האגודה לזכויות האזרח זכתה בפרס בינלאומי לצדק

Gruber-Foundation-Logo

פרס גרובר הבינלאומי לצדק הוענק לאגודה לזכויות האזרח

 

פרס גרובר הבינלאומי לצדק מוענק מדי שנה על ידי קרן פיטר ופטרישיה גרובר לאנשים או ארגונים מרחבי העולם בשל קידום הצדק באמצעות ערכאות משפטיות ושוויון בפני החוק. הישראלי היחיד שזכה עד היום בפרס היוקרתי הוא נשיא בית המשפט העליון (בדימוס) אהרן ברק. יחד עם האגודה לזכויות האזרח זכו השנה בפרס עוד שני פעילים אמריקאים ושני ארגונים מרחבי העולם. הפרס עומד על 500,000 $ ויתחלק בין חמשת הזוכים.

בהודעה מטעם קרן גרובר נמסר, כי האגודה לזכויות האזרח בישראל מובילה את המאבק למען קידום זכויות האדם בישראל ובשטחים שבשליטתה. בפרט, צוין תפקידה של האגודה בקידום ובהגנה על חופש הביטוי, הזכות לפרטיות, חופש התנועה, הזכות לבריאות, הזכות לדיור נאות והזכות לחינוך, והגנה על זכויותיהן של אוכלוסיות מופלות, בהן אזרחי ישראל הערבים, נשים, קהילת הלהט"ב, מהגרי עבודה ופלסטינים בשטחים.

לדברי סמי מיכאל, נשיא האגודה, "בימים שבהם מתנהלת מערכת הסתה פרועה נגד ארגוני זכויות אדם בישראל, שעה שגורמים אפלים עושים להגביל את חופש הביטוי ולחוקק חוקים גזעניים, האגודה לזכויות האזרח בישראל מובילה מאבקים חשובים ביותר למען צביונה ההומני של החברה בישראל.  היום רושמת האגודה הישג בינלאומי חשוב עם קבלת הפרס היוקרתי, פרס גרובר לצדק.

פרס זה הוא תעודת כבוד לפעילים המסורים באגודה לזכויות האזרח העובדים לילות כימים, לאנשים בישראל שאינם מוכנים להשלים עם הרוח הרעה המאיימת על חירויות האדם, ולאלה המבינים שרווחת אדם והגנה על זכויותיו הן בנפשה של מדינה מתוקנת. הפרס משמש מקור לאופטימיות וגאווה ליהודים וערבים העושים למען צדק חברתי ולאומי בתנאים קשים ובאווירה עכורה. המאבק העקבי של פעילי זכויות אדם משכנע רבים כי השתיקה וחוסר מעש עלולים לעודד את אויבי הדמוקרטיה ולעוות את פני החברה. ביום מרגש זה אני מברך את פעילי האגודה לזכויות האזרח, עובדיה, חבריה ותומכיה. הכרה בינלאומית חשובה זו מהווה עידוד לכולנו להמשיך לפעול למען ישראל נאורה וצודקת לכול."

לדברי עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה בשש-עשרה השנים האחרונות, "זהו כבוד גדול לזכות בפרס בינלאומי כה חשוב. המאבק למען קידום זכויות האדם הוא מפרך וסיזיפי. על סף יובל ה-40 לאגודה ניתן לומר, שההישגים שלנו היטיבו עם אינספור בני אדם והרימו תרומה משמעותית לביסוס נורמות של הגנה על זכויות האדם בישראל."

עם זאת, הוסיף יקיר, "על השמחה שבזכייה בפרס מעיבה האווירה הציבורית הנוכחית. תמיד היו קשיים בקידום ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם, אבל בשנים האחרונות אנחנו מתמודדים עם הסתה אינטנסיבית ואוירה ציבורית עוינת כלפי ארגוני זכויות האדם ואף כלפי ערכי זכויות האדם. לצד ההכרה הבינלאומית המרגשת, יש לזכור כי מטרתנו, כארגון הפועל בישראל, היא בראש ובראשונה שיפור מצב זכויות האדם כאן."

 

 

Dan-Yakir-photo-by-Yoav-Leff
Dan-Yakir-photo-by-Yoav-Leff

 

פרס גרובר לצדק מוענק החל משנת 2001 על ידי קרן פיטר ופטרישיה גרובר.

 

יחד עם האגודה לזכויות האזרח זכו השנה בפרס הצדק:

ברברה ארנווין, מנהלת Lawyers’ Committee for Civil Rights Under Law בגין קידום זכויות האדם ושוויון מגדרי בארה"ב;

מוריס דיס, המייסד והיועץ המשפטי של Southern Poverty Law Center בארה"ב, בגין מאבקו באפליה גזעית ולמען אוכלוסיות מוחלשות;

ארגון Center for Legal and Social Studies בגין מאבקו בהפרות זכויות האדם שבוצעו תחת הדיקטטורה הצבאית בארגנטינה ולמען העמדה לדין של האחראים להן;

ארגון Kurdish Human Rights Project בגין מאבקו למען זכויות האדם וחופש הדת של המיעוט הכורדי בטורקיה, עיראק, איראן, סוריה, רוסיה, ארמניה ואזרבייג'אן.

 

לאתר פרס גרובר

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם - כללי

סגור לתגובות.