לכבוד
היועץ המשפטי לממשלה
מר מני מזוז
צלאח א-דין 29
ירושלים
יו"ר מועצת מקרקעי ישראל
השר אהוד אולמרט
קפלן 1
ירושלים
א, נ,
הנדון: ישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקבועה ליום 11.1.2006
1. אנו מתכבדים לפנות אליכם בשם פורום הקרקעות, המאגד ארגונים הפועלים להשגת צדק חלוקתי במקרקעי ישראל וניהולם תוך שמירה על זכויות אדם ועקרונות תכנון נאותים.
2. מחר, יום 11.1.2006, אמורה להתכנס ישיבת מועצת מקרקעי ישראל שעל סדר יומה מונחים נושאים עקרוניים רבים ובעלי השלכות מרחיקות לכת, ובהם הרפורמה המתוכננת במינהל מקרקעי ישראל (המלצות ועדת גדיש), זכויות לבנייה ולתעסוקה בנחלות החקלאיות (המלצות ועדת הבר), שיעור הפיצוי לחקלאים בעת שינוי יעודי קרקע חקלאית (החלטת המועצה מספר 969) ועוד.
3. נוכח הנסיבות הקיימות, שיפורטו להלן, אנו סבורים, כי יש לבטל את קיום הישיבה, או לכל הפחות להסיר מעל סדר יומה של המועצה את הדיון בהמלצות ועדת גדיש, המלצות ועדת הבר והחלטה 969.
קיום הישיבה והכרעה בסוגיות הנכבדות העומדות לדיון בה – הינו בלתי סביר ואינו עומד בקנה אחד עם עקרונות מינהל תקין, ומעלה חשש של מחטף בקבלת החלטות הרות גורל.
יודגש כי אף במכתב התשובה של היועץ המשפטי לממשלה אל האגודה לצדק חלוקתי מיום 8.1.2006, ציין היועץ המשפטי לממשלה, כי בנסיבות מסוימות יש לשקול עיכוב קבלת החלטות עקרוניות על ידי המועצה עד לאחר הבחירות וכינון ממשלה חדשה.
לא יכול להיות ספק, כי ההחלטות אשר עשויות להתקבל על ידי המועצה בכינוס הקרוב, הינן החלטות עקרוניות לפי כל קנה מידה.
להלן יפורטו בקליפת אגוז, הנסיבות שבגינן בין היתר אל לה למועצה לדון בנושאים הללו בישיבתה מחר:
א. ניגוד עניינים בפעולתו של השר אולמרט וסמיכות ישיבת המועצה לבחירות
4. השר אהוד אולמרט מכהן כיום כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל וכשר הממונה מטעם הממשלה על מינהל מקרקעי ישראל. במקביל, מכהן אולמרט כשר האוצר. סעיף 40(ג) לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 קובע כי החלטות מועצת מקרקעי ישראל בעניין דמי חכירה שהן בעלות השלכות על תקציב המדינה, טעונות אישור שר האוצר.
הרציונל לכך הוא כמובן נחיצותו של גורם מרסן ומפקח מטעם הממשלה על החלטות המינהל המשפיעות על התקציב הציבורי. ואכן, שורה ארוכה של עניינים המונחים לפתחה של המועצה בישיבתה מחר הם בעלי השלכות על תקציב המדינה, אולם, במצב הדברים הנוכחי, בו השר אולמרט מכהן הן כיו"ר המועצה והן כשר האוצר, אין כל גורם ממשלתי המפקח על החלטות המינהל ומוודא את השלכותיהן התקציביות.
5. כאמור, מצב דברים זה חמור במיוחד נוכח הזמנים בהם אנו מצויים: ערב בחירות חדשות ובהיעדרו של ראש הממשלה. החשש למחטפי בחירות וגזל הקופה הציבורית, ללא כל גורם מפקח, הופך לכבד במיוחד.
6. יודגש כי גם היועץ המשפטי לממשלה סבר כי מצב זה אינו רצוי, אולם נוכח סירובה של הכנסת לאשר את העברת האחריות על מינהל מקרקעי ישראל לשר אחר, נותר השר אולמרט בכפל סמכויותיו. כאמור, במכתב מיום 8.1.2006 כתבה נציגתו של היועץ המשפטי לממשלה עו"ד לימור ברוכים, לאגודה לצדק חלוקתי במלים אלה (ההדגשות אינן במקור):
"היועץ המשפטי לממשלה הנחה להמשיך ולבחון אפשרות של העברת הסמכות כאמור. ככל שהדבר לא יעלה בידי הממשלה, ייבחנו ההחלטות הנדרשות לגופן, ויישקל הצורך בעיכוב קבלת החלטות עקרוניות, עד לאחר הבחירות וכינון ממשלה חדשה".
ב. לא ניתנה לציבור האפשרות להגיב ולהשתתף בקבלת ההחלטות
7. פגם נוסף בכינוס ישיבת המועצה מחר נעוץ בכך שלמרות שהמועצה צפויה לדון בשורה של נושאים בעלי השלכות מכריעות על הציבור ועל אופיה של מדינת ישראל. כך למשל: השלכות ועדת גדיש על חוכרים במגזר העירוני, המלצות ועדת הבר על חוכרים במגזר החקלאי. אולם לציבור לא ניתנה שהות מספקת ללמוד את הצעת ההחלטות ולהגיב עליהן.
8. על פי החלטות מועצת מקרקעי ישראל מספר 1008 ו-1055, יש לפרסם לציבור באתר האינטרנט של מינהל מקרקעי ישראל את סדר היום של ישיבות המועצה ואת הצעות ההחלטה שתידונה בהן שישה ימים לפחות לפני הישיבה. עם זאת, סדר היום של המועצה הקבוע למחר פורסם באתר האינטרנט רק ביום ראשון 8.1.2006 (שלושה ימים לפני כינוס המועצה) וניתנה שהות להגיב עליו עד ליום 10.1.2006 – שהות בת יומיים בלבד.
ג. החלטות המועצה אינן מבוססות על תשתית עובדתית ראויה
9. בנוסף לשורה הארוכה של פגמים בהתנהלות המועצה, כפי שפירטנו לעיל, המונעים התכנסותה מחר, יש מקום לדחות את הדיון גם נוכח תוכנן של ההחלטות המובאות להכרעה. כך לדוגמא בכל הנוגע להמלצות ועדת הבר בנוגע לזכויות בנייה למגורים ולתעסוקה בנחלות חקלאיות, המעניקות הטבות מרחיקת לכת בדבר זכויות בנייה למגורים ולתעסוקה בנחלות חקלאיות ואפשרות ל"הלבנה" של עבירות בנייה בנחלות תמורת תשלום. כל זאת, כך לדברי הוועדה, בין השאר בשל ההידרדרות הדמוגרפית והפיזית ביישובים החקלאיים והמשבר בענף החקלאות.
אנו סבורים כי המלצות הוועדה התקבלו ללא תשתית עובדתית מספקת. מעיון בהמלצות הוועדה עולה כי לא עמדה בפניה כל תשתית עובדתית עדכנית בשורה של נושאים, בין היתר: בדבר מצבם הדמוגרפי והפיזי של היישובים החקלאיים; מיפוי התעסוקה החקלאית בהם; ריכוז ממצאי אגף הפיקוח של המינהל בדבר ההיקף המלא של שימושים ובניה לא חוקיים ביישובים, תוך הבהרה כמה מהם הושכרו לצדדים שלישיים בניגוד להחלטות המועצה התקפות; ההשלכות התקציביות של המלצותיה, ובתוך כך שווי ההטבות הכלכליות שניתנות למגזר החקלאי בהענקת הזכויות, במחילה על גבייה מלאה של קנסות על עבירות בנייה ובאי-גביית רווחים על שימוש בלתי חוקי, ומספר והיקף העסקאות הצפוי; ההשלכות התכנוניות והסביבתיות של ההמלצות; נתונים בדבר מצב הבנייה הנוכחי ביישובים החקלאיים ובדבר השימושים החקלאיים והלא-חקלאיים שמתקיימים בהם, ועוד.
כך יש לתמוה, בין השאר, איך עולה בקנה אחד המלצת הוועדה לאפשר לכל חקלאי להפוך ליזם נדל"ן בזעיר אנפין על חשבון הקופה הציבורית בנימוק של "משבר בחקלאות", כאשר הייצוא החקלאי בישראל צמח בשנת 2005 בשיעור של קרוב ל-20 אחוזים ועמד על כמיליארד דולר1 .
10. כפי שלפני קבלת החלטה לגבי כל סעיף בחוק התקציב, או בתכנית הכלכלית, נקבעת עלותו של אותו סעיף והסעיף התקציבי ממנו הוא נגזר על מנת שניתן יהיה לקבל לגביו החלטה מושכלת המביאה בחשבון את עלותו אל מול כלל משאבי המדינה, כך צריך הדבר להיעשות גם לגבי המלצות ועדת הבר, או כל הצעת החלטה אחרת של המועצה הנושאת עימה עלות ניכרת למדינה. הדברים נכונים ביתר שאת בשעה כלכלית קשה זו, כאשר כל סעיף וסעיף בתחומי הביטחון הסוציאלי, החינוך, ובתחומים רבים אחרים, מקוצץ ללא רחם על מנת לחסוך בעלויות למדינה.
11. אנו קוראים אפוא לדחיית ישיבת מועצת מקרקעי ישראל הקבועה למחר. כפי שפירטנו, כינוס המועצה מחר והכרעה בהחלטות המצויות על סדר יומה מהווה, בנסיבות הקיימות, אינם סבירים ואינם ראויים, מעלים חשש למחטפי בחירות ולהתנהלות מינהלית שאינה תקינה ואינה חוקית.
בברכה,
________________
חן תירוש, עו"ד
האגודה לצדק חלוקתי
עו"ד שרון אברהם-וייס
האגודה לזכויות האזרח
הארגונים החברים בפורום הקרקעות
האגודה לזכויות האזרח בישראל
האגודה לצדק חלוקתי
אדם, טבע ודין
במקום – מתכננים למען זכויות תכנון
הקשת הדמוקרטית המזרחית