על פי הערכות העותרים, במרבית שכונות ירושלים המזרחית מתבצעת חלוקת הדואר בידי דוור אחד בתדירות של פעם אחת בשבוע בלבד ואף לעיתים רחוקות יותר. לפי עדויות התושבים בשכונות ג'בל מוכבר, אל סוואחרה ודאחית אלסלאם אין כלל חלוקת דואר בידי דוורים, למרות שכל אחת משכונות אלו מונה למעלה מ-15,000 תושבים. כתוצאה מהמחסור החמור בדוורים, חלוקת הדואר מתבצעת באופן לא סדיר, באיחור רב, ובמקרים רבים מאד דברי הדואר כלל לא מגיעים לנמענים.
בנוסף לבעיית חלוקת הדואר, קיים מחסור חמור בבתי דואר בירושלים המזרחית, בה פועלות היום רק 8 יחידות דואר סך הכל, אשר משרתות אוכלוסיה של 303,429 איש (לפי נתוני עיריית י-ם לסוף שנת 2009). לשם השוואה, במערב העיר פועלות 42 יחידות דואר, אשר משרתות 532,021 איש.
האחריות למחסור החמור בחלוקת דואר ובמתן שירותי דואר בירושלים המזרחית מוטלת על חברת הדואר, הנמנעת מזה שנים רבות להשקיע את הדרוש השקעה על מנת לספק את שירותי הדואר אליהם היא מחויבת לפי החוק והרישיון על פיהם היא פועלת. משרד התקשורת, האמור על פי חוק לפקח על פעילות המשיבה 1 ולפעול נגדה כאשר זו אינה מבצעת את תפקידה, נמנע מלמלא את תפקידו בהקשר של ירושלים המזרחית. עיריית ירושלים שיכולה היתה לסייע באמצעות הקצאת אתרים להקמת מרכזי חלוקת דואר, אינה טורחת אפילו לענות לפניות בנושא זה.
מן המבוא לעתירה:
"בירושלים המזרחית מחכים לדואר, מצפים לדוור, אבל ברוב המכריע של המקרים זוהי ציפיית שווא. מזה שנים שהדואר לא מגיע, הדוור גם לא מצלצל. והתוצאה של אי הגעת דברי דואר היא אנדרלמוסיה קפקאית. כפי שיתואר בעתירה זו, ההשלכות של מחסור בשירותי דואר הרסניות לגבי בעלי חוב, בעלי דין ויתר התושבים, שבאופן כפוי נאלצים להתנהל ללא המצרך, שכבר מאות שנים הוא מצרך בסיסי עבור החברה האנושית בכללותה.
מציאות זו גורמת לפגיעות קשות בתושבי ירושלים המזרחית, כיוון שרבים מהם כלל אינם מקבלים דברי דואר הנשלחים אליהם, או מקבלים אותם באיחור רב, דבר הגורם להם לנזקים רבים. הדבר חמור במיוחד כאשר מדובר במכתבים מרשויות, הכוללים חשבונות לשירותים בסיסיים, או שנוגעים, בין היתר, למעמד האזרחי של התושבים או לקבלת קצבאות מהביטוח הלאומי.
היבט אחר של המחסור בשירותי דואר הינו העדרם של סניפים וסוכנויות דואר במרבית השכונות בירושלים המזרחית: כיום ישנן רק שמונה יחידות דואר בכל ירושלים המזרחית, אשר אמורות לשרת אוכלוסיה של למעלה מרבע מיליון תושבים. משמעות הדבר היא כי בשכונות רבות בירושלים המזרחית אין גישה לשירותי דואר בסיסיים, ועל התושבים להרחיק לשכונות אחרות או למערב העיר על מנת לקבל שירותים אלו. אף ביחידות הדואר הקיימות ניתנים שירותים ברמה ירודה ביותר. כך, למשל, התושבים נאלצים לחכות שעות ארוכות ובלתי סבירות על מנת לשלם חשבון פשוט, בניגוד לתנאי הרישיון."