מבקשי מקלט ופליטים

הצעת חוק מבקשת להקשות על מבקשי מקלט להוציא מהארץ כספים שהרוויחו

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

בארגוני זכויות האדם מזהירים מפני הצעת החוק הממשלתית: החוק, שמגביל העברת כספים לחו"ל, רק יחזק פעילות עבריינית.

הצעת החוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט)(איסור הוצאת כספי מסתנן מישראל), התשע"ב-2012  והצעת חוק איסור הלבנת הון (הוצאת כספים מישראל בעבור מסתנן – עבירת מקור) (הוראת שעה), התשע"ב-2012 מבקשות לקבוע מגבלות חמורות על אופן השימוש בכסף שמבקשי מקלט – רובם המכריע מאריתריאה ומסודן – הרוויחו מעבודתם בישראל. הצעות החוק אף מגבילות את סכומי הכסף שמבקשי המקלט יוכלו לקחת עמם כשיעזבו את ישראל. כיום, כזכור, ישראל אינה מגרשת את מבקשי המקלט מאריתריאה וסודן בשל הסכנה שנשקפת להם בארצות מוצאם.

לקראת דיון בועדת הפנים של הכנסת ביום שני, ה-9 בספטמבר, מתריעים  מוקד סיוע לעובדים זרים והאגודה לזכויות האזרח, כי הצעות החוק פוגעות בזכויות יסוד, הן עלולות להחמיר את ניצולם של מבקשי המקלט ובני משפחותיהם ולחזק דווקא גורמים עברייניים המעורבים בהעברות הכסף.

לדברי סיגל רוזן ממוקד סיוע לעובדים זרים, "פליטים, מטבע הדברים, מעבירים כסף לקרוביהם שנותרו מאחור. למנועמאדם עובד לעזור לקרוביו זו אכזריות לשמה. יותר מכך, רבים מהם מעבירים כסף כדי לפדות את קרוביהם שבמחנות העינויים, והם ימשיכו לעשות זאת. ההצעה הזו תגרום לכך שזה יהיה קשה יותר, ויעלה כסף רב יותר. העצורים במחנות העינויים ישלמו בחייהם ובדמם."

לדברי עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, "כשמחוקקים גזירה, שהציבור אינו יכול לעמוד בה, ומפלילים התנהגות, שאי אפשר להימנע ממנה, מתקבל אפקט 'חוק היובש'; לא מעלימים את התופעה, ואף לא מצמצמים אותה, אלא מעבירים אותה לשליטה מוחלטת של העולם התחתון. לחוקים הלו, אם יעברו, יהיו שני הישגים עיקריים: הם ימררו עוד את חייהם של מבקשי המקלט בישראל, ובעיקר – יעודדו את תעשיית הפשע המאורגן בישראל ומחוצה לה, זו שתתווך בהברחת הכסף."

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: הזכות לקניין,מבקשי מקלט ופליטים

סגור לתגובות.