תכנון, בניה וקרקעות

לתקצב כראוי את הרפורמה בתכנון ובבניה

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

מחר (17.1.2012) צפויה הוועדה המיוחדת לרפורמה בתכנון ובבנייה לדון בתקצוב הרפורמה ובהשלכותיה. עד היום לא נערכה בחינה כלכלית של העלויות שיוטלו על הרשויות המקומיות ויכולתן לעמוד בעלויות אלה. האגודה לזכויות האזרח, במקום – מתכננים למען זכויות תכנון והאגודה לצדק חלוקתי פנו לוועדה: אסור שהרפורמה תצא לפועל מבלי שתתוקצב כנדרש, תוך שמירה על השוויון בין הרשויות וצמצום הפערים.

בימים האחרונים מתריעים ראשי הרשויות המקומיות על פגיעה מתמשכת בהכנסות הרשויות והבוקר אף פתחו בשביתה. זאת, בשל שורת חקיקות ויוזמות של שרים ושל חברי כנסת אשר פוגעות בצורה אנושה בתפקוד הרשויות, ואשר לא ניתן להן מענה תקציבי. לשורת החקיקות האלה עומדת להתווסף הצעת חקיקה נוספת – הרפורמה בתכנון ובבנייה.

במסגרת הרפורמה מתוכננת הרחבת סמכויותיהן של הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, צעד המותנה בהליך הסמכה של הוועדה המקומית תוך 5 שנים מיום תחילתו של החוק. הליך זה יטיל על הרשויות המקומיות הוצאות כבדות, אשר מקור המימון שלהן אינו ברור. בנוסף, הצעת החוק מחייבת את הרשויות המקומיות להכין תכנית מתאר מקומית כוללנית – מדובר על תהליך ארוך, מורכב ויקר.

האגודה לזכויות האזרח, במקום – מתכננים למען זכויות תכנון והאגודה לצדק חלוקתי מתריעים מפני ההשלכות של העדר תקצוב של הרפורמה, המטילה נטלים כלכליים כבדים על הרשויות, ועלולה להחריף עוד יותר את המשבר התקציבי של הרשויות המקומיות ובמיוחד להשפיע לרעה על מצבן של הרשויות החלשות. יש להבטיח כי הרפורמה לא תצא לפועל מבלי שתתוקצב כנדרש, ובאופן שיבטיח הגנה על הרשויות המקומיות ושמירה על השוויון וצמצום פערים.

עו"ד דבי גילד-חיו מהאגודה לזכויות האזרח: "באופן תמוה ומצער, בשום שלב לא נערכה על ידי הממשלה בחינה כלכלית של העלויות שיוטלו בפועל על הרשויות המקומיות במסגרת הרפורמה בתכנון ובבנייה, ויכולתן של הרשויות לעמוד בעלויות אלה. כמו כן, לא נבחנו ההשלכות האפשריות של אי עמידה בסמכויות המורחבות המוענקות בחוק כתוצאה מהעדר תקציב, לרבות על אי השוויון וגידול בפערים חברתיים."

עו"ד גילד-חיו מוסיפה: "העברת סמכויות לוועדות המקומיות היא דוגמה נוספת לניסיון של השלטון המרכזי בשנים האחרונות להעביר עוד ועוד חובות וסמכויות לשלטון המקומי, מבלי להעניק להן את התמיכה התקציבית הנדרשת לשם כך, ואף תוך צמצום התמיכה התקציבית. בהעדר חיזוק תקציבי משמעותי של הרשויות החלשות, תביא הרפורמה בתכנון להגדלת הפערים בין הרשויות."

פניית הארגונים לוועדה המיוחדת לרפורמה בתכנון ובבנייה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות,עוד,תכנון, בניה וקרקעות

סגור לתגובות.