ההליך הפלילי

יש לעגן בחקיקה את זכותם של אסירים לשטח מחייה הולם

אילוסטרציה(By ~Ori (public domain

מחר (7.5.2012) יתקיים בוועדת הפנים בכנסת דיון בהצעת חוק המבקשת לקבוע בחוק תנאי כליאה הולמים לאסירים שנשפטו ומרצים את עונשם. האגודה לזכויות האזרח תומכת בהצעה, אך דורשת להכליל בה מספר הוראות נוספות הנוגעות באופן ישיר לזכויות חוקתיות של האסיר, ובראשן הזכות לשטח מחייה ראוי.

הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 43) (תנאי מאסר), התשע"ב-2012 מבקשת לעגן בחקיקה את זכויותיהם הבסיסיות של אסירים בנוגע לתנאים הפיסיים במקום המאסר, ולהגדיר קנה מידה מינימאלי לתנאי התברואה, הלינה, המזון, התאורה, האוורור והטיול של האסירים, כפי שקיים כבר בחוק לגבי עצורים בבתי מעצר. עד היום, זכויות אלה היו מעוגנות כתקנות בלבד.

האגודה לזכויות האזרח תומכת בהצעות החוק, הנותנת ביטוי חשוב לזכויות החוקתיות של אסירים לתנאי מחייה הולמים, ומקווה כי תהייה לה גם משמעות אופרטיבית בשיפור תנאי הכליאה בישראל. עם זאת, מהצעת החוק נעדרת התייחסות לכמה הוראות יסודיות הנוגעות באופן ישיר לזכויות חוקתיות של האסיר, ביניהן הזכאות לטיפול ושיקום, הזכות לקבלת מבקרים וקיום קשר טלפוני, ובראש ובראשונה הזכות לשטח מחייה ראוי.

על פי נתוני שב"ס, הסטנדרט הממוצע לשטח מחיה לאסיר במדינות דמוקרטיות עומד על כ- 8.8 מ"ר, בעוד בישראל לא נקבע כל סטנדרט ובפועל מוחזקים אסירים בכ-3 מ"ר בממוצע בלבד.

עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח: "הצפיפות בבתי הכלא בישראל גבוהה משמעותית ביחס למקובל בעולם, במקרים רבים תנאי הכליאה אף בלתי-אנושיים. לא ייתכן שבגלל לחצי האוצר, הצעת חוק כל כך חשובה שנועדה להגדיר את זכויותיהם הבסיסיות של אסירים, לא תתייחס למרכיב חיוני כמו שטח המחייה של אסירים בבתי הכלא."

האגודה קוראת לחברי הוועדה להוסיף לרשימת תנאי המחייה בראש ובראשונה את הזכות לשטח מחייה הולם לאסיר, וכן את הזכאות לטיפול ושיקום ולקבלת מבקרים וקיום קשר טלפוני.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות אסירים,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.