הצעת חוק הונאות הביטוח הלאומי

הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס'), התשס"ט-2009

פוצל מחוק ההתייעלות הכלכלית: פרק כ"ז, מסירת מידע (הונאות)

 

הצעת החוק בנוסחה המקורי קבעה שמקבלי קצבאות מחויבים להודיע בכתב בתוך שלושים ימים לביטוח הלאומי על כל שינוי במצבם המשפחתי, בהכנסותיהם או בכל עניין אחר הרלוונטי לזכאותם. מי שלא ימסור הודעה כנדרש יעבור עברה פלילית ויהיה צפוי למאסר או לקנס.

תפקידו של הביטוח הלאומי הוא בראש ובראשונה הגנה ותמיכה באוכלוסיות מוחלשות, וחשוב שלא להפוך את הקנסות ואת הסנקציות לחלק מרכזי בו. הצעת החוק עוסקת בזכויות היסוד של אוכלוסיה מוחלשת במיוחד: זקנים, עניים, משפחות חד הוריות, אנשים עם מוגבלות, אנשים סיעודיים. ללא כל הליך בירור פתוח לציבור, ביקשה הצעת החוק להטיל עליהם סנקציה פלילית ובצדה ענישה חמורה רק על אי עדכון פרטים. הסנקציה הפלילית רחבה, ואף אינה תלויה בכל כוונת זדון של אי מוסר המידע. כל טעות, חוסר תשומת לב, של מי מהאוכלוסייה המוחלשת ביותר בישראל, מגיעה לכדי עברה פלילית.

הצעת החוק פוצלה מחוק ההסדרים, והועברה לדיונים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות. האגודה לזכויות האזרח נכחה בדיונים על הצעת החוק כדי לוודא שיישמר האיזון הדרוש בין הצורך למנוע הונאות של הביטוח הלאומי לבין זכויות היסוד של האזרחים. האגודה ניסתה, בין השאר, לשנות את ההצעה כך שלא תכלול עברה פלילית אלא מינהלית בלבד.

לאחר מספר דיונים שבהם לא הגיעה הוועדה להסכמה בנוגע לנוסח החלה הממשלה בהפעלת לחץ רב על הוועדה לקדם את החקיקה. האגודה ועמותת איתך-מעכי פנו במכתב ליו"ר הכנסת וקבלו על הליך החקיקה הבלתי תקין. ב-13.10.10, בעקבות הלחץ המסיבי מצד הממשלה, אושרה הצעת החוק בוועדה, אם כי בנוסח מרוכך מעט. לפי נוסח זה יחויב הביטוח הלאומי ביידוע של האזרחים ובמתן 60 יום לשינוי הפרטים, בוטל הסעיף הרטרואקטיבי, אך נותרו על כנם האישום הפלילי ועונש המאסר.

סטטוס: החוק עבר ב-1 בנובמבר 2010.

נוסח הצעת החוק

נוסח החוק

הצבעה בקריאה שנייה ושלישית מאתר הכנסת

פניית האגודה לזכויות האזרח ועמותת איתך ליו"ר הכנסת וליו"ר ועדת העבודה, אוקטובר 2010,

הסתייגויות הארגונים להצעת החוק, אוקטובר 2010

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: הזכות לקיום בכבוד (רווחה וקצבאות),זכויות חברתיות

סגור לתגובות.