הזכות להפגין

האגודה ליועץ המשפטי של המשטרה: לשים קץ לפיזור הפגנות בניגוד לחוק

אילוסטרציהאילוסטרציה. צילום: טל דהן

האגודה לזכויות האזרח פנתה ליועץ המשפטי של משטרת ישראל נוכח הישנות מקרים בהם משטרת ישראל פיזרה הפגנות ואף משמרות מחאה קטנות ללא כל בסיס חוקי, לעיתים מתוך הנחה שגויה שההפגנה טעונה רישיון מוקדם ולעיתים בהסתמך על הכרזה של "התקהלות אסורה" בנסיבות שאין בהן כל יסוד להכרזה כזו.

במכתב מפרטת עו"ד נירה שלו מהאגודה שורת מקרים שבהם התערבה המשטרה שלא כדין בהפגנות לגיטימיות וחוקיות, וטוענת כי העובדה שמקרים כאלה חוזרים על עצמם בתקופות שונות בכל רחבי הארץ, מעידה על תופעה מערכתית של העדר ידיעה או למצער פרשנות שגויה של הוראות החוק והפסיקה בקרב השוטרים במשטרת ישראל.

עוד טענו מעבר לפגיעה בזכות המפגינים לחופש ביטוי, פיזור הפגנה שלא היתה עילה חוקית לפזרה מלווה לעתים גם בהפעלת כוח כלפי מפגינים, בעיכובם ובמעצרם, ומשכך כרוך בפגיעה נוספת במפגינים, בחירותם ובזכויות היסוד שלהם. מעבר לפגיעה במפגינים הספציפיים, פגיעות אלו יוצרות גם אפקט מצנן המרתיע מפגינים עתידיים ועל כן פוגע בדיון הציבורי.

נוכח האמור לעיל, ביקשנו מהיועץ המשפטי לרענן ולהבהיר לשוטרי משטרת ישראל וליועצים המשפטיים שלה את המצב המשפטי בנושא פיזור הפגנות,  ולפרסם הנחיות מפורשות בעניין זה.

פניית האגודה ליועץ המשפטי של המשטרה, 7.5.2012

 הפנייה כולל נספחים

 

הפנייה נכתבה בסיוע קרן טמיר

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות להפגין,זכויות אזרחיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.