אפליה קשה בהקצאת משאבי טיפוח לתלמידים ערבים

האגודה לזכויות האזרח פנתה למשרד החינוך: תלמיד ערבי בעל חסך חינוכי מקבל כחמישית משעות הטיפוח שמקבל תלמיד יהודי במצב דומה

האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועצת המשפטית של משרד החינוך ולראש אגף שח"ר (שירותי חינוך ורווחה) בדרישה להנהיג מדיניות של הגדרת זכאות אחידה להקצאת שעות הטיפוח לתלמידים ערבים ויהודים. הפנייה, שנכתבה על-ידי עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח ובשם ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי, הועברה גם למדענית הראשית של משרד החינוך.

שעות הטיפוח הן שעות הוראה תקניות הניתנות לבתי ספר, בהם אוכלוסיית תלמידים עם רמה גבוהה של חסך חינוכי, כתוספת לשעות התקן הבסיסיות. מטרתה של מדיניות זו היא להבטיח תמיכה חינוכית לתלמידים בעלי הישגים נמוכים, הלומדים בבתי ספר ביישובים בעלי מעמד כלכלי-חברתי נמוך.

מהנתונים שבידי עו"ד בנא עולה, כי משרד החינוך אינו מנהיג הגדרת זכאות אחידה להקצאת שעות הטיפוח לתלמידים ערבים ויהודיים, אלא קבע שני מדדי זכאות, האחד ליישובים יהודיים והשני ליישובים ערביים, האמורים לשקף את רמת החסך החינוכי ומידת הנזקקות למשאבי הטיפוח בקרב התלמידים בכל יישוב ויישוב. בחינת הנתונים, טוען עו"ד בנא בפנייתו, מצביעה על כך שהנוסחה שנקבעה לחישוב מידת הזכאות בכל אחד מהמגזרים מזכה יישובים יהודיים במדד טיפוח גבוה יותר, ובכך מפלה לרעה יישובים ערביים. זאת למרות שרמת החסך החינוכי של התלמידים הערביים גבוהה בהרבה מזו של התלמידים היהודים, וכן למרות העובדה שכל המדדים הכלכליים-חברתיים מצביעים בבירור על פער חברתי-כלכלי ניכר לרעת היישובים הערביים.

עו"ד בנא מסתמך בפנייתו, בין היתר, על עבודת מחקר שהוכנה על-ידי ד"ר סורל קאהן ויעקב ילינק מהאוניברסיטה העברית בירושלים. המחקר מראה שהקצאתו של סל הטיפוח בין המגזר היהודי למגזר הערבי הינה שרירותית ולוקה בהפליה ניכרת לרעה של התלמידים הערבים. תלמידים אלה אינם זוכים למשאבים הראויים להם במסגרת מדיניות הטיפוח בשל העדרם של קני מידה ענייניים ושוויוניים. כך למשל מקבלים התלמידים הערבים כיום רק 18% ממשאבי סל הטיפוח בחינוך היסודי ו- 19% ממשאבי סל הטיפוח בחטיבת הביניים, בעוד שעל פי מדד זכאות אחיד, התלמידים הערבים, הן בחינוך היסודי והן בחטיבת הביניים, אמורים לקבל למעלה מ-50% ממשאבי סל הטיפוח. בנוסף, הנתונים כיום מלמדים, כי ההקצאה הממוצעת של שעות טיפוח לתלמיד במגזר היהודי (כ- 0.2 ש"ש) היא פי 5 לערך מההקצאה המקבילה במגזר הערבי (כ- 0.04 ש"ש).

לפיכך, מבקשת האגודה לזכויות האזרח ממשרד החינוך לדאוג לכך, כי הקצאת סל הטיפוח לתלמידים יהודיים וערבים כאחד, תיעשה באופן שוויוני על-פי מדד זכאות אחיד, שיבטא את ההבדלים בין המגזרים מבחינת רמת החסך החינוכי ומידת הנזקקות. עוד מבקשת האגודה לזכויות האזרח להקצות לבתי ספר ביישובים ערביים, עוד בשנת הלימודים הנוכחית, את שעות הטיפוח להן הם זכאים עפ"י המדד האחיד הנ"ל.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחינוך,הזכות לחינוך,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.