האתגר: שמירה על הצדק

עו"ד לילה מרגלית

 

לילה מרגלית

 

נקיטת צעדים נגד אנשים על סמך חומר חסוי המוסתר מהם, היא פגיעה מקוממת במיוחד בזכויות אדם. כשאדם נחשד בביצוע מעשים אסורים, זכותו היסודית לקבל פרטים מלאים אודות המיוחס לו, כדי שיוכל להתגונן מפני הטענות נגדו. כאשר הטענות נותרות עלומות תחת מעטה כבד של סודיות, האזרח נותר חסר אונים מול הרשויות וחסר כל יכולת להגן על זכויותיו ולהוכיח את חפותו. כך גם בפרשת הישיבה ביצהר שנסגרה על סמך "חומר חסוי".

ייתכן מאד שהחלטת משרד החינוך להורות על סגירת הישיבה מוצדקת.  ייתכן מאד שישנן ראיות חזקות המראות כי תלמידי הישיבה מעורבים בפעילות עבריינית, הפוגעת באוכלוסיה הפלסטינית באזור.  אלא שבמדינה דמוקרטית, גם מי שיש לגביו חשד זכאי להליך הוגן. הנחת היסוד היא שהליך הוגן אינו בבחינת "לוקסוס", אלא תנאי הכרחי לקבלת החלטות צודקות למניעת שרירות שלטונית.

למרבה הצער, השימוש באמצעים מינהליים הנסמכים על "ראיות חסויות" אינו נדיר במחוזותינו. בכל רגע נתון בשנים האחרונות, מאות פלסטינים מוחזקים אצלנו ב"מעצר מינהלי", מבלי שהם יודעים את פרטי החשדות נגדם ומבלי שניתנת להם הזדמנות מינימאלית להתמודד עם חומר הראיות המבסס את מסוכנותם. החלטת המעצר מובאת לביקורת שיפוטית, אך גם השופט הטוב ביותר, בעל הכוונות הראויות ביותר, אינו יכול לשאוף לתוצאה צודקת כשהוא שומע רק צד אחד של הסיפור. רק בתקופה האחרונה דווח על סגירת מוסדות קהילתיים וחינוכיים שונים בירושלים, ביניהם גן ילדים, בשל טענות עלומות על קשרים עם החמאס. גם שם נסמכו ההחלטות על מידעים מודיעיניים שנותרו חסויים. לפני זמן לא רב שמענו גם על צווי ההגבלה המינהליים שהוטלו על צעירים ממגרון. גם חשודים אלה לא זכו להיחשף לראיות הקונקרטיות נגדם.

אין ספק שקיים צורך דחוף לאכוף את החוק בשטחים ולפעול באופן נחרץ נגד פעולות "תג מחיר" הגזעניות. פעולות אלה – כמו גם מעשי פשיעה מתועבים אחרים – פוגעים באופן קשה וחמור בחפים מפשע, ומערערים את אמות הסיפים של החברה כולה. אלא שדווקא השימוש של הרשויות באמצעים פוגעניים הנסמכים על חומר חסוי, הוא הפוגע באמון הציבור במערכות אכיפת החוק ומעיד על אוזלת ידן של הרשויות באכיפת חוק בדרך המלך: תפיסת חשודים, חקירתם והעמדתם לדין פלילי. האתגר המונח לפתחנו הוא להתמודד עם האיומים השונים על הביטחון, תוך שמירה על עקרונות הצדק החיוניים להגנה על הזכויות של כל אחד מאיתנו.

 

עו"ד לילה מרגלית היא ראש תחום צדק בפלילים באגודה לזכויות האזרח

הnאמר פורסם בעיתון מקור ראשון ב-6.11.11

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,זכויות אזרחיות,זכויות בהליך הפלילי

סגור לתגובות.