עבודה ואבטלה

הגברת האכיפה של דיני העבודה

צילום: יואב לףצילום: יואב לף

חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, התשע"ב-2011

ביום 12.12.2011 עברה בכנסת הצעת חוק ממשלתית להגברת האכיפה של דיני העבודה, לאחר שנתיים וחצי של דיונים. הצעת החוק כוללת מספר כלים להגברת האכיפה של דיני עבודה, כולל כלים חדשניים כמו עיצומים כספיים על מעבידים המפרים זכויות עובדים, והטלת אחריות לשמירתן גם על מזמין השירות באמצעות קבלן. אלה כוללים:

1. עיצומים כספיים על מעסיקים: החוק מאפשר הטלת קנסות על מעבידים המפרים זכויות עובדים הקבועים בחוקי העבודה השונים. העיצומים הכספיים יוטלו לאחר הודעה מראש ומתן זכות טיעון, ואפשר לערער עליהם לוועדה מיוחדת ואח"כ לבית דין לעבודה. דבר הטלת העיצומים הכספיים יפורסם באתר האינטרנט של משרד התמ"ת. אפשר להטיל קנסות (בסכום מופחת אבל שלא ניתן לשיפוי או ביטוח) גם על מנכ"ל בתאגיד שהוא מעביד ומפר זכויות, אם המנכ"ל לא הוכיח כי עשה כל שניתן למניעת ההפרה. את הקנס אפשר להמיר בהתראה מינהלית כדי לאפשר תיקון ההפרות לפני הטלתו.

 2. אחריות מזמין השירות: החוק כולל מספר כלים להטלת אחריות על מזמין השירות בתחומי הניקיון, השמירה, האבטחה וההסעדה. אחריותו של מזמין השירות תהיה בכל מקרה משנית לאחריות קבלן המשנה המעסיק את העובדים. האחריות מוגבלת למספר הפרות מצומצם יותר מזו המוטלת על המעביד, כאשר חובות מזמין השירות מפורטות בתוספת השלישית לחוק. אחריות המזמין מותנית בכך שיקבל הודעה מהעובד על קיומה של הפרה של חוקי העבודה. בנוסף, יש למזמין השירות הגנות שונות מפני אחריות:

(א) עיצומים כספיים על מזמין שירות: אם הוטל על קבלן קנס על הפרה של חוקי העבודה, רשאי הממונה במשרד התמ"ת להתרות במזמין השירות על ההפרה, ואם תוך 30 ימים לא תתוקן ההפרה או לא יבוטל בתום לב החוזה שבין המזמין לקבלן ותחולט הערובה שנתן הקבלן, ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בשל אותה הפרה גם על מזמין השירות, בתנאים המפורטים בחוק. ניתן להתרות גם במנכ"ל של תאגיד, שהוא מזמין שירות, שעליו לפקח על ביצוע התיקון או לבטל את החוזה ולחלט את הערובה, ואם הדבר לא נעשה והוא לא עשה כל שניתן למילוי חובתו, תחול על המנכ"ל אחריות פלילית.

(ב) אחריות אזרחית של מזמין שירות: הצעת החוק מאפשרת לעובד לתבוע את מזמין השירות בתביעה אזרחית, אם בתקופת ההעסקה אצלו נפגעו זכויותיו לפי ההוראות שבתוספת השלישית לחוק או ההוראות בצווי הרחבה בעניינים מסוימים, ובהם פנסיה, הבראה ודמי נסיעה. הדבר מותנה בהודעה מראש, שיכולה להימסר גם על ידי ארגוני סיוע לעובדים. כן מותנית האחריות בהעסקה של ארבעה עובדים לפחות למשך שישה חודשים לפחות. עם זאת, למזמין יהיו כמה הגנות מפני אחריות: ההפרה תוקנה במלואה, או שהסתמך על בדיקות תקופתיות של בודק שכר מוסמך שהעידו על העדר הפרות, או במקרה שהבדיקות האמורות העידו על הפרות – פעל לתיקונה או לביטול החוזה.

אם מזמין השירות כרת עם הקבלן חוזה שבו לא מפורטים מרכיבי השכר שהקבלן משלם לעובדיו ולא מובטח ערך מינימלי של שעת עבודה (אלו יוגדרו בתקנות), ניתן יהיה לתבוע אותו אפילו אם הוא מעסיק פחות מארבעה עובדים לזמן קצר ביותר, ולא יתקיימו לגביו ההגנות הנ"ל.

יובהר, כי בכל מקרה, לעובד עדיין עומדת הזכות לטעון ליחסי עובד-מעביד בינו לבין מזמין השירות.

(ג) אחריות פלילית של מזמין השירות: לגבי הפרות מסוימות בחוק הגנת השכר, חוק שכר מינימום, חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק חופשה שנתית וחוק עבודת הנוער, אפשר יהיה גם להגיש כתב אישום נגד המזמין, שלא פיקח על מניעת אותן עבירות בידי הקבלן. זאת לאחר שנמסרה לו הודעה על ההפרה, ובלבד שהוגש כבר כנגד הקבלן כתב אישום על ההפרה. למזמין יהיו אותן הגנות כאמור לעיל גם לעניין זה.

(ד) חתימת חוזה שאינו מבטיח עלות שכר מינימלית: מזמין שירות שחתם על חוזה כזה יישא בעבירה פלילית, וכך גם מנכ"ל של תאגיד שהוא מזמין שירות.

 3. אחריות מנהל ברשות ציבורית: החוק קובע כי אפשר יהיה להעמיד לדין פלילי, בכפוף לאישור היועץ המשפטי לממשלה, את המנכ"ל של משרד ממשלתי או של יחידת סמך שאינה תאגיד, בשל הפרת חובתו לפקח על מניעת הפרות ועבירות בתחום דיני העבודה, אלא אם הוכיח כי עשה כל שניתן למילוי חובתו, במקרים אלה:

(א) במקרה של הפרות בידי מעביד – בכפוף לכך שקיבל התראה ולא פעל לתיקון ההפרה במועד שנקבע בהתראה.

(ב)  במקרה של הפרות בידי מזמין השירות – בכפוף לכך שקיבל התראה ולא פעל לתיקון ההפרה או לביטול החוזה ולחילוט ערובה.

(ג) בשל חתימת חוזה שאינו מבטיח עלות שכר מינימלית כפי שנקבע בתקנות.

עבירות אלה יהוו גם עבירות משמעת.

 4. תיקון חוק עסקאות גופים ציבוריים: לגבי שירותים בתחום שמירה ואבטחה, ניקיון והסעדה, נקבע כי יחול איסור ההתקשרות של גופים ציבוריים עם קבלני כוח אדם או שירותים שצברו שתי הרשעות או יותר בשל כל הוראה מההוראות שבתוספת השלישית של החוק או שהוטלו עליהם עיצומים כספיים בשל שש הפרות כאלה בשלוש השנים שקדמו להתקשרות.

5. תיקון חוק העסקת עובדים על-ידי קבלני כוח-אדם: התיקון מבהיר כי האיסור להתקשר עם קבלן שירות שאינו מורשה, שייכנס לתוקף בתחילת ינואר הקרוב, יחול גם על המדינה.

 6. בודק שכר מוסמך: החוק יוצר מקצוע חדש של "בודק שכר מוסמך", אשר מעסיקים יוכלו לשכור את שירותיו לביצוע בדיקות תקופתיות לעניין השמירה על זכויות העובדים. זהו כלי אכיפה מצד אחד, ומצד שני – החוק מאפשר למעסיקים להסתמך על בדיקות אלו על מנת להתגונן מפני טענות בגין הפרת זכויות העובדים, בתנאים שונים. החוק מסמיך לקבוע בתקנות הוראות לעניין "בודק שכר מוסמך" – הכשרה, בחינות, ניגוד עניינים, אופן עריכת הבדיקות היקפן תדירותן וכיוצ"ב. עד להתקנת התקנות בעוד 12 חודשים, כולל החוק הוראת שעה לגבי אופן ביצוע הבדיקות.

הצעת החוק נולדה בעקבות עבודה ארוכת שנים של ארגוני הפורום לאכיפת זכויות עובדים, שבו חברים ארגוני זכויות אדם, ובהם האגודה לזכויות האזרח, וקליניקות משפטיות. הפורום העלה על סדר היום הציבורי את בעיות האכיפה של דיני העבודה בכלל, ואת מצבם של עובדי הקבלן בפרט, ואת הצורך בכלי אפקטיבי שיעגן בחקיקה את הדאגה לקיום זכויות עובדי הקבלן לפי חוקי העבודה לא רק על המעסיק הפורמלי, אלא גם על מי שמזמין את השירותים או את העבודה מאת קבלן מבצע. כך, כל מי שנהנה מיגיעה אישית של עובד, המועסק אצלו בהעסקת-משנה על כל צורותיה (באמצעות קבלן כוח אדם, קבלן שירותים, או קבלן-עבודה) חייב גם יהיה לדאוג לקיום זכויותיהם של עובדים אלה.

בשנת 2004 יזם הפורום את הצעת חוק אחריות מזמין שירותי קבלן לזכויות העובדים. הצעת החוק הוגשה על ידי חבר הכנסת עמיר פרץ, ובהמשך הוגשו הצעות חוק דומות על ידי חברי הכנסת יגאל יאסינוב, ליה שמטוב, דב חנין, שלי יחימוביץ וקבוצת חברי כנסת נוספים (ראו למשל: הצעת חוק אחריות מזמין שירותי קבלן לזכויות העובדים, התש"ע–2010). בכנסת ה-17 הצליחו הארגונים להעביר את הצעת החוק בקריאה ראשונה. בעקבות זאת החליטה הממשלה לגבש הצעה משלה, וזו, כאמור, אושרה לאחרונה.

נוסח החוק שאושר היה פרי של הסכמות בין משרד האוצר, משרד התמ"ת, המעסיקים וההסתדרות, מה שהקשה מאוד על הארגונים להביא לשינויים ולתיקונים בהצעה. אבל יו"ר וועדת העבודה, רווחה ובריאות, ח"כ חיים כץ, יועמ"ש הוועדה, נעה בן שבת, וחברי הוועדה היו קשובים לבעיות בנוסח החוק שעליהן הצביעו הארגונים ועמלו על תיקונו ועל שיפורו. על אף שעדיין יש לארגונים השגות על הנוסח שאושר, מדובר בחוק חשוב שמוסיף כלים לאכיפת זכויות עובדים, וכולל לראשונה כמה כלים חדשניים וחשובים.

נוסח החוק

הערות הפורום לזכויות עובדים להצעת החוק, יולי 2008

פניית הפורום לחברי הכנסת לתמוך בהצעת חוק אחריות המזמין, פברואר 2008

קישורים:

עו"ד טלי ניר, פרצופה הכפול של המדינה: עבדות בישראל, פברואר 2008

עו"ד שרון אברהם-ויס, עבדי הקבלן יחכו, נובמבר 2005

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: אכיפת זכויות עובדים,זכויות חברתיות,זכויות עובדים,עובדי קבלן

סגור לתגובות.