הצעת חוק להאיץ פינויים מדירות תדחוף משפחות לרחוב

צילום: אקטיבסטילסצילום: אקטיבסטילס

 

הצעת החוק, שמטרתה לזרז הליכים לפינוי שוכר מדירת מגוריו, אינה מאוזנת, פוגעת בזכויות השוכרים ועלולה להחריף את תופעת חסרוּת הבית

 

מחר (1.11.11) יתקיים בוועדת חוקה דיון בהצעת חוק ההוצאה לפועל (בקשת ביצוע לפינוי מושכר), התשע"א-2011, שמטרתה לקצר משמעותית את משך הליכים לפינוי שוכר, שהוצא נגדו צו פינוי מדירת מגוריו. באגודה לזכויות האזרח טוענים שהצעה זו אינה מאוזנת, פוגעת בזכויות השוכרים ועלולה להחריף את תופעת חסרוּת הבית, וכי יש להוסיף בהצעה סעיפים שיגנו על הזכות לקורת גג ויבחינו בין סרבני תשלום לבין מצוקה אמיתית.

האגודה מדגישה שחוק ההוצאה לפועל אמור לתת כלים אפקטיביים לנושים לממש את פסקי הדין, זאת מבלי לפגוע בכבודו של החייב ובני משפחתו. אלא שנוסח הצעת החוק אינו מאוזן ודואג רק להאצת הפינוי. לעמדת האגודה, יש להכניס בו שינויים והגנות שיבטיחו גם את הזכות לקורת גג של מי שאין להם דיור חלופי, או אמצעים להעמיד לעצמם דיור חלופי. כמובן שיש לעשות הבחנה בין מי שאינו מפנה דירה ללא הצדקה לבין מי שעושה זאת מטעמים של מצוקה כלכלית.

 

עו"ד גיל גן-מור, ראש תחום הזכות לדיור באגודה: "פינוי מדירה היא אחת הסיבות המרכזיות המובילות לחסרוּת בית ובקיץ האחרון ראינו במאהלי המחאה עדות לכך. לכן, בדומה לתיקון שהוכנס לגבי חייבי משכנתאות, המחייב להעמיד להם דיור חלופי במקרה של פינוי, יש להסמיך את רשמי ההוצאה לפועל לעכב פינוי במקרה הצורך עד למציאת פתרון דיור חלופי, ואף לערב את משרדי השיכון והרווחה במטרה למצוא פתרונות ולשפות את בעלי הדירות בתקופת הביניים."

עו"ד גן-מור מוסיף שמחקרים מצביעים שהתערבות מוקדמת לצורך מניעת ההתדרדרות לרחוב ומציאת פתרון דיור מהיר, היא דרך ראויה ומשתלמת יותר לחברה, ולכן זו הדרך המועדפת היום על מרבית המדינות הנאבקות בחסרוּת בית.

להרחבה על החוק ולנייר העמדה של האגודה לזכויות האזרח

יצוין, כי האגודה לזכויות האזרח סייעה בניסוחה של הצעת חוק זכויות השוכר והמשכיר, שהונחה על ידי חברי הכנסת שלי יחימוביץ וכרמל שאמה הכהן. הצעה זו מנסה ליצור איזון ולהסדיר את שוק השכירות תוך שמירה על זכויות הקניין וזכויות הדיור יחד.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לדיור,זכויות חברתיות,חסרי בית,שכירות

סגור לתגובות.