הזכות לקיום בכבוד

רוב הציבור: מדיניות הממשלה פוגעת במצבנו הכלכלי

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

כך בסקר שמפרסם הפורום למאבק בעוני לרגל היום הבינלאומי למאבק בעוני שיצוין היום (14.2) בכנסת


 

הפורום  למאבק בעוני:
האגודה לזכויות האזרח בישראל, הארגון לזכויות הדיור, המרכז הישראלי לקידום צדק חברתי,  עיריית ירושלים- אגף הרווחה, עמותת סינגור קהילתי,  שומרי משפט- רבנים למען זכויות אדם, שותפות חיפה להתרת שרשרת העוני, שתיל, פעילים ופעילות מקהילות החיות בעוני

 

הפורום למאבק בעוני מפרסם סקר שנערך עבורו  ע"י מכון Panels, ומבוסס על מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. הסקר הוזמן לקראת היום הבינלאומי למאבק בעוני המצוין היום (14.2.2012) בשורה של אירועים במשכן הכנסת, בהם דיונים במליאה ובוועדות הכנסת וכנס בנושא שיתקיים באולם הנגב.

מהסקר עולה כי ציפיות הציבור ביחס למדיניות הכלכלית שליליות. חרף המלצות ועדת טרכטנברג, והתחלת יישומן בתחומים מסוימים, האזרחים אינם חשים שמדיניות הממשלה פועלת לטובתם. 63% מהנשאלים חשים כי מדיניות הממשלה פוגעת באופן ישיר במצבם הכלכלי, 28.3%  חשים כי מדיניות הממשלה אינה תורמת לשיפור מצבם ו- 8% בלבד חשים שהמדיניות הכלכלית מיטיבה את מצבם הכלכלי. זאת ועוד, 78% מהנשאלים מאמינים כי השינויים הצפויים במדיניותה הכלכלית של הממשלה נוכח המחאה החברתית לא יטיבו עם מצבם של אנשים החיים בעוני. מתוכם 17.4% חשים כי המהלכים הממשלתיים הצפויים אף יפגעו במצבם של העניים.

למעלה ממחצית מהמשיבים (56%) העידו כי צמצמו בשנה האחרונה את הוצאותיהם. עיקר הצמצומים נעשו בתחום המזון, הדיור והביגוד. נתון זה מעיד על כך שחרף הצמיחה במשק, רבים מהאזרחים אינם נהנים ממנה, ויותר מכך – אף נאלצים לקצץ בהוצאותיהם.

במקרה של משבר, רק 6% מהמשיבים מעידים כי יש ברשותם רשת ביטחון שתאפשר להם שמירת רמת חיים סבירה. מנגד, 63% מעידים כי האמצעים שברשותם מעטים או לא קיימים בכלל, ולפיכך אם יקלעו למשבר קשה כתוצאה מפיטורין או מחלה אין ברשותם אמצעים מספקים היכולים להבטיח את המשך קיומם.

מיכל קרומר נבו, חוקרת של סוגיית העוני מאונ' בן גוריון וחברת הפורום למאבק בעוני: "זו תמצית הסכיזופרניה הישראלית: תסמונת של פיצול עמוק בין המסרים האופטימיים של הממשלה לבין המציאות שאזרחים חשים בשטח. הממשלה מציגה תמונה של צמיחה  ופריחה, האזרחים חשים שהממשלה פועלת נגדם, ומחלישה אותם ואת כלכלת משפחותיהם. לדידם, למרות המחאה ההמונית, הממשלה אינה טורחת לעשות הרבה להיטיב את מצבם. הדיווחים משקפים תחושה של אזילת משאבים ושבריריות של המשפחה הישראלית הממוצעת מבחינת יכולתה לשרוד משברים כגון פיטורין, מחלה או גירושין. הביטחון הכלכלי הולך ומתערער. הסקר הנוכחי, כמו קודמים שערך הפורום למאבק בעוני, מנבא שמחאת הקיץ האחרון הינה רק סנונית המבשרת מאבקים נוספים, קשים יותר".

 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות,מדיניות חברתית-כלכלית

סגור לתגובות.