זכויות תושבי ירושלים המזרחית

מחסור חמור במים בשכונות ירושלים המזרחית שמעבר לגדר ההפרדה

אחלוסטרציה - ברז מיםPhoto by bhailu7 at Morguefile.com

לאגודה לזכויות האזרח הגיעו לאחרונה פניות רבות מתושבי שכונות ירושלמיות הנמצאות מעבר לגדר ההפרדה, הסובלים מהיעדר אספקת מים סדירה הגורר מחסור חמור במים. מחסור זה גורם לשורה של מפגעים חמורים בשכונות ולפגיעה קשה בזכותם של התושבים לאספקת מים.

עד לפני מספר שבועות אספקת המים לשכונות שמעבר לגדר הייתה "סבירה", אלא שמסיבה לא ידועה צומצמה כמות המים המסופקת לשכונות, זרם המים התדלדל, ותושבים רבים סובלים מהיעדר מוחלט של מים שעות ממושכות ואף ימים. המצב גרם בשבוע האחרון לחיכוכים וריבים רבים בין התושבים. האירוע החמור ביותר הסתיים בשימוש בנשק חם עם שני פצועי ירי.

עו"ד נסרין עליאן מהאגודה פנתה למנכ"ל חברת הגיחון בבקשה דחופה להתערבותו ולמציאת  פתרון מיידי שיאפשר אספקה סדירה וזרימת מים תקינה לבתיהם של תושבי ירושלים המזרחית שמעבר לגדר.

 

 

‏08 יולי 2012

 

לכבוד
זהר ינון
מנכ"ל חברת הגיחון
בפקס: 02-5651206

 

שלום רב,

 

הנדון: דחוף – הסדרת אספקת מים לתושבי שכונות ירושלמיות מעבר לגדר

 

אנו מתכבדים לפנות אליך בנושא הנדון בעקבות פניות רבות שהגיעו אלינו מתושבי שכונות ירושלמיות מעבר לגדר הסובלים מהיעדר אספקת מים סדירה הגורר מחסור חמור במים . כפי שיפורט להלן, מחסור זה גורם לשורה של מפגעים חמורים בשכונות ולפגיעה קשה בזכותם של התושבים לאספקת מים.

במצב עניינים חמור זה,  נדרשת התערבותך הדחופה, על מנת שימצא פתרון מיידי ותחל אספקה סדירה וזרימת מים תקינה לבתיהם של תושבי ירושלים המזרחית שמעבר לגדר .

עוד בפתח הדברים חשוב לומר כי אנו מודעים למאמצי חברת הגיחון למציאת פתרון לבעיה החמורה של אי חיבור התושבים בירושלים המזרחית בכלל לרשת העירונית של המים. יחד עם זאת המצב החמור המתרחש מזה מספר שבועות בשכונות שמעבר לגדר, ודווקא בעונת הקיץ החמה, חייב אותנו בפנייה זו בבקשה לפתרון מיידי ודחוף.

המחסור באספקת מים סדירה  בשכונות מעבר לגדר

1. עד לפני מספר שבועות אספקת המים לשכונות שמעבר לגדר הייתה "סבירה", אלא שמסיבה שאינה ידועה לנו או לתושבים צומצמה כמות המים המסופקת לשכונות, זרם המים הדלדל, ותושבים רבים סובלים מהיעדר מוחלט של מים שעות ממושכות ואף ימים.

2. כתוצאה מהזרם הדל של המים, לא מתאפשרת הגעת המים למיכלים בגגות אשר מהם מחולקים המים לכל הבניין. בלית ברירה החלו התושבים להתקין משאבות בעלות של כ-1000 ש"ח על חשבונם הפרטי בכדי למלא את המכליות המים.

3. אלא שפתרון זה הינו חלקי, ותקף רק למספר המצומצם של הבתים הנמצאים בקרבת מקום לצינור הראשי. בתים שאליהם מסתעפים צינורות המים, או שלבעליהם אין היד משגת קנייה והתקנה של משאב כמעט ואין אספקת מים כלל.

4. המצב המתואר גרם בשבוע האחרון לחיכוכים וריבים רבים בין התושבים. האירוע החמור ביותר שנגרם כתוצאה מניתוק צינור מים, הסתיים בשימוש בנשק חם עם שני פצועי ירי.

5. מציאות אומללה זו גוררת את תושבי השכונות מעבר לגדר להתחבר באופן פיראטי לצינורות מים ראשיים או לשכנים, שביתם שמחובר לרשת המים ויש להם זרימה חלקית. באמצעות חיבורים אלה ממלאים התושבים את מיכלי אגירת המים ובאמצעותם מתבצעת צריכת המים. 

6. המשמעות של מצב זה היא אספקת מים הרחוקה מלספק את צרכי האוכלוסייה, ותוצאותיה ניכרות מדי יום ביומו בחייהם של תושבי השכונות מעבר לגדר:

6.1.    המים זורמים בלחץ נמוך ואספקת המים אינה סדירה. חלק ניכר מהתושבים סובלים ממחסור מוחלט במים במשך ימים ארוכים, לאחר שהמים הזמינים להם במיכל האגירה  כולו ועד לאפשרות הבאה למלא את המיכל.

6.2.    המים במיכלי האגירה חשופים למגוון זיהומים, החל מחיידקים, המתרבים במים עומדים, וכלה במזיקים ובפגרי עופות וציפורים.

6.3.    המחסור במים מביא להיגיינה ירודה: קושי להתקלח, לשטוף כלים ולנקות את הבתים. אף לא ניתן להתכונן כראוי לתפילה, שכן זו דורשת מים.

6.4.    המחסור במים גורם לסכסוכים רבים בין התושבים על הנגישות למים, אשר גולשים לעיתים לאלימות. ודוגמה חייה לכך הינו המקרה מהשבוע האחרון כפי שתואר לעיל.


הזכות למים

7. החקיקה בישראל הכירה במים כזכות יסוד, ובחובת המדינה לדאוג לספקם לכל תושביה. חוק המים, התשי"ט-1959 קובע בסעיף וסעיף 3 את הזכות לקבל מים: "כל אדם זכאי לקבל מים ולהשתמש בהם בכפוף להוראות חוק זה".

8. גם הפסיקה הישראלית הכירה בזכות למים כזכות בסיסית ויסודית, הנגזרת מהזכות לחיים, מהזכות לכבוד, מהזכות לבריאות ומעקרון השוויון, ראה למשל:  בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית דין לענייני מים:

"הזכות לקבלת מים היא זכות בסיסית ויסודית המהווה רכיב בזכותם של העותרים לבריאות ולכבוד וחובתה של המדינה לספק לעוררים מים כדי לאפשר את קיומם בכבוד, המשך שמירת ופיתוח עסקיהם החקלאיים, ושמירה על בריאותם. ההכרה בזכות למים כזכות יסוד הינה התפתחות שחלה בתחום זכויות האדם בשלושת העשורים האחרונים. הזכות למים הולכת ומקבלת מעמד מוכר זה, בין ישירות ובין בעקיפין, כנגזרת מזכויות יסוד אחרות, כגון הזכות לחיים והזכות לבריאות […] משמעה של ההכרה בזכות למים כזכות יסוד היא חובתה של המדינה לנקוט אמצעים כדי להגן על הזכות ולממשה כלפי כל אדם בלא אפליה." (ו"ע 609/05 עבדאללה אבו מסאעד נ' נציב המים (לא פורסם) [פדאור  06 (21) 152], עמ' 3-4) (ההדגשה אינה במקור).

9. בהקשר זה יצויין, כי הקשר בין בריאות וחיים ברמה נאותה לבין אספקה סדירה של מים נקיים הינו מובהק ונובע מהקשר הסיבתי שבין העדרם של מים נקיים למחלות ולהפרעות גופניות. כידוע, ללא מים אין חיים וכאשר איכות המים או כמותם נמוכה, לא ניתן לקיים חיים בריאים.

10. אנו סבורים, כי בנסיבות אלו אי הסדרת מים תקינה לתושבים ואף אי חיבורם לרשת המים העירונית מביא לפגיעה בזכויות יסוד: הזכות למים, הזכות לחיים, הזכות לכבוד והזכות לבריאות, ולפגיעה בעקרון השוויון של למעלה מ-90,000 תושבים בשכונות שמעבר לגדר.

11. לאור המצב החמור בשכונות שמעבר לגדר, ישנו צורך בהול להסדיר את זרימת המים באופן מלא כפי שהייתה עד לפני מספר שבועות באופן מיידי לכל הפחות. כן יש לבדוק את מגוון האמצעים הנוספים שעומדים בפני חברת הגיחון למציאת פתרון שורשי לבעיה זו בשכונות אלו. לשם כך נשמח גם לקיים עמכם פגישה בה נדון ונפרוס את החלופות.

12. נודה לשקילת הדברים על ידכם בהקדם וכן מענה לצורך הדחוף במציאת פתרון לאספקת מים בשכונות מעבר לגדר בפרט ובירושלים המזרחית בכלל.

 

בכבוד רב,

נסרין עליאן, עו"ד

 

 

העתקים:
ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, בפקס: 02-6296014
דוד קורין יועץ ראש העיריה לענייני ערבים, במייל
איתי צחר, יועץ ראש עירית ירושלים, במייל
יוסף פפה אללו, חברת מועצת עיריית ירושלים, במייל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,מים וביוב

סגור לתגובות.