עבודה ואבטלה

ועדה ממשלתית עלולה לפגוע בזכויות העובדים לתשלום שעות נוספות

צילום: אורן זיו, אקטיבסטילסצילום: אורן זיו, אקטיבסטילס

בימים אלו מתכנסת הוועדה הממשלתית לשינוי חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951. הוועדה הוקמה לאחר שלשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, המאגדת את רוב המעסיקים במשק, לחצה במשך שלוש שנים על משרד התמ"ת לפעול כדי להקל על מעסיקים ולהקטין את גובה התשלומים לעובדים עבור שעות נוספות.

הוועדה, שבראשה יעמוד אלי פז, לשעבר סמנכ"ל במשרד תמ"ת, תורכב משלושה נציגי משרד התמ"ת, שלושה נציגי משרד האוצר, נציג של המעסיקים ונציג של ההסתדרות.

בוועדה אין יצוג לארגוני נשים או לארגונים למען זכויות עובדים, המטפלים בענייניהם של העובדות והעובדים הבלתי מאוגדים, שהם כידוע העובדים החלשים ביותר, ובהם צפוי שינוי החוק לפגוע בצורה החריפה ביותר.

הארגונים החברים בפורום לאכיפת זכויות עובדים הגישו לוועדה נייר עמדה, ובו הם מזהירים כי המלצות הוועדה עלולות לפגוע קשות בשכר העובדות והעובדים, יעודדו העסקה פוגענית על פני שעות ארוכות ויכשירו בפועל  העסקה בתנאי ניצול. במיוחד מדגישים הארגונים את הפגיעה הייחודית והקשה על תעסוקת נשים אשר לרוב ממלאות תפקיד כפול כעובדות וכאמהות.

עו"ד מיכל תג'ר מקו לעובד, שכתבה את נייר העמדה: "משרד התמ"ת נכנע ללחצי המעסיקים והקים ועדה על פי טעמם, מבלי לאפשר לעובדים המוחלשים ביותר במשק לבטא את קולם בדיונים על שכר בשעות נוספות. מקומם במיוחד השימוש בטרמינולוגיה של 'גמישות' ו'התאמה למציאות', שמאחוריו מסתתרת מציאות עגומה שבה עובדים – בצווארון כחול ולבן – משתעבדים לשעות עבודה ארוכות ופעמים רבות אינם מקבלים את מלוא זכויותיהם כחוק.

"בישראל, שבה חמישית (20%) מכלל האנשים העובדים הם עניים, עבודה קשה היא כבר מזמן לא ערובה לחיים ברווחה. כעת, לאחר שנים של היעדר הגנה מספקת על חוקי העבודה, עולה חשש שוועדת התמ"ת תיתן לניצול העובדים להכשרה חוקית".

עו"ד קרן שמש מאיתך-מעכי: "הארכת יום העבודה ידיר נשים מתפקידים רבים, יהפכן לפחות אטרקטיביות בשוק העבודה, תחסום את התקדמותן ותדחק אותן לשולי שוק העבודה. כך מצבן של האמהות העובדות בשוק העבודה, שגם כיום אינו טוב, ידרדר".

בנייר העמדה של הפורום לאכיפת זכויות עובדים מצוין כי החוק כפי שהוא היום מאפשר גמישות מספקת בשעות העבודה ואסור לשנות אותו. ההמלצות שבמסמך:

1.     אין לשנות את חוק שעות עבודה ומנוחה.

2.     יש לקצר את שבוע העבודה ל-40 שעות, בדומה למדינות OECD.

3.     יש לראות בשעות הנוספות חלק מהשכר הקובע לצורך ההפרשות הסוציאליות וזכויות המגן. באופן זה תימנע העסקה בשעות נוספות המיועדת להפחתת עלויות ההעסקה.

4.     יש לבטל ההיתר להעסקה בשעות נוספות ולייחד אותולמקרים חריגים ובהתחשב בהסכמת העובדים.

נייר העמדה של הפורום לאכיפת זכויות עובדים

ארגוני הפורום לאכיפת זכויות עובדים: האגודה לזכויות האזרח * איתך-מעכי – משפטניות למען צדק חברתי * קו לעובד * הקליניקה לזכויות עובדים, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב * שדולת הנשים

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: אכיפת זכויות עובדים,זכויות חברתיות,זכויות עובדים,שכר הוגן

סגור לתגובות.