חדש בשטחים: הגבלת תנועת ישראלים כדי שלא ישתתפו באירועי מחאה והזדהות

צו: הוראה בדבר הגבלת תנועה ותעבורה

האגודה לזכויות האזרח פנתה אתמול (28.2.2012) למפקד אוגדת איו"ש תא"ל חגי מרדכי בבקשה שינחה בדחיפות את המפקדים הצבאיים בדבר חובתם לאפשר לישראלים להשתתף באירועי מחאה בשטחים הכבושים ולהימנע משימוש לרעה בסמכותם להוצאת צווים המגבילים את חופש התנועה והמחאה. זאת לאחר שבחודש האחרון נעשה פעמיים שימוש בלתי חוקי בצו ששמו "הוראה בדבר הגבלת תנועה ותעבורה". בשני המקרים הופעלו הצווים לצורך מניעת כניסה של אוטובוסים, ובהם פעילים ישראליים ובינלאומיים, כמו גם עיתונאים, לאזור שבו אמורה הייתה להתקיים פעילות של מחאה והזדהות, שלא נועדה לפגוע בביטחון.

  • בפעם הראשונה החודש (8.2.2012) השימוש בצו נעשה נגד פעילים שעשו דרכם לכפר אל-ג'אניה על-מנת להשתתף באירוע נטיעות לרגל ט"ו בשבט, שיזם הארגון שומרי משפט – רבנים למען זכויות האדם.
  • בפעם השנייה החודש (17.2.2012) השימוש בצו נעשה נגד פעילים שהיו בדרכם להפגנה לציון שבע שנים למאבק נגד גדר ההפרדה בבלעין.

בצו מצוין כי השימוש בו נעשה כאשר "הדבר נחוץ מטעמי ביטחון ולשם שמירה על הסדר הציבורי". באחד המקרים אף נאמר לפעילים שהביעו פליאה על השימוש בצו כי "הצו מסמיך לעצור אנשים שחשודים בהפרות סדר וכי מבחינת המשטרה, כל מי שנמצא על האוטובוס הוא חשוד".

בפנייה למפקד האוגדה כותבת עו"ד רגד ג'ראיסי מהאגודה:

"שני המקרים מעלים חשש ממשי לדפוס פעולה חדש של שימוש שרירותי בצווים להגבלת מעבר במחסומים, אשר פוגעים פגיעה דרקונית בחופש הביטוי והמחאה של הפעילים וכן בחופש הביטוי והמחאה של התושבים הפלסטיניים. פגיעה זו מתחזקת לאור העובדה שהיא נעשית על בסיס חשד כללי בלבד, המופנה נגד קבוצה שלמה של עיתונאים, פעילים ואקדמאים, וללא הסתברות ממשית לפגיעה בביטחון האזור" (ההדגשה אינה במקור).

לדברי עו"ד ג'ראיסי, "השימוש בצו מדאיג ומקומם במיוחד לאור העובדה שהמטרה המוצהרת שלו היא מניעת השתתפות של פעילים ישראליים ובינלאומיים בהפגנות ואירועי מחאה לגיטימיים בשטחים. הצווים פוגעים מראש ועל בסיס חשד בלבד בחופש ההפגנה והמחאה של הפעילים ושל התושבים הפלסטיניים כאחד. נראה שכוחות הביטחון, שיוצאים מנקודת ההנחה שלפלסטינים אין זכות להפגין בשטחים, מצאו כעת דרך לשלול את הזכות הזו גם מפעילים ישראליים שבאים להביע הזדהות עם האוכלוסייה הפלסטינית".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.