על עיריית רמלה לאפשר רישום ילדי שכונת דהמש למוסדות חינוך שבתחומה

בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב-יפו הוציא צו ביניים בעתירה, שהגישו האגודה וארגון כראמה, בשיתוף פעולה עם ארגון שת"יל, בשמם של ילדי השכונה, שעיריית רמלה החליטה במפתיע למנוע את רישומם למוסדות חינוך שבתחומה לקראת שנת הלימודים הבאה

שופט בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב-יפו, קובי ורדי, חייב בראשית השבוע את עיריית רמלה לאפשר את רישומם של ילדי שכונת דהמש בגני ילדים ובבתי ספר שבתחומה לקראת שנת הלימודים הקרובה. ההחלטה ניתנה בצו ביניים, שיישאר בתוקפו עד להכרעה הסופית בעתירה בעניין זה, שהגישו האגודה לזכויות האזרח וארגון כראמה לזכויות האדם, באמצעות עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח. בצו הביניים, שהוציא השופט לבקשת הארגונים העותרים נקבע, כי מטרת הצו הינה שימור המצב הקיים, שכן ילדי השכונה, שמעמדה נתון במחלוקת בין רשויות מקומיות, מקבלים את שירותי החינוך שלהם בעיר רמלה מזה 10-15 שנים, ואילו כעת מבקשת העירייה לשנות את המצב הקיים. מניעת רישומם של הילדים בידי העירייה, מציין השופט ורדי, יביא למצב, בו אחים ואחיות וקרובי משפחה נוספים בני גילאים שונים, כולם תושבי השכונה, ייאלצו ללמוד בבתי ספר בערים שונות, דבר שייצור קשיים לוגיסטיים ומשפחתיים. ההחלטה מצטרפת להחלטה קודמת של בית המשפט, אף היא בעתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח וארגון כראמה, אשר חייבה את עיריית רמלה להוסיף ולספק שירותי הסעה לילדי השכונה, הלומדים בתחומה.

העתירה, המופנית נגד עיריית רמלה, משרד החינוך והמועצה האזורית עמק לוד, הוגשה בחודש מרץ האחרון, בדרישה לאפשר את רישומם של ילדי שכונת דהמש, הסמוכה לעיר רמלה, למוסדות החינוך בעיר. העתירה הוגשה בשם 20 מילדי השכונה ובשמו של סובחי שעבאן, חבר ועד השכונה, והטיפול בנושא הינו במסגרת שיתוף הפעולה המתמשך של הארגונים העותרים עם ארגון שתי"ל, המפעיל פרויקט ערים מעורבות, אשר עוקב אחר מצוקות האוכלוסייה הערבית בערים המעורבות בתחומי הדיור והתכנון.

העתירה הוגשה בעקבות סירובה של עיריית רמלה, בה למדו ילדי השכונה לאורך כל השנים, לאפשר את רישומם של הילדים העותרים בגני ילדים בכתות א` בבתי הספר בעיר. בעתירה נטען, כי החלטת עיריית רמלה, שלא לרשום את הילדים כאמור, אשר ניתנה בסמוך לפתיחת מועד הרישום למוסדות חינוך ללא כל הודעה מוקדמת להורים או למשרד החינוך, פוגעת בזכותם של הילדים לחינוך ומותירה אותם ללא כל מסגרת לימודית בשנת הלימודים הבאה.
עיריית רמלה טענה בתגובה לעתירה כי שכונת דהמש, המחוסרת מעמד משפטי, אינה נמצאת בתחום שיפוטה, אלא בתחומי המועצה האזורית עמק לוד, ועל כן היא אינה מחויבת לספק לתושביה שירותי חינוך כלשהם. המועצה האזורית עמק לוד טענה מצדה, כי תושבי השכונה אינם נמנים עם תושביה, ולפיכך – לדבריה – אין היא מחוייבת לספק להם שירותי חינוך כלשהם. בהתייחס לטיעונים אלה, קובע השופט ורדי בנימוקיו לצו הביניים, כי אין מחלוקת, שבתחומי המועצה האזורית עמק לוד אין מוסדות חינוך ערביים, ועל כן – בהתאם לחוק – על התלמידים לקבל את שירותי החינוך במקום הקרוב בו מצויים מוסדות חינוך מתאימים עבורם, ברמלה. שאלת האחריות המוניציפלית לתושבי השכונה, ובכלל זה לחינוכם, כמו גם שאלת ההתחשבנות הכספית בין הרשויות, הנובעת מכך, הוא מדגיש, אל לה לגרוע מזכותם של הילדים לחינוך ומכך שבית המשפט יגן על זכותם זו.

שכונת דהמש, המונה כאלף תושבים, גובלת בתחום שיפוטה של עיריית רמלה. מאז ומתמיד לומדים ילדי השכונה, בה אין מוסדות חינוך כלשהם, בבתי הספר הערביים ברמלה, אך כעת – כאמור – מתנערות עיריית רמלה והמועצה האזורית עמק לוד, שהשכונה נמצאת בתחומה, מחובתן לספק שירותי חינוך לשכונה. הורי ילדים מהשכונה, אשר פנו לרשום את ילדיהם, העולים לגני ילדים ולכתה א`, למוסדות החינוך בעיר, נאמר כי לא יוכלו לעשות כן, וזאת בטענה שהם אינם נמנים עם תושבי רמלה. כדי להבטיח את זכות ילדיהם לחינוך בשנת הלימודים הבאה, פנו ההורים למועצה האזורית עמק לוד, אך ניתקלו גם בסירובה של זו לטפל בכל עניין, הנוגע למימוש זכותם של ילדי השכונה לחינוך. יצויין, כי המחלוקת בין עיריית רמלה והמועצה האזורית עמק לוד באשר לאחריות על אספקת שירותי חינוך לשכונה נתגלעה בראשית שנת הלימודים הנוכחית, בעקבות החלטתה של עיריית רמלה להפסיק את הסעת תלמידי השכונה לבתי ספרם בעיר, החלטה שעתירתם של האגודה לזכויות האזרח וארגון כראמה נגדה תלויה ועומדת בבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב. במסגרת עתירה זו הוציא, כאמור, בית המשפט צו ביניים, המחייב את העירייה להוסיף ולהסיע את התלמידים עד לסיום בירורה של העתירה.

בש"א 30689/06, עת"מ 1402; ביהמ"ש לעניינים מינהליים תל אביב-יפו

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחינוך,הזכות לחינוך,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.