פיילוט הביומטרי הוא בדיחה גרועה

cc-by: buildscharactercc-by: buildscharacter

ועדה פרלמנטרית מיוחדת  אישרה ביום חמישי האחרון (2.6.11) את התקנות להפעלת פיילוט המאגר הביומטרי של משרד הפנים

בדיון מהיר אחד, שנקבע באופן חריג ליום חמישי, יום שבו רוב חברי הכנסת אינם במשכן, אישרה ועדה פרלמנטרית מיוחדת בראשות ח"כ מאיר שטרית, התומך הנלהב ביותר של המאגר הביומטרי בכנסת, את התקנות להקמת ה"פיילוט" למאגר המידע הביומטרי. כזכור, מאיר שטרית היה יוזם המאגר עוד בימיו כשר הפנים.

עו"ד אבנר פינצ'וק, ראש תחום פרטיות ומידע באגודה לזכויות האזרח, מותח ביקורת חריפה על ההחלטה: "כזכור, החוק מדבר על הקמת פיילוט למאגר הביומטרי, שנועד לקיים בחינה מעמיקה של השאלה, אם המאגר בכלל נחוץ ואם ניתן למצוא פיתרונות חלופיים. אלא שהאופן שבו גובש המתווה לפילוט, ללא קביעת קריטריונים להצלחה או כישלון, הופך אותו לבדיחה גרועה. הדבר מדאיג במיוחד לאור העובדה שפיילוטים למאגרים ביומטריים, שנערכו במדינות אחרות בעולם הסתיימו בסופו של דבר בהחלטות שלא להקים מאגרי מידע ביומטריים."

עו"ד פינצ'וק הביע חשש מפני הפעלת לחץ לא הוגן על אזרחים שיתבקשו להצטרף לפיילוט. "במהלך הדיון דרשנו להבהיר מפורשות, בכתב ובעל פה, לכל אדם שיוצע לו למסור טביעת אצבע לצורך השתתפות בפיילוט, כי סירוב להשתתף לא יפגע בזכויותיו, אולם מאיר שטרית סירב לכך – מה שמעמיד בסימן שאלה את עצם ההסכמה מדעת של המשתתפים."

כזכור, במהלך הדיונים בוועדה הממשלתית לענייני הביומטרי, התברר כי שיטת המקבצים לניהול המידע, השיטה שרוב המומחים ממשרדי הממשלה תמכו בה והגדירו אותה כבטוחה-יותר, נפסלה בנימוק שהבחירה בה לא תאפשר למשטרה לעשות שימוש במידע. במהלך הדיון היום התברר כי משרד העבודה והרווחה כלל לא היה שותף לגיבוש הפיילוט, אף כי ייכלל בו גם מידע על קטינים. לתקנות שאושרו בסופו של דבר הוכנסו שינויים מינוריים בהמלצת משרד הרווחה, המועצה הציבורית להגנת הפרטיות ואנשי מקצוע מתחום אבטחת המידע.

עוד בנושא באתר האגודה:

האגודה בתגובה לדו"ח מבקר המדינה: המאגר הביומטרי

המאגר הביומטרי מוקם בצורה רשלנית ומסוכנת – כדי שיהפוך למאגר משטרתי

לקישורים נוספים:

יהונתן ליס: שיחת היום | "אבנר פינצ'וק, האם חוק המאגר הביומטרי מסוכן?", הארץ online – קפטן אינטרנט, 5.6.2011.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לפרטיות,המאגר הביומטרי

סגור לתגובות.