פגיעה בכפרים בדואים בנגב בשל הרחבת כביש 6 דרומה

האגודה פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, בשמה ובשם המועצה האזורית לכפרים הבדואים הבלתי מוכרים וארגון במקום. במכתב דורשים הארגונים להחזיר את הדיון על הרחבת כביש 6 דרומה למוסדות התכנון, כדי שאלו ידונו בהשלכות התוואי המוצע על כפרים בדואים, מוכרים ובלתי מוכרים, שייפגעו ממנו. התוואי אושר במועצה הארצית לתכנון ולבניה וממתין לאישור הממשלה.

מתכננים מטעם עמותת במקום ומטעם המועצה מצאו כי התוואי מתעלם מקיומם של כפרים בדואים אשר חלקם קיים עוד מלפני קום המדינה, אך הם אינם מוכרים על ידי הרשויות. בכפרים אלה מתגוררים יותר מ-10,000 תושבים ומתקיימים בהם חיי קהילה כמו בכל ישוב אחר. בנוסף, תכנית הכביש מתעלמת אף מקיומם של ישובים בדואים מוכרים, ביניהם אום בטין ואל-סייד, מתכניות המתאר ומהצרכים העתידיים שלהם.

לפי בדיקה שערכו המתכננים, בתחום התוואי המתוכנן קיימים כ-400 מבני, המשמשים את האוכלוסייה הבדואית למגורים, לאירוח מסורתי, למכלאות צאן, לחקלאות ולצרכים אחרים. כ-200 מבנים נוספים נמצאים בסמיכות מיידית לתוואי הכביש המתוכנן, ויושפעו באופן ישיר מסלילתו. להערכתם, בין 2,500 ל-3,500 תושבים מתגוררים בשטח התכנית או בשטח המושפע ממנה באופן ישיר. אלה יאלצו להתפנות מבתיהם ומאדמותיהם, ויוותרו ללא קורת גג ומבלי שיהיו בידיהם פתרונות התיישבות נאותים ומוסכמים.

במכתב טוענים הארגונים, כי הפגיעה בבדואים לא נשקלה כראוי, אם בכלל, בדיוני ועדות התכנון, וכי לא ננקטה כל פעולה יזומה לשמוע את עמדת הבדואים. כמו כן נטען כי התוואי המוצע, אם יאושר כעת, עלול לסכל את האפשרות להכיר בכפרים אלה על פי המלצת ועדת גולדברג, וכי אין לקבל החלטות בטרם הוחלט על אופן יישום ההמלצות. בנוסף, התוואי עלול לעמוד בסתירה לתוכנית המתאר למטרופולין באר שבע, אשר ההליך התכנוני שלה טרם הסתיים. עשרות התנגדויות הוגשו בקשר לתוכנית זו, וחלקן נוגעות להכרה בכפרים בתוואי הכביש. ההתנגדויות נשמעו אך טרם התקבלה לגביהן הכרעה.

המכתב נכתב ביחד עם סזאר יהודקין מ'במקום' וסעיד אבו סמור מהמועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים.

21 בספטמבר, 2009

לכבוד
מר מני מזוז
היועץ המשפטי לממשלה
משרד המשפטים, ירושלים

שלום רב,

הנדון: פגיעה בכפרים בדואים בנגב בשל הרחבת כביש 6 דרומה

1. הריני לפנות אליך בדחיפות בשם אל עונה – המועצה האזורית לכפרים הבדואים הבלתי מוכרים בנגב (להלן: המועצה), עמותת במקום – מתכננים למען זכויות תכנון והאגודה לזכויות האזרח בישראל.

2. אבקשך להנחות את הממשלה לא לדון ולאשר את התוכניות להרחבת כביש 6 דרומה (תמ"א/31/א/2/21, תמ"א/31/א/3/21, תמ"א/31/א/4/21) ולהחזירן למוסדות התכנון לצורך שמיעת עמדת תושבי הכפרים הבדואים ונציגיהם וקיום דיון בהשלכות הכביש על תושבי הכפרים הבדואים. אישור התוכנית כעת בתוואי עליו החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבניה ביום 8.9.09 יגרום לפגיעה קשה בתושבי מספר כפרים בדואים, שהכביש עובר בשטחם או בסמיכות אליהם, ויסכל את האפשרות להכיר בהם ולפתחם.

3. מבדיקה שערכו מתכננים מטעם עמותת במקום והמועצה עולה כי תוואי כביש 6 המוצע, ממחלף מאחז למחלף הנגב, אותו מבקשת המועצה הארצית להביא לאישור הממשלה, מתעלם מקיומם של כפרים בדואים ובהם הכפרים אל-מסאעדיה, חירבת אל-ווטן, ביר אל-חמאם, חשם ז'נה, א-שאהבי ,סווין, וואדי אל-נעם וואדי אל-משאש. חלק מכפרים אלה קיים עוד מלפני קום המדינה, אך הם אינם מוכרים על ידי הרשויות. בכפרים אלה מתגוררים יותר מ-10,000 תושבים ומתקיימים בהם חיי קהילה כמו בכל ישוב אחר. בנוסף, תכנית הכביש מתעלמת אף מקיומם של ישובים בדואים מוכרים ביניהם אום בטין ואל-סייד, מתכניות המתאר והצרכים העתידיים שלהם.

מצ"ב מפה בה ניתן לראות את מרחב ההתיישבות של הכפרים הלא מוכרים אשר חייהם
כקהילה וכישוב ייפגעו ללא הכר כתוצאה מחציית הכביש המוצע את כפריהם, נספח א'.

4. לפי בדיקה שערכו המתכננים, בתחום התוואי המתוכנן קיימים כ-400 מבנים שונים המשמשים את האוכלוסייה הבדואית למגורים, אירוח מסורתי, מכלאות צאן, חקלאות וצרכים אחרים. כ-200 מבנים נוספים נמצאים בסמיכות מיידית לתוואי הכביש המתוכנן ויושפעו באופן ישיר מסלילתו. להערכתם, בין 2,500 ל-3,500 תושבים מתגוררים בשטח התכנית או בשטח המושפע ממנה באופן ישיר. אלו יאלצו להתפנות מבתיהם ומאדמותיהם ויוותרו ללא קורת גג ומבלי שיהיו בידיהם פתרונות התיישבות נאותים ומוסכמים.

5. חרף הפגיעה האפשרית בזכויותיהם של האזרחים הבדואים המתגוררים לאורך התוואי, מעיון בפרוטוקולים של הוועדות השונות נראה כי לא התקיים דיון ממצה בסוגיה זו במוסדות התכנון ולא נראה שלפגיעה זו ניתן משקל ראוי, אם בכלל, בשיקוליהם. יתר על כן, לא ננקטה כל פעולה יזומה מצד הרשויות או מוסדות התכנון להיפגש עם התושבים או נציגיהם ולשמוע את עמדתם. כשביקשו נציגי במקום לשטוח את עמדתם בפני המועצה הארצית, נמסר להם בצורה לאקונית כי פנייתם נעשתה באיחור. מוסדות התכנון הפרו בכך את העקרונות עליהם התחייבו במסגרת בג"ץ 1991/00 אבו חמאד נ' המועצה הארצית לתכנון ולבניה.

6. זאת ועוד, אישור התוכניות להרחבת כביש 6 כעת עלול לסכל את האפשרות ליישם את המלצות הוועדה הציבורית בראשות השופט אליעזר גולדברג, וזאת בשעה שיושבת על המדוכה ועדה שמינתה הממשלה, בראשות מר אהוד פראוור, ליישום ההמלצות. ועדת גולדברג המליצה, בין היתר, להכיר בכפרים הבדואים, ולסמנם במקום מושבם על גבי מסמכי תכנית המתאר למטרופולין באר שבע (סעיף 109 בדו"ח ועדת גולדברג). כזכור, ביום 18.1.09 החליטה הממשלה לאמץ את המלצות ועדת גולדברג (החלטה 4411).

7. בנוסף, התוואי המוצע כעת עלול גם להיות מנוגד לתוכנית המתאר למטרופולין באר שבע (תמ"מ/23/14/4), אשר ההליך התכנוני שלה טרם הסתיים. אחת המטרות המרכזיות של התוכנית הייתה להציע פתרונות התיישבות בני יישום לאוכלוסייה הבדואית שמתגוררת מחוץ לישובים מוכרים. חוקרת שמינתה המועצה הארצית לתכנון ולבניה שמעה התנגדויות לתכנית, שהוגשו על ידי תושבים, עמותת במקום, המועצה, האגודה לזכויות האזרח וגורמים אחרים במהלך החודשים יוני ויולי 2008 והעבירה את המלצותיה למינהל התכנון, אך המועצה הארצית עדיין לא קיימה דיון בהן וטרם התקבלה כל החלטה בעניינן. חלק מההתנגדויות כללו גם דרישה להכרה בכפרים המצויים לאורך התוואי.

8. לאור האמור, נבקש כי תנחה את הממשלה לא לדון כעת בתוכנית ולא לאשרה, ולהחזיר את התכנית לדיון במוסדות התכנון הרלוונטיים, אליו יוזמנו נציגי התושבים הבדואים העלולים להיפגע ובהן תינתן להם אפשרות להציג את עמדתם. כמו כן נבקשך להנחות את הממשלה ומוסדות התכנון להמתין ולא לקבל החלטה סופית בטרם תתקבל הכרעה באשר ליישום דוח ועדת גולדברג ובטרם תתקבל הכרעה בהתנגדויות שהגישו תושבי הכפרים והארגונים השונים באשר לתוכנית המתאר למטרופולין באר שבע.

9. אודה לתשובתך בהקדם האפשרי.

בכבוד רב,
גיל גן-מור, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דיור, תכנון וקרקעות,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.