הכפרים הבלתי מוכרים

המשטרה ירתה אש חיה במהלך חלוקת צווי הריסה בביר הדאג'

סימני ירי על רכב בביר הדאג', 11.10.12סימני ירי על רכב בביר הדאג', 11.10.12

משטרת ישראל הודתה כי בעימותים בין המשטרה לתושבי היישוב הבדווי ביר הדאג' בשבוע שעבר, ירו השוטרים מנשק חם באוויר במהלך ליווי של פקחים לחלוקת צווי הריסה. בנוסף, התושבים דיווחו על ירי רימוני גז, רימוני הלם, כדורי מתכת מצופי גומי ואלימות קשה.

אף שהמשטרה הכחישה בתחילה שימוש באש חיה, בדיון שהתקיים בבית משפט השלום בבאר שבע הודה הנציג מטעמה ב"ירי אש חיה באויר". סימני הירי ניכרים בבירור על מכונית שחנתה במקום.

במכתב ששלחה עו"ד טל חסין, מנהלת מערך פניות הציבור של האגודה לזכויות האזרח אל מפכ"ל המשטרה ב-17.10 , היא דרשה לחקור את האירוע. לדבריה,"גם במקרים של הפרות סדר, על המשטרה לפעול באמצעים מידתיים, ובוודאי להימנע ככל שניתן מהפעלת כוח שעשוי להיות קטלני. אי אפשר להימנע מהחשד שהסיבה לאלימות המופרזת היא זהותם האתנית של התושבים, ומדאיג לחשוב שלקח אירועי אוקטובר לא נלמד".

מבדיקה ראשונית שנערכה באגודה לזכויות האזרח עולה כי עשרות השוטרים שהגיעו למקום יחד עם פקחי משרד הפנים כדי לחלק ארבעה צווי הריסה, פעלו באופן מתסיס, הפעילו אלימות מופרזת מול כלפי התושבים וביצעו מעצרי שווא נגד כמה מהם. רבים מהם היו רעולי פנים ולא נשאו תגים מזהים.

שבוע לאחר האירוע (17.10) נעצרו עשרה מתושבי היישוב בעילות שונות של אלימות והפרת סדר. שישה שוחררו, וארבעה הובאו לבית המשפט לצורך הארכת מעצר. שופטת השלום עירית קאופמן הורתה לשחררם, תוך שהיא מותחת ביקורת על כך שהמשטרה לא הציגה ראיות המבססות ולו חשד סביר.  

בעקבות צווי ההריסה שהוצאו, פנה היום עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח אל רחמים יונה, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבניה במועצה האזורית אבו בסמה. במכתב דורש עו"ד בנא לחדול לאלתר מהוצאה וביצוע של צווי הריסה בביר הדאג', והוא מציין כי אף שהיישוב הוכר לפני כעשור, השלב האחרון בתהליך הבירוקרטי של הכנת תכניות המתאר טרם הושלם, ולכן עדיין לא ניתן לקבל היתרי בנייה ביישוב.

 במכתב, מזהיר עו"ד בנא כי "פעולות האכיפה בביר הדאג' אינן מבטאות מדיניות אכיפה ראויה וצודקת, ואינן עולות בקנה אחד עם חובתן של המועצה והוועדה לפעול תחילה להסדרת מעמדם התכנוני של ישובי המועצה, שזה לא מכבר הוכרו, ושל המבנים הבלתי מוסדרים שבתחומם".

 במכתב מצוין גם כי הוצאת צווי ההריסה מנוגדת לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, שקבע כי בשל מצבו המיוחד של היישוב, יש למעט או אף להימנע מפעולות אכיפה עד להשלמת הליכי התכנון, שמטרתם בין השאר היא להכשיר בנייה קיימת.

 פניה אל מפכ"ל המשטרה לחקירת האירועים בביר הדאג', אוקטובר 2012

תשובת המשטרה, אוקטובר 2012

 פניה אל יו"ר הועדה המקומית לתכנון ובניה אבו בסמה, אוקטובר 2012

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דיור, תכנון וקרקעות,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות במגע עם המשטרה,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.