ההליך הפלילי

הגבלה על מספר עורכי הדין המבקרים אצל אסיר

אילוסטרציה(By ~Ori (public domain

ב-5.2.2012 תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק, המבקשת לאפשר לשר לביטחון פנים להתקין תקנות, שיגבילו את מספר עורכי הדין הרשאים לבקר אצל אסיר בפרק זמן מוגדר, וזאת בשים לב לשיקולים של "ביטחון המדינה ושלום הציבור."

האגודה לזכויות האזרח מתנגדת להצעת החוק, מכיוון שהיא עלולה להביא להטלת מגבלות שרירותיות על זכותו של אסיר להיפגש עם עורך דין. לא הונחה תשתית עובדתית מספקת לביסוס טענת המדינה שהתיקון הנוכחי נדרש. בנוסף, מכיוון שהתיקון הנוכחי יגביל את מימוש זכותו של כלוא להיפגש עם עורך דין – זכות שהינה יסודית ושמהווה אמצעי מרכזי לשמירה על זכויותיהם של אסירים באופן כללי – מן הראוי שההסדר הספציפי, שהתזכיר מבקש לחולל, ייקבע בחקיקה ראשית.

עמדת האגודה מצטרפת לטענות הסנגוריה הציבורית נגד הצעת החוק שבנדון.

 

 

22 בינואר 2012
לכבוד
מר יואל הדר
היועץ המשפטי
המשרד לביטחון פנים
ירושלים

 

שלום רב,

 

הנדון: תזכיר חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (פגישת אסיר עם עורך דין), התשע"ב-2011

 

הננו מתכבדים להעביר אליך את תמצית עמדתנו ביחס להצעת החוק שבנדון. מעיון בתזכיר לא ברור מדוע התיקון המוצע נדרש כדי להתמודד עם הבעיה, המוצגת בדברי ההסבר שלו; מה היא מהות השינוי, אשר ההצעה מבקשת לחולל בפועל; ומה היא התשתית העובדתית, עליה נסמך התיקון. אי לכך, אנו מתנגדים להצעה – העלולה להביא להטלת מגבלות שרירותיות על ביקורי עורכי דין אצל אסירים – ואנו מצטרפים לנימוקים, שהובאו בנייר העמדה שהסניגוריה הציבורית הגישה בעניין זה.

התיקון המוצע מבקש להרחיב את הטעמים, בגינם רשאי השר לביטחון פנים, באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, להתקין תקנות המגבילות את מספר עורכי הדין, שיורשו להיפגש עם אסיר בפרק זמן מסויים. בנוסף על הטעמים, הקבועים כבר היום בחוק – טעמים הנוגעים לשיקולים לוגיסטיים, כגון סידורי הביטחון והאבטחה בבתי הסוהר – ניתן יהיה להתקין תקנות המגבילות את מספר עורכי הדין, המבקרים אצל אסיר, גם בשים לב לשיקולי "ביטחון המדינה ושלום הציבור."

כנטען בתזכיר. ההצעה נדרשת כדי להתמודד עם "מספר רב של מפגשים" בין אסירים לעורכי דין, המנוצלים לרעה – חלקם "לצורך סייענות לפעילות טרור של הכלואים". זאת, בשל "מידע שהצטבר ברשות גורמי הביטחון" המעיד על כך ש"ארגוני הטרור מסתייעים בעורכי דין למימוש פעילותם בתוך בתי הכלא". לא הובאו נתונים כלשהם לביסוס טענות חמורות אלה, מלבד אמירות כלליות על "מספר מקרים", שנחשפו בהם עורכי דין היו מעורבים בהברחת טלפונים לאסירים או בהעברת כספים מארגוני טרור לחשבונות בנק של אסירים או לבני משפחותיהם. ברי, שכדי להצדיק תיקון חקיקה, הגורר פגיעה בזכות יסוד, יש להניח תשתית עובדתית משמעותית הרבה יותר, המבססת באופן ממשי את הטענה בדבר הצורך בהענקת הסמכות.

בנוסף, כלל לא ברור מהו ההסדר הספציפי, אשר התיקון מבקש לחולל בסופו של דבר. אין זה ראוי, כי הסדר המבקש להטיל מגבלות על מימוש זכות ההיוועצות בידי אסירים – ובייחוד מגבלות, אשר נועדו לאפשר התערבות מצד שב"ס בקיום מפגשים, בשל חשדות לפעילות בלתי חוקית – ייקבע בתקנות, ולא בחקיקה ראשית.

בשנים האחרונות תוקנה פקודת בתי הסוהר מספר פעמים – בפעם האחרונה לפני מספר חודשים בלבד – כדי להעניק לשב"ס סמכויות מרחיקות לכת למנוע מפגשים עם עו"ד בהתקיים חשד או חשש, כי ינוצלו לרעה לפגיעה בביטחון או להעברת מידע בהכוונת ארגון טרור. כפי שהסברנו בעת הדיונים בתיקונים אלה, סמכויות אלה פוגעניות, שכן הן מאפשרות לשב"ס להתערב בזכותו של אסיר להיפגש עם עורך דין לפי בחירתו – ובזכותו של עורך דין לחופש העיסוק, לכבוד ולשם טוב – על סמך מידע חסוי, ומבלי שניתנת להם הזדמנות הוגנת להתמודד עם הטענות נגדם. מעיון בתזכיר כלל לא ברור, מדוע נדרש כעת תיקון נוסף, העלול להביא להרחבת יתר של סמכות שב"ס למנוע מפגשים ולהטלת מגבלות שרירותיות על זכות ההיוועצות. בהקשר זה יש להדגיש, בניגוד למשתמע מהתזכיר, שגם אסיר שפוט עשוי להיזקק לשירותים משפטיים מגוונים, ודווקא כשמדובר באסירים קיימת חשיבות מיוחדת להימנע מפגיעה ביכולתם לפנות לעורכי דין באופן חופשי – למשל כדי לאפשר טיפול בסוגיות, הקשורות בתנאי כליאתם. זאת בייחוד, כאשר הקשר שלהם עם העולם החיצון מוגבל, כמו במקרה של אסירים ביטחוניים ואסירי הפרדה.

בנסיבות אלה, קיימת חשיבות מיוחדת לתשתית, שתאפשר לדון בשאלת נחיצות ההסדר והשלכותיו – והתזכיר, כאמור, אינו מספק את הבסיס הדרוש לכך.

 

בכבוד רב,
לילה מרגלית, עו"ד
העתק:
מר רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות אזרחיות,זכויות אסירים,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.