לא לקופת חולים חמישית למטרת רווח

הקואליציה לבריאות שיניים ציבורית קוראת לחברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת הוועדה להתנגד להקמת קופת חולים חמישית למטרת רווח

הקואליציה לרפואת שיניים ציבורית
ארגון ההורים הארצי, אש"י – איגוד השינניות הישראלי, האגודה לזכויות האזרח בישראל, האגודה לזכויות החולה, יסו"ד – ישראל סוציאל-דמוקרטית, מרכז אדוה, סנגור קהילתי, עמותת רופאי השיניים הערביים בישראל, צב"י – צרכני בריאות ישראל, רופאים לזכויות אדם, שתי"ל – הנחייה וייעוץ

23 ביוני 2010

לכבוד
ח"כ חיים כץ
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

לכבוד
חברי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

שלום רב,

הנדון: התנגדות להצ"ח ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון 49) – קופת חולים ייעודית/חמישית לשיניים

ביום 2.5.10 החליטה הממשלה, באופן מצער ביותר, לכרוך את אישור רפורמת השיניים עם הקמתה של קופת חולים ייעודית (קופה חמישית) למטרת רווח. בעקבות החלטה זאת, הצ"ח הממשלתית שבנדון, שעניינה הקמת קופת חולים ייעודית לשיניים (קופה חמישית) למטרת רווח, עברה בקריאה ראשונה במליאה ביום 7.6.10 והיא צפויה להגיע בקרוב מאד לדיון בוועדת העבודה להכנה לקריאה שנייה-שלישית.

אנו מבקשים להפנות תשומת לבכם לבעייתיות הקשה שבהצ"ח ולקרא לכם שלא לתמוך בהצ"ח, שכן קבלת הצ"ח תביא לפגיעה קשה ברפואה הציבורית בישראל.

יובהר מיד, כי אנו מברכים על אישור רפורמת השיניים ע"י הממשלה וגם ע"י ועדת העבודה. החלטה זו בפני עצמה אינה רק מבורכת, אלא מהווה צעד היסטורי למימוש ערכי הצדק והשוויון בבריאות. רפורמת השיניים צפויה לצמצם את הפערים הגדולים בבריאות השן (פי 2 תפוצת עששת בין ילדי מעמד בינוני נמוך וגבוה), להקל על מצוקת ילדים שאין בידי הוריהם כסף לתשלום טיפולי שיניים ולשפר את בריאות השן של כלל תושבי ישראל, שהיא מהגרועים לעומת מדינות המערב.

אלא שאנו מבקשים להדגיש, כי בד בבד נעשית טעות חמורה וקשה ע"י הממשלה, כאשר רפורמת השיניים מותנית בחקיקת בזק שבה תוקם "קופות חולים ייעודיות לשיניים למטרת רווח" (קופת חולים חמישית). התוצאה של מהלך זה היא החדרה של גופים מסחריים פרטיים, דוגמת חברות ביטוח פרטיות, שלוטשים עיניהם ל-30 מיליארד השקלים של מערכת הבריאות, ללב מערכת הבריאות הציבורית; ולהכפיף את השיקולים והאינטרסים הציבוריים של מערכת הבריאות, שאמונה על בריאות הציבור כולו וכפופה לערכים של צדק, שוויון וערבות הדדית (כפי שנקבע בחוק בב"מ), לאינטרסים ושיקולים מסחריים צרים.

יצוין, שנעשו כבר כמה וכמה ניסיונות בשנים האחרונות ע"י משרד האוצר ומשרד רוה"מ להקים קופה חמישית למטרת רווח (במסגרת חוק ההסדרים) אשר, בשל התנגדות עזה של גורמי הבריאות ולחץ ציבורי – נכשלו.

יודגש, כי אין כל הצדקה להבחין בין קופה ייעודית לשיניים למטרת רווח לבין קופת חולים חמישית למטרת רווח שכן פריצת המערכת הציבורית תהווה תקדים להקמתן של קופות חולים נוספות למטרת רווח והריסת המערכת הציבורית, ובכל מקרה תאפשר זליגת שירותים נוספים לקופה האמורה עם הזמן, כפי שהניסיון מלמד אותנו שקורה, כאשר נעשים מהלכים מסוג זה במערכת הציבורית.

כאמור, הקמתה של קופת חולים נוספת למטרות רווח, תהווה הרס של מערכת הבריאות הציבורית, כמובהר בדברים להלן (המבוססים על נייר עמדה בנושא שכתב ד"ר דני פילק):

1. הכנסת חברות מסחריות ואינטרסים כלכליים למערכת הבריאות תפגע בכל צרכני הבריאות במדינה ובעיקר במעמד הבינוני ובעניים. הניסיון בעולם, לרבות בארה"ב, מלמד כי מערכות בריאות פרטיות יקרות בהרבה ממערכות ציבוריות, והן מייצרות אי שוויון באיכות ובנגישות. זאת ועוד, ביטוח רפואי מסחרי נוטה לייצר ביקושים מלאכותיים ועלול לפגוע בבריאות המבוטחים כדי להבטיח את שורת הרווח הסופית.

2. יכולתה של הקופה החמישית להציע מחיר נמוך פר מבוטח לא תהיה תוצאה של ניהול יעיל יותר, אלא של תמהיל מבוטחים זול יותר הצפוי להצטרף לקופה חדשה (הניסיון מלמד שמבוטחים ותיקים ויקרים יותר אינם נעים בין הקופות).

3. מהחלטת הממשלה לא נובעת מחויבות של הקופה החדשה לפריסה ארצית כפי שנדרש מהקופות האחרות, צעד שיאפשר לקופה הנוספת להבטיח לעצמה ביתר קלות תמהיל מבוטחים זול יותר, על ידי מתן שירותים באזורים המאופיינים על ידי אוכלוסיה צעירה ומבוססת יחסית.

4. בנוסף, נוסחת הקפיטציה, לפיה מחולקים הכספים לקופות, אינה לוקחת בחשבון מצב סוציו-אקונומי ותמהיל מבוטחים, ולכן הפגיעה ביתר הקופות תהיה חמורה עוד יותר, כשהקופה החמישית תמשוך את האוכלוסיות החזקות אליה ותשאיר את האוכלוסיות החלשות והיקרות יותר בקופות האחרות.

5. קופה למטרות רווח לא תפתח תשתיות משלה, תימנע מהשתתפות בהשקעה בתשתית, יתרון שאין לקופות החולים הציבוריות. הקופה החדשה תרכוש שירותים מקבלני משנה, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. המוסדות הציבוריים ימכרו את שירותיהם על פי המחיר השולי, מחיר שאינו מגלם בתוכו את עלות הבלאי.

6. יתרה מכך, הקופה הפרטית אינה מחויבת להשקעות בהשבחת כוח האדם, מרכיב יקר מאוד בתחום הבריאות. המערכת הציבורית היא זו שתשא את כל ההוצאות הללו, כך שהמערכת הציבורית תסבסד את רווחיהם של המשקיעים הפרטיים.

7. קופת חולים שמטרתה הראשונית אינה לספק שרותי בריאות אלא להביא רווחים לבעלי המניות תפגע עוד יותר מהקיים כיום, ובצדק, באמון הציבור במערכת הבריאות. הציבור יידע שמחויבותם הראשונית של מנהלי הקופה החדשה היא לבעלי המניות ולא למבוטחיה.

8. קופת חולים למטרות רווח לא תתרום לאיכות או להיצע של שרותי הבריאות, מאחר והיא תרכוש שירותים קיימים. יתכן ותחסוך מעט מהעלויות למדינה, אך היות והירידה במספר המבוטחים בקופות האחרות לא תתבטא אחד לאחד בצמצום שירותים או כוח אדם, ההוצאה הלאומית לבריאות תגדל.

9. פתיחתה של קופת חולים למטרות רווח תעמיק את אי-השוויון בנגישות ובאיכות השירותים ותפנה משאבים מאוכלוסיות הזקוקות יותר לזקוקות פחות.

לאור כל האמור לעיל, אנו קוראים לכם, במקביל לתמיכתכם ברפורמת השיניים, להתנגד בכל תוקף להקמת קופות ייעודיות (קופה חמישית) למטרת רווח, להכנסת בעלי הון וביטוחים פרטיים למערכת הבריאות, ולקידום אינטרסים פרטיים ומסחריים על חשבון האינטרסים הציבוריים וטובת כלל הציבור.

בכבוד רב ובברכה

דבי גילד-חיו, עו"ד
האגודה לזכויות האזרח

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: בריאות השן,הזכות לבריאות,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.