אין יסוד לדרישה מעיתונאים זרים שלא לסקר את המשט לעזה

Ashdod port - cc-by-ori~

האגודה לזכויות האזרח פנתה היום (26.6.2011) למנהל לשכת העיתונות הממשלתית בעקבות פרסומים בתקשורת על פנייתו חסרת היסוד לעיתונאים הזרים בישראל. להלן הפניה במלואה.

 

26 ביוני 2011

לכבוד

מר אורן הלמן

מנהל לשכת העיתונות הממשלתית

 

שלום רב,

 

הנדון: אזהרת עיתונאים זרים מפני סיקור המשט

 

על פי הפרסומים בתקשורת, פנית היום לעיתונאים הזרים בישראל והזהרת אותם לבל יסקרו את המשט, המתוכנן לצאת לעבר רצועת עזה, מעל גבי הספינות, משום שסיקור בדרך זו עלול לגרור סנקציות, לרבות החרמת ציוד ואיסור על כניסתם לישראל למשך עשר שנים.

הצעת לכתבים הזרים לסקר את המשט מנמל אשדוד, שם, כך יש להניח, יימצאו נציגי הרשויות הישראליות השונות, ולשם, על פי הניסיון, עתידה ישראל לגרור את הספינות.

סיקור המשט מעל גבי הספינות, כך מסרת, הינו "הפרה מכוונת של החוק הישראלי", ו"חשוב שהכתבים הזרים יידעו מה ההשלכות לגבי מי שנכנס לישראל בצורה המנוגדת לחוק".

לדברים אלה אין יסוד, ונבקשך לחזור בך מהם.

לשכת העיתונות הממשלתית מופקדת על מימוש האינטרס החברתי "לעיתונות חופשית ולסיקור פתוח. אינטרס זה אינו של העיתונאים, רשתות הטלוויזיה והרדיו, העיתונים או סוכנויות הידיעות בלבד. זהו אינטרס ציבורי כללי, המשרת בין היתר – בנוסף להגשמה העצמית של המבקשים להתבטא – גם את גילוי האמת, את ההליך הדמוקרטי ואת היציבות החברתית." (בג"ץ 5627/02 סייף נ' לשכת העיתונות הממשלתית, פ"ד נח(5) 70, 76 (2004)).

סיקור המשט מעל גבי הספינות אינו מפר את החוק הישראלי. למעשה, אין דבר בחוק הישראלי האוסר על סיקור עיתונאי בדרך זו. נהפוך הוא – האינטרס הציבורי הוא לעיתונות חופשית ולסיקור עיתונאי פתוח, מקיף ושלם של המשט, על כל שלביו ועל כל היבטיו, ובכל הזירות בו יתרחש. כשם שיש חשיבות רבה לסיקור הפעילות בנמל אשדוד, כך ישנה חשיבות לסיקורו מעל גבי הספינות. כשם שאי אפשר לומר שעיתונאים שעתידים לסקר את המשט בנמל אשדוד לוקחים חלק בפעילות הרשויות הישראליות, כך אין לומר שעיתונאים שיסקרו את המשט מעל גבי הספינות לוקחים חלק במשט. העיתונאים אינם לוקחים חלק בפעילות, אלא מסקרים אותה.

גם לטענתך, ולפיה העיתונאים שיסקרו את המשט מעל גבי הספינות ייכנסו לישראל בצורה המנוגדת לחוק, אין על מה שתסמוך. העיתונאים צפויים לסקר את המשט מחוץ לתחום המים הטריטוריאליים של ישראל. ככל שהרשויות הישראליות יחליטו לגרור את הספינות לתחומה של ישראל, ולהכניס את מי שמצויים עליהן לישראל, אי אפשר לקבוע, כי האנשים שהוכנסו לישראל בדרך זו נכנסו אליה בניגוד לחוק. כלומר, אין כל דרך הגונה לטעון שאדם שנגרר לישראל מן הים הוא שוהה שלא כחוק, משום שישראל, שגררה אותו לשטחה, לא הקנתה לו אשרה עם כניסתו.

בכבוד רב,

עודד פלר, עו"ד

 

העתק:

מר יהודה ויינשטיין, היועץ המשפטי לממשלה

גב' שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית, משרד ראש הממשלה

השופטת (בדימ') דליה דורנר, נשיאת מועצת העיתונות

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,חופש המידע

סגור לתגובות.