חופש הביטוי והמחאה

צווי שטח צבאי סגור "עד הבית" – אמצעי קיצוני לפגיעה בחופש הביטוי בשטחים

צילום: קרן מנור, אקטיבסטילסצילום: קרן מנור, אקטיבסטילס

האגודה לזכויות האזרח פנתה אתמול (12.11.12) במכתב דחוף לפרקליט הצבאי הראשי אלוף דני עפרוני בעקבות מבצע חלוקת צווי שטח צבאי סגור לבתיהם של מפגינים ופעילים נגד הכיבוש, שנערך ביום ראשון (11.11.12) על ידי שוטרי מחוז ש"י. מדובר בצווים גורפים, שנחתמו על-ידי אלוף פיקוד המרכז ואוסרים על כניסה ושהייה בשטחים הנמצאים בסמוך לכפרים בלעין, נעלין, נבי סאלח וכפר קדום בימי שישי החל מה-19 בספטמבר 2012 ועד ה-18 במרץ 2013.

במכתב, שכתבה עו"ד רגד ג'ראיסי, דורשת האגודה מהפרקליט הצבאי הראשי לפעול לביטול הצווים ולחידוד הכללים והנהלים באשר לשימוש בצווי שטח צבאי סגור להגבלת מחאה לא אלימה בשטחים.

במכתב מודגש כי השימוש הגורף בצווי שטח צבאי סגור למניעת הפגנות בגדה המערבית מהווה פגיעה חמורה בחופש הביטוי של התושבים הפלסטינים, שעבורם ההפגנות מהוות כלי כמעט בלעדי להביע התנגדות לפעולות השלטון באזור. השימוש הלא מידתי בצווים מנוגד הן לאמנה הבינלאומית בדבר זכויות אזרחיות ומדיניות, שישראל צד לה, הן לפסיקת בג"ץ ובהתאם גם להנחיות הפנימיות של צה"ל. בכולן מעוגנת חובת השלטון לאזן בין צרכי הבטחון והשמירה על הסדר הציבורי לבין הזכות לחופש ביטוי.

"על ישראל, ככוח הכובש, לאפשר מימוש מלא של חופש הביטוי והזכות להפגין ואין להגביל אותם או לפגוע בהם, אלא כאשר הפגיעה הצפויה באינטרס הביטחוני של המדינה היא קשה וממשית, והסתברותה היא ברמה של וודאות קרובה", לשון המכתב.

המשטרה הצהירה בריש גלי, שהמהלך, שכוון נגד פעילים ישראלים, נועד לסכל  את ההפגנות השבועיות בכפרי הגדה המערבית. חלוקת הצווים באה "כחלק מתפיסה של פעילות התקפית יזומה שמוביל מפקד המחוז. זאת על מנת למנוע הגעה ופעילות לא חוקית מטענה על חוסר ידיעה שהמקומות הינם שטח צבאי סגור", צוין בהודעת משטרת מחוז ש"י.

עו"ד ג'ראיסי: "כוחות הצבא והמשטרה תופסים את חובותיהם בגדה המערבית באופן מעוות: במקום להגן על זכויותיה של האוכלוסייה הכבושה, לרבות זכותה לחופש ביטוי ומחאה, הם מצמצמים ומגבילים זכויות אלו ללא הצדקה, באופן לא סביר ולא מידתי. אחד האמצעים לדיכוי ההפגנות הוא הפעלת לחץ על פעילים ישראליים המזדהים עם התושבים הפלסטיניים באמצעות מעקב, הטרדה אישית ופגיעה בפרטיות. על הדרג הפיקודי להפנים את ההבנה שלא כל הפגנה מהווה איום בטחוני שיש לסכלו, קל וחומר אם מדובר בהפגנה בלתי אלימה. השתתפות בהפגנות היא בראש ובראשונה זכות, לא איום".

למכתב המלא לפרקליט הצבאי הראשי

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש הביטוי והמחאה

סגור לתגובות.