושבים הערבים של נצרת עילית לחינוך נגיש וזמין, מטיל עליהם מעמסה כלכלית כבדה ומציב בפניהם קשיים רבים, אשר כרוכים בשליחת ילדיהם ללימודים ביישובים אחרים ובמקומות מרוחקים מעיר מגוריהם וממרכז חייהם.

עו"ד אשרף אליאס מהאגודה פנה בשם הקואליציה למנכ"לית משרד החינוך ולראש עיריית נצרת עילית, בדרישה לפתוח ולקיים בעיר בית ספר ששפת ההוראה בו היא ערבית. בפנייה הדגיש עו"ד אליאס כי העדר שירותי חינוך ובתי ספר רשמיים עבור התושבים הערבים של נצרת עילית, בדומה לאלה שמהם נהנים תושביה היהודים של העיר, מהווה הפרה חמורה של חובתם של משרד החינוך ועיריית נצרת עילית לפעול בשוויוניות כלפי כלל תושבי העיר, ופוגע בזכותם של התושבים הערבים לחינוך. ראוי לציין כי החוק קובע, וכך גם בתי המשפט פסקו בעבר, כי הרשות המקומית והמדינה מחויבות לפעול כדי להבטיח חינוך ציבורי נגיש; עד כדי כך, שבית המשפט אף חייב בעבר רשות מקומית לפצות כספית תלמידים שבלית ברירה פנו לחינוך הפרטי.

בתשובתו הביע ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, התנגדות נחרצת להקמת בית הספר: "נצרת עלית נוסדה על מנת לייהד את הגליל. זה יעודה בימים ההם וזה יעודה בזמן הזה" נכתב בין היתר. משרד החינוך מסר מצידו, כי בתי הספר הערבים בנצרת מספקים מענה הולם לתלמידי נצרת עילית המבקשים ללמוד בבתי ספר ערבים.

על רקע סירובם של משרד החינוך ושל ראש עיריית נצרת עילית להקמת בית הספר, התקיים ביום 23.7.2013 דיון בנושא בוועדת החינוך של הכנסת, ולקראתו הגשנו נייר עמדה לחברי הוועדה ולעומד בראשה, חבר הכנסת עמרם מצנע. יום לאחר הדיון דווח בתקשורת, כי בעקבות התערבותו של יו"ר הוועדה הודיע שר החינוך על הסכמתו להקמת בית ספר ערבי, ואף הנחה או עובדי משרד החינוך לפעול למען הקמתו. בעקבות דיווח זה פנינו לשר החינוך, בבקשה שימסור לנו עמדה מוסמכת ורשמית בעניין דרישתנו להקמת בית הספר.

מאז, וחרף ההצהרות החשובות, לא דווח על כל התקדמות בנושא. לפיכך פנתה עו"ד רגד ג'ראיסי מהאגודה אל ראש העירייה החדש, בדרישה להקמת בית ספר ערבי ממלכתי צומח בעיר נצרת עילית, אשר יפתח את שעריו כבר בשנת הלימודים תשע"ז.

 

פניית האגודה לראש עיריית נצרת עילית ולשר החינוך, ינואר 2013

תשובת ראש עיריית נצרת עילית, ינואר 2013

תשובת משרד החינוך, מרץ 2013

תשובת משרד החינוך, יוני 2013

נייר עמדה לוועדת החינוך של הכנסת, יולי 2013

פניית האגודה לשר החינוך, יולי 2013

פניית האגודה לראש עיריית נצרת עילית, 6.7.2015

 

קישורים: 

ראש העיר נצרת עילית מתנגד להקמת בית ספר ל-1,900 תלמידים ערבים בעיר, הארץ, 17.1.2013

חרף התנגדות ראש העיר, משרד החינוך יקים בית ספר ערבי בנצרת עילית, הארץ, 25.7.2013

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחינוך,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.