הפרטה

לעצור את ייבוש והפרטת שירות התעסוקה

צילום: קרן מנור, אקטיבסטילסצילום: קרן מנור, אקטיבסטילס

היוזמה להקצות משאבים לעידוד תעסוקה מבורכת, אך יש להשאירם בידי שירות התעסוקה ולא להעבירם לגורמים פרטיים

 

לאחרונה החליט משרד התמ"ת להקים בשיתוף עם ארגון הג'וינט 22 מרכזי תעסוקה פרטיים בישובים הערבים, במטרה לעודד תעסוקה בקרב הציבור הערבי. המרכזים יוקמו בהשקעה של 105 מליון שקלים, המהווים כמחצית מתקציב שרות התעסוקה כיום, והם אמורים לספק שירותים המקבילים לאלה שנותן כיום שירות התעסוקה: סיוע באיתור מקומות עבודה, הכנה והכשרה לעולם העבודה, סיוע בתחום היזמות, הפנייה לתוכניות הכשרה, ייזום והפעלת תוכניות הכשרה, קידום עובדים, פיתוח קשרי מעסיקים ועוד.

האגודה לזכויות האזרח מברכת על היוזמה להקצות משאבים להתמודדות עם החסמים לתעסוקה בקרב האוכלוסיה הערבית, שהיא קריטית למימוש זכויות האדם של הציבור הערבי, אך מבקשת להתריע כי האופן שבו נעשה הדבר יגרום לפגיעה קשה נוספת בשירות התעסוקה ובציבור הנזקק לשירותיו.

עו"ד טלי ניר, מנהלת המחלקה לזכויות חברתיות-כלכליות באגודה לזכויות האזרח: "עוד לא שככה הסערה הציבורית מתוכנית ויסקונסין וכבר נעשה ניסיון נוסף להפריט את שירות התעסוקה. בכך מתעלמת הממשלה גם מדרישות המחאה החברתית, וממשיכה ביישום האידיאולוגיה שמעבירה שירותים חברתיים לשוק החופשי. הייבוש וההפרטה של שירות התעסוקה פוגעים ישירות בדורשי העבודה, באפשרותם לקבל ייעוץ והכשרה ולהשתלב בעולם העבודה. מדובר בפגיעה חמורה בזכותם לאופק תעסוקתי ולקיום בכבוד. על הממשלה לחזק את השירות במקום לבצע מיקור חוץ נוסף לשירותים שהוא נותן ממילא, ולהקדיש לשם כך תקציבי ענק להם לא זוכה השירות."

יש לזכור כי החלטה זו באה על רקע ייבושו התקציבי המתמשך של שירות התעסוקה: מנתונים שהגיעו לידי האגודה עולה כי משנות התשעים חל פיחות של יותר מ-50% בהשקעת המדינה בדורשי העבודה באמצעות שירות התעסוקה. הקיצוצים התקציביים העמוקים הביאו לכך שכיום, חרף הביקוש הגבוה מצד דורשי העבודה, רק כ-10% מכלל דורשי העבודה מקבלים שירותים תומכי השמה בשירות התעסוקה. כך, לדוגמא, במחוז הדרום כולו קיימת רק לשכת תעסוקה אחת לציבור הערבי ביישוב רהט, ובה עובדים 4 פקידים בלבד, המשרתים אלפי דורשי עבודה.

עו"ד ניר מוסיפה: "בנוסף לכל זאת, למרבה האבסורד, בגלל הקריטריונים שנקבעו, רובם של דורשי העבודה בקרב הציבור הערבי לא ייהנו מתוכנית זו. אוכלוסיית היעד המצומצמת של מרכזי התעסוקה שיוקמו, שבהגדרה אינה כוללת מקבלי קצבאות הבטחת הכנסה ומקבלי דמי אבטלה – שהם רובם המכריע של תושבי היישובים בהם מדובר, מעלה את השאלה את מי ישרתו מרכזים אלו? החשד הוא שהתוכנית הזו היא רק תחילת הדרך להעברת עוד סמכויות ומשאבים משירות התעסוקה למיקור חוץ."

האגודה לזכויות האזרח קוראת לראש הממשלה, שר האוצר ושר התמ"ת לפעול להעברת הפרויקט כולו לידי שירות התעסוקה, ולכל היותר להפעילו בדרך של הכפפת הפרויקט באופן ישיר לשירות התעסוקה.

 

קישורים:

ועדת העבודה פועלת להשעות הפעלת מרכזי ההכוון התעסוקתי, 3.1.2012, TheMarker

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לעבוד,הפרטה,זכויות חברתיות,שירות התעסוקה - "ייבוש" תקציבי

סגור לתגובות.