לדאוג לחלוקה שוויונית של כספי פיתוח ושיקום הצפון

ב-22.3.07 פנתה האגודה למנכ"ל משרד המשנה לראש הממשלה וליו"ר ועדת הפנים בדרישה לדאוג לכך, שתקציבי הענק של תכנית פיתוח ושיקום הצפון יחולקו ללא קיפוח, תוך קביעת קריטריונים מראש, ותוך אפליה מתקנת כלפי האוכלוסיה הערבית והאוכלוסיה המוחלשת סוציו-אקונומית

לכבוד
ח"כ אופיר פינס-פז
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה
הכנסת

ח"כ נכבד שלום רב,


הנדון: פיתוח ושיקום הצפון לאחר המלחמה

ראשית, ברצוננו לברך על קיומו של הדיון בנושא שבנדון ביום 6.3.07 בוועדת הפנים שבראשותך.

לצערנו, בשל ריבוי המשתתפים בדיון האמור, לא התאפשר לנו להביא בפני הוועדה, חבריה ואורחיה את עמדתנו בעניין שבנדון. לפיכך, אנו מבקשים להעביר הדברים בכתב.

כפי שפורסם ואף פורט בהרחבה בדיון האמור, בעקבות מלחמת לבנון השנייה, הוחלט ע"י הממשלה לשקם הצפון ואף לפתחו וזאת תוך השקעה כוללת של כ- 4 מיליארד ש"ח ממקורות שונים.

מאחר ומדובר בסכומים גדולים במיוחד, אנו סבורים כי יש לקיים פיקוח הדוק ואינטנסיבי של הכנסת, באמצעות ועדת הפנים, על השימוש המתוכנן בכספים האמורים ועל אופן חלוקתם, והכל בכדי למנוע חלוקה לא שוויונית וקיפוח, במיוחד של האוכלוסייה הערבית בצפון.

כידוע, אוכלוסיות שונות, בין אם המדובר באוכלוסיה הערבית בישראל ובין אם המדובר באוכלוסיות מוחלשות מן הבחינה הסוציו-אקונומיות (ערבית ויהודית כאחד), סובלות שנים רבות, וביתר שאת בשנים האחרונות, מקיפוח ואפליה בחלוקת משאבים ציבוריים, בכל תחומי החיים. המלחמה המחישה את הצורך, שהיה ידוע לכל עוד קודם לכן, בהשקעה מסיבית בשיפור התשתיות ובפיתוח ביישובים הערביים בצפון שסובלים מקיפוח והזנחה רב שנים.

עיון בתכנית הפיתוח של הצפון כפי שפורסמה ע"י משרד ראש הממשלה, מגלה רשימה ארוכה של ייעודים ומטרות לכספים האמורים, לרבות חלוקת האחריות לביצועם למשרדי הממשלה השונים, אך אין היא כוללת קריטריונים ברורים לחלוקת הכספים.
אנו קוראים לוועדת הפנים לקיים פיקוח הדוק ומעמיק לגבי חלוקת הכספים והשימוש בהם ובמיוחד להתייחס לדברים הבאים:

  • בחירת הפרויקטים והמטרות להם מוקצים הכספים;
  • הגדרת קריטריונים מראש לחלוקת הכספים לישובים השונים, לרבות הקביעה אילו ישובים נכללים בפרויקט;
  • הגדרת קריטריונים מראש לחלוקת הכספים לגבי כל סוג של פרויקט בכל תחום;
  • הבטחת השקעה שוויונית ובלתי מפלה של המשאבים בין האוכלוסיות והישובים השונים, ללא הבחנה של לאום, מעמד סוציו-אקונומי וכיוצ"ב, ובמיוחד להבטיח אי קיפוח של האוכלוסייה ו/או הישובים הערביים;
  • ביצוע העדפה מתקנת לאוכלוסיות ו/או ישובים אשר סבלו מאפליה ו/או קיפוח במהלך השנים, ובאופן מיוחד הערביים;
  • לאור חלוקת האחריות לביצוע הפיתוח על כלל משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, נדרשת הוועדה גם לבחינה כוללת של סך הפרויקטים והכספים המועברים לכל יישוב ו/או אוכלוסיה על מנת שלא יוצר חוסר תאום בין משרדי הממשלה ו/או הרשויות המקומיות בחלוקת הכספים;
  • הבטחה שהליך ייעוד וחלוקת הכספים יתנהל בשקיפות ובשיתוף כלל הגורמים הרלבנטים, כולל ארגוני החברה האזרחית;
  • דרישה לפרסום דו"חות תקופתיים מפורטים על הביצוע בפועל של הפרויקט (כל שלושה חודשים), שתפורט בהם באופן ברור ומפורש חלוקת המשאבים למגזר הערבי מתוך כלל המשאבים, לפי פרויקטים בכל התחומים.

אנו תקווה כי הוועדה בראשותך תאמץ את המלצותינו כאמור ותפעל לקיים פיקוח הדוק ומעמיק בכל הקשור לביצוע פרויקט פיתוח הצפון.

בכבוד רב ובברכה,

דבי גילד-חיו, עו"ד
מקדמת מדיניות וחקיקה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשוויון,זכויות המיעוט הערבי,עוד,עוד

סגור לתגובות.